برای رونق گردشگری در پی شیوع کرونا، کوپن سفر به مردم داده می‌شود

جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
صنعت گردشگری در پی شیوع ویروس کرونا با مشکلات جدی مواجه شد. حال وزارت بهداشت اقداماتی برای رونق‌بخشیدن دوباره این حوزه پیشنهاد کرده است.
تبلیغات

وزیر بهداشت دیروز طی صحبت‌های خود از تصمیمات اتخاذشده در ستاد مقابله با کرونا، به متضررشدن صنعت گردشگری از وضعیت فعلی کشور اشاره کرد و گفت باتوجه‌به پروتکل‌های وزارت بهداشت، تعداد افرادی که بعد از ابتلا بهبود پیدا کرده‌اند، زیاد است؛ اما این افراد بعد از ترخیص از بیمارستان، باید در فضای بینابینی قرار بگیرند. وی تصریح کرد:

به‌عبارت‌دیگر، این افراد پس از ترخیص از بیمارستان، باید در محلی غیر از خانه نگه‌داری شوند و بعد از آن به خانه بروند که یکی از این فضاهای بینابینی، هتل و فضاهای گردشگری است که دراختیار بخش خصوصی قرار دارد. بر همین اساس، از بخش گردشگری به‌عنوان پشتوانه‌ی مراکز درمانی خدمت پیش‌خرید خواهد شد. این تصمیم باعث حمایت و کمک به بخش خصوصی در حوزه‌ی گردشگری خواهد شد.

وزیر بهداشت گفت برای رونق حوزه‌ی گردشگری قرار است پس از پایان‌گرفتن روند شیوع بیماری کووید ۱۹، کوپن تسهیلاتی سفر به مردم داده شود.

معاون گردشگری در توضیح این تصمیم گفت:

با این پیش‌بینی که فرصت سفر در نوروز به دنبال شیوع ویروس کرونا از بین می‌رود، طرح تعطیلات یا فرصت مرخصی برای سفر کارمندان دولت و مردم در حال پیگیری است تا پس از فروکش کردن تب این ویروس در کشور اجرا شود.

وزیر بهداشت سفر در شرایط فعلی را «خطرناک» توصیف کرده و گفته رفت‌وآمدها در ورودی و خروجی شهرها کنترل شده و موارد مشکوک به ویروس کرونا تا ۱۴ روز قرنطینه می‌شوند. چندی پیش، کمیته پیشگیری و مقابله با کرونا در اماکن ورزشی و گردشگری، اسکان مسافران در مدارس، خوابگاه‌های دانشجویی، اقامتگاه‌های دولتی و زائرسراها و همچنین برپایی کمپ‌های مسافرتی را طی تعطیلات نوروز در کشور ممنوع اعلام کرد. حال نیز خبر رسیده که براساس تصمیم ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا در مازندران، تمامی مسیرهای ورودی مازندران روی مسافران و افراد غیربومی بسته شده است. همچنین جاده مازندران به استان گیلان بسته شد. این تصمیمات درحالی گرفته شده که تا ظهر دیروز، شمار مبتلایان قطعی به بیماری کووید 19 در ایران به ۳۵۱۳ تن رسیده که ۱۲۱ مورد مربوط به مازندران و ۳۳۳ مورد مربوط به گیلان است. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، در توییتی اتود نقشه احتمالی انتشار بیماری کووید 19 از مبدا گیلان به کشور را منتشر کرد.

اتود انتشار کرونا

شما می‌توانید تازه‌ترین آمار شامل نقشه‌ی استان‌های درگیر، تعداد افراد مبتلا، جان‌باخته و روند شیوع ویروس کرونا جدید در ایران به‌طور روزانه را از اینجا دنبال کنید.

پس از ضرر میلیاردی حوزه‌ی گردشگری در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و سیل کنسلی بلیت‌های نوروزی، حال وزارت بهداشت اعلام آمادگی کرده تا این وزارت با فضاهایی مثل هتل‌ها قرارداد ببندند و از امکانات آن‌ها برای نگهداری شفایافتگان ویروس کرونا پیش از رفتن به خانه استفاده کنند. وزیر بهداشت گفته که این بیماران بعد از ترخیص نباید بلافاصله به خانه برگردند و نیاز به فضاهای بینابینی برای گذراندن دوران نقاهت دارند. البته این طرح داوطلبانه و مبنی بر نظر مثبت هتل‌ها است. وزارت بهداشت اعلام کرده که خود برای این کار هزینه می‌کند، با هتل‌ها قرارداد می‌بندد و تمام اقدامات مراقبتی و بهداشتی، حتی ضدعفونی هتل‌ها را خود انجام می‌دهد.

ولی تیموری، معاون گردشگری می‌گوید طرح دیگری با عنوان صندوق حمایت از گردشگری نیز مطرح شده تا با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شود و در مواقع بحرانی مشابه زمان حال، از محل اعتبار آن، تسهیلاتی با نرخ سود پایین به بخش خصوصی تخصیص یابد. او درباره‌ی تامین اعتبار و سرمایه‌ی این صندوق حمایتی توضیح داد:

دفاتر خدمات مسافرتی تضمین‌نامه‌هایی را به ارزش ۵۰ میلیون تومان نزد بانک‌ها قرار می‌دهند که محل نگهداری آن‌ها متمرکز نیست. می‌توان با تشکیل این صندوق، تضمین‌نامه‌های حسن انجام کار را تجمیع کرد یا دیگر منابع مالی پراکنده را به سمت صندوق هدایت کرد. تلاش می‌شود این صندوق با مشارکت و مدیریت بخش خصوصی راه‌اندازی شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات