نماینده قم در مجلس شورای اسلامی از فوت ۵۰ نفر براثر کرونا خبر داد

دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
مطالعه 6 دقیقه
احمد امیرآبادی‌فراهانی در حاشیه‌ی جلسه‌ی علنی امروز مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد قم از نظر شیوع ویروس کرونا وضعیت مساعدی ندارد و عملکرد دولت در کنترل این ویروس ناموفق بوده است.
تبلیغات

نماینده‌ی مردم قم در مجلس شورای اسلامی امروز از عملکرد بسیار نامناسب دولت برای مواجهه با ویروس کرونا خبر داد و گفت در‌حال‌حاضر پرستاران لباس مناسب قرنطینه ندارند و با ترس و دلهره به بیماران رسیدگی می‌کنند. وی افزود مشکلات فراوانی برای پرستاران به‌وجود آمده و امکانات کمی وجود دارد و قم با کمبود کیت‌های آزمایشگاهی مواجه است.

به‌گفته‌ی احمد امیرآبادی‌فراهانی، دولت به مقدار کافی احساس نگرانی و بحران نمی‌کند. وی بیان کرد:

درست است که باید آرامش را حفظ کنیم؛ اما نباید ابعاد بحران را به‌گونه‌ای زیرنظر قرار دهیم که گویی هیچ اتفاقی رخ نداده است.

نماینده‌ی مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت روزانه ۱۰ نفر در قم دراثر ابتلا به ویروس کرونای جدید از دنیا می‌روند. وی گفت:

تا دیشب، حدود ۵۰ نفر به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده‌اند. وزیر بهداشت در این قضیه مقصر است. متأسفانه سه هفته است کرونا به قم آمده و این موضوع دیر اعلام شده است. در این مدت، ۳۲ نفر در محل قرنطینه ویروس کرونا فوت شده‌اند. آن‌هایی که در بیمارستان کامکار و فرقانی قم از دنیا رفته‌اند، عمدتاً به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا بوده است.

امیرآبادی‌فراهانی تصریح کرد اکنون بیش از ۲۵۰ نفر در قرنطینه هستند، امکانات کافی در قم وجود ندارد، بسته‌های پیشگیری نیز هنوز به مردم نرسیده است و در بعضی داروخانه ها ماسک پیدا نمی‌شود. نماینده‌ی مردم قم گفت:

در جلسه‌ی غیرعلنی، از وزیر بهداشت درخواست کردم قم را قرنطینه کند و حتی با وی دعوا کردم که چرا به مردم دروغ می‌گویید؛ زیرا شرایط این‌گونه نیست که به نمایندگان می‌گویید و وضعیت قم بحرانی‌تر از این صحبت‌ها است. به وزیر بهداشت گفتم شما که فرمانده عملیات نام گرفته‌اید، در قم حاضر شوید و از آنجا فرماندهی کنید.

نماینده‌ی مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد متأسفانه جواب آزمایش دو تن از کودکان نیز مثبت اعلام شده است. وی درباره‌ی تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) و مخالفت مراجع تقلید گفت هیچ‌یک از مراجع عظام تقلید مخالفتی با تعطیلی حرم نکرده‌اند؛ زیرا موضوع جان مردم است. سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز درباره‌ی رعایت بهداشت در اماکن متبرکه و راه‌های مقابله با ویروس کرونا در این مراکز گفت، طبق اعلام وزیر بهداشت تست برخی افراد حاضر در حرم‌ها از اتباع افغانستان و پاکستان مثبت تشخیص داده شده که براین اساس ضرورت دارد مردم در دست زدن و بوسیدن ضریح‌ها و اقداماتی از این دست خودداری کنند.

امیرآبادی‌فراهانی افزود:

درباره‌ی تعطیلی حرم حضرت معصومه‌(س) شورای تأمین باید تصمیم بگیرد و تاکنون چنین تصمیمی به تولیت آستان مطهر ابلاغ نشده است. با‌توجه‌به اینکه نمایندگان عضو شورای تأمین نیستند، باید منتظر شد تا آخرین تصمیمات را این شورا اتخاذ کند و به اطلاع رسانه‌ها برساند. ما نیز ازطریق وزارت بهداشت موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی تصریح کرد:

طبق گفته‌ی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، زمان مرگ اولین افراد مشکوک به کرونا ۲۴ بهمن بوده است و پس از آزمایش‌های متخصصان اعزام‌شده از تهران، مشخص شد این افراد مبتلا به کرونا بوده‌اند.هیچ‌یک از مراجع عظام تقلید مخالفتی با تعطیلی حرم نکرده‌اند

مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، نیز درباره‌ی دیر شناخته‌شدن بیماری در افراد مبتلا به کرونا گفته است:

ما تازه اقدام به تست گرفتن کرده‌ایم و بیماری به‌تازگی در قم مشخص شده است و شروع از آنجا بوده و منتشر شده است؛ البته از قبل هم بوده، اما شناسایی نکرده بودیم. بنابراین در حال حاضر تازه تشخیص داده‌ایم، در بیمارستان بیماران بدحال می‌‌آیند و افرادی که کلینیکال هستند، هنوز به ما مراجعه نکرده‌اند و هر مراجعه‌کننده‌ای که داریم، افراد بدحالی هستند که در آی‌سی‌یو بستری شدند. علت اینکه مرگ و میر در کشور ما بالا بوده است به این دلیل است که ما هنوز در حال آزمایش بیماران به شدت بدحال بستری در بیمارستان هستیم، که به این معناست در تشخیص دیر عمل کرده‌ایم، و گرنه ما نباید بیشتر از آن مرگ ومیری که در چین گزارش شده است، یعنی همان دو درصد داشته باشیم.

معاون کل وزارت بهداشت در نشست خبری باحضور سخنگوی دولت، درباره‌ی اظهارات نماینده قم اعلام کرد این موضوع را تکذیب می‌کنیم و اگر آمار فوتی‌ها حتی نصف یا یک‌چهارم این تعداد باشد، بنده استعفا می‌دهم. کیانوش جهانپور نیز به اظهارات این نماینده واکنش نشان داد و گفت:

خبر کذب است و او صلاحیت اظهارنظر و ارائه‌ی آمار در‌این‌زمینه را ندارد.

حریرچی در خصوص قرنطینه شهرهایی که آمار ابتلا به کرونا در آن‌ها بالا است، گفت:

با قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم، چرا که این اقدام مربوط به قبل از جنگ جهانی است، قرنطینه تبعاتی دارد و ما به دقت مصاحبه و آزمایش و تحلیل‌های لازم را انجام می‌دهیم و پیش‌بینی می‌کنیم که هر تصمیمی چه تأثیری خواهد داشت.

وی تأکید کرد که قم وضعیت باثباتی دارد و اگر قم را تعطیل کنیم و مردم به مسافرت بروند باعث پخش بیماری در بقیه شهرها می‌شود؛ درنتیجه با قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم.

حریرچی درمورد استفاده از لباس مخصوص که برخی به آن لباس فضانوردی می‌گویند، اذعان کرد که استفاده از این لباس‌ها پروتکل دارد و برای کسانی باید استفاده شود که یا قطعا به دلیل کرونا فوت کرده‌اند یا بیماری است که کرونای مثبت دارد. حریرچی گفت ما طبق سطح‌بندی براساس پروتکلی که اعلام کردیم باید از این لباس استفاده کنیم.

حریرچی درخصوص علت آمار بالای ابتلا به کرونا در ایران و ابهام درمورد پنهان‌کاری در این موضوع گفت:

واقعیت این است که الان دنیا در مورد اعلام افراد فوت کرده به دلیل ویروس کرونا کاملا با سیاست مخفی کاری برخورد می‌کند. در سه کشور همسایه ما اصلا نمی‌توانند تست کرونا بگیرند.

وی از انجام شدن آزمایش ابتلا به کرونا در تهران در سه مرکز خبر داد و گفت مردم نمی‌توانند به آنجا مراجعه کنند، همچنین آزمایشی که انجام می‌شود به درخواست مردم نیست؛ وی اضافه کرد در هیچ جای دنیا هم این‌گونه نیست که به خواست مردم تست از مورد مشکوک انجام شود. حریرچی گفت:

یکی از مشکلات ما این است که افرادی که علائم ندارند برای انجام تست مراجعه می‌کنند.بیش از ۶ هزار کیت تشخیص کرونا به ایران تحویل داده شده استدر شهرهای بزرگ چند بیمارستان در سه لایه برای بیماران کرونا پیش‌بینی شده است و اینکه بیمارستان جدید احداث نکردیم یا در شهر آفتاب سوله نزدیم به این دلیل است که طبق متون علمی دنیا بیمارستانی که در حال فعالیت است بهتر می‌تواند خدمات ارائه دهد. در برخی از استان‌ها نیز بیمارستانی را گفتیم تا برای این کار در نظر گرفته شود اما دیدیم که تعدادی مردم را تحریک می‌کنند که چرا بیماران را به شهر ما می‌آورید. بالاخره ما باید مریض‌ها را در یک جا اداره کنیم.در یک شهر متوسط یک بیمارستان با یک رزرو در نظر گرفته‌ایم. برای شهرهای کوچک نیز یک بخش از یک بیمارستان را در نظر گرفته‌ایم. ۸۰ درصد کسانی که کرونای مثبت دارند با مراقبت‌های شخصی خوب می‌شوند و نیاز به بستری در بیمارستان ندارند. مردم نباید به هر دلیلی به بیمارستانی که فکر می‌کنند تخصص بیشتری دارد مراجعه کنند، چرا که تنها ممکن است ۲۰ درصد تحت نظر قرار گیرند یا در بیمارستان بستری شوند، اما اکنون مشکل ما این است که برخی با علائم سرماخوردگی هم مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما را چند روز بستری کنید. مردم باید به این نکته توجه کنند که بیمارستان عفونی‌‌ترین نقطه دنیا است و سیاست حتی در چین هم این‌گونه است که به دلیل اثربخشی بیشتر، مراقبت‌ها در منزل انجام شود و حتی اگر لازم شد، کادر پرستاری به منزل بیمار مراجعه کنند.

معاون وزیر بهداشت درباره تولید کیت تشخیص کرونا گفت: «یک هفته است که کیت تشخیص تولید شده و تحویل داده می‌شود؛ برای اینکه بگوییم کسی مبتلا به کرونا است، باید تست انجام شود. در این مدت بیش از ۶ هزار کیت تولید شده یا خارجی‌ها به ما تحویل داده‌اند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات