ویروس کرونا: افزایش چشمگیر شمار قربانیان و موارد عفونی در استان هوبئی

جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
مطالعه 6 دقیقه
تعریف جدید مقامات بهداشتی چین درمورد تشخیص بیماری ناشی از ویروس کرونا موجب شده است شمار کشته‌ها و مبتلایان افزایش قابل‌توجهی پیدا کند.
تبلیغات

روز چهارشنبه، چیزی حدود ۲۴۲ مورد مرگ ناشی‌از ویروس کرونا در استان هوبئی در چین ثبت شد. تاکنون، این چهارشنبه، مرگ‌بارترین روز شیوع بیماری بوده است. همچنین افزایش قابل‌توجهی در تعداد موارد مبتلا رخ داده است و تاکنون ۱۴٫۸۴۰ فرد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده‌اند.

هوبئی به‌تازگی از تعریف گسترده‌تری برای تشخیص بیماری کووید ۱۹ استفاده کرده است که موارد بیشتری را شامل می‌شود. پس از اعلام آمار جدید، چین دو تن از مقامات بلندپایه‌ی استان هوبئی را اخراج کرد. تا قبل از این زمان، شمار مواد مبتلا به ویروس کرونا درحال تثبیت‌شدن بود اما موارد جدید و شمار قربانیان در استان موجب شد شمار کشته‌ها در این کشور به بالاتر از ۱۳۵۰ نفر برسد و نیز به‌طور کلی، حدود ۶۰ هزار نفر مبتلا به عفونت تشخیص داده شوند.

در همین حال، ژاپن نخستین مرگ ناشی‌از ویروس کرونا را تأیید کرد؛ زنی در دهه‌ی نهم زندگی که در کاناگاوا در جنوب غربی توکیو زندگی می‌کرد. این سومین مرگی است که در خارج از سرزمین چین رخ می‌دهد و قبل از آن، یک مورد در فیلیپین و یک مورد نیز در هنگ‌کنگ گزارش شده بود. رسانه‌های ژاپنی گزارش کردند که بیماری در این زن پس از مرگ وی تأیید شد و او ارتباط آشکاری با استان هوبئی نداشته است.

شیوع کرونا

سازمان جهانی بهداشت از دولت چین خواسته است درمورد تغییرات اعمال‌شده درزمینه‌ی چگونگی تأیید موارد ویروسی شفافیت بیشتری داشته باشد. نیک‌ بیک، گزارشگر بی‌بی‌سی در هنگ‌کنک می‌گوید که چین در گذشته نیز متهم به پنهانکاری در زمینه‌ی میزان شیوع بیماری شده است. دیوید هیمن، استاد اپیدمیولوژی بیماری‌های عفونی از دانشکده‌ی بهداشت و پزشکی گرمسیری در لندن می‌گوید:

چیزی که در چین اتفاق افتاده آن است که آن‌ها تعریف بیماری را تغییر داده‌اند. آن‌ها اکنون افرادی که علائم کمتری دارند را نیز به‌عنوان بیمار درنظر می‌گیرند. شمار قربانیان بسیار نگران‌کننده است. تعداد رو به افزایشی از تعداد کشته‌ها گزارش می‌شود اما اگر به‌طورکلی به تعداد کل کشته‌ها و کل موارد مبتلا توجه کنید، نرخ مرگ‌و‌میر تقریبا به همان اندازه‌ی قبل مانده است؛ میزان مرگ‌و‌میر ناشی‌از این بیماری به اندازه‌ی مرگ‌ومیر ناشی‌از آنفلوانزا بالا است.

فقط استان هوبئی که بیش از ۸۰ درصد از موارد عفونت در آن قرار دارند، برای تشخیص موارد جدید از تعریف جدید استفاده می‌کند.

واکسن

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید احتمالا واکسنی برای این بیماری پیدا خواهد شد اما این کار به زمان نیاز دارد

تقریبا هرکسی که ارقام ارائه‌شده ازسوی مقامات چینی درمورد شمار موارد ویروس کرونا را پیگیری می‌کند، متوجه ناقص بودن آن‌ها می‌شود. مقامات دولتی نیز از این مسئله خبر دارند. البته، هیچ راهی برای شمارش کل افراد مبتلا وجود ندارد. اما به‌نظر می‌‌رسید که ما حداقل روندی را دراین‌زمینه داشته باشیم که بتوانیم براساس آن شیوع را پیش‌بینی کنیم. حال با تغییر در تعریف بیماری، دیگر آن روند را هم نداریم.

البته می‌توان درک کرد که چرا تصمیم گرفته شد افرادی که دچار علائم ویروسی بوده و نیز دارای سی‌تی‌اسکنی هستند که نشان‌دهنده‌ی عفونت قفسه سینه است، در ستون افراد آلوده قرار داده شوند. با این حال، تغییر روند قبلی، نقشه‌ی شیوع بیماری را آشفته می‌کند. فقط در استان هوبئی، طی ۲۴ ساعت گذشته، حدود ۱۵ هزار نفر به ستون آلوده‌ها منتقل شدند. این امر می‌تواند امواج شوکی را به سرتاسر جهان ارسال کند اما دروقع اگر موارد روز چهارشنبه را با تعریف قبلی درنظر بگیرید، نرخ شیوع بیماری حتی می‌تواند کاهشی باشد. این تغییرات موجب سردرگمی می‌شود: آیا باید از روز پنج‌شنبه به بعد، دوباره به‌دنبال یک الگو باشیم؟ علاوه‌بر‌این، وضعیت پیش‌آمده این سؤال را مطرح می‌کند که نرخ واقعی مرگ‌و‌میر طی هفته‌های گذشته چقدر بوده است و تا چه حد باید ارقام گزارش شده را جدی گرفت.

در همین حین، طبق گزارش رسانه‌های دولتی، جیانگ چاولیانگ، دبیر حزب کمونیست در استان هوبئی با رئیس حزب شانگهای یعنی یینگ‌ یونگ جایگزین شده است. رئیس حزب ووهان، پایتخت استان هوبئی، نیز از کار خود برکنار شده است. این اولین تغییر عمده مقامات حزب هوبئی از زمان آغاز شیوع است. در اوایل این هفته نیز تعدادی از مقامات بهداشتی از مقام خود برکنار شدند.

روش جدید تشخیص چیست؟

در استان هوبئی به‌جای استفاده از روش استاندارد مبتنی‌بر تشخیص اسید نوکلئیک، هنوز هم موارد تشخیص بالینی در شمار موارد تأییدشده قرار می‌گیرند. براین‌اساس، افرادی که دارای علائم و نیز دارای سی‌تی اسکنی هستند که نشان می‌دهد ریه آن‌ها عفونی شده است نیز به‌عنوان موارد تأییدشده درنظر گرفته می‌شوند. از ۲۴۲ مورد مرگ جدید در ووهان، ۱۳۵ مورد از همین دسته‌ی تشخیص بالینی هستند. البته حتی بدون تعریف جدید، شمار قربانیان در هوبئی در روز چهارشنبه، ۱۰۷ مورد بوده است که رقم بالایی است. ۱۴٫۸۴۰ مورد عفونت جدید استان شامل ۱۳٫۳۳۲ مورد تشخیص بالینی می‌شوند. به‌طورکلی، استان هوبئی اکنون ۴۸٫۲۰۶ مورد عفونت تأییدشده دارد.

شیوع کرونا چین

افزایش چشمگیر موارد تأییدشده بیماری کووید ۱۹ پس ار تعریف جدید درمورد معیار تشخیص بیماری

آخرین ارقام مرتبط‌با کشتی‌های کروز چیست؟

یک کشتی کروز حامل بیش از دو هزار نفر پس از اینکه پنج بندرگاه در نقاط مختلف جهان به‌خاطر ترس از عفونی بودن بیماران، از پذیرفتن آن امتناع کردند، سرانجام در ساحل کامبوج لنگر گرفت. کشتی ام‌اس وستردام پس از پذیرفته‌نشدن به‌وسیله‌ی ژاپن، تایوان، گوام، فیلیپین و تایلند روز پنج‌شنبه صبح به این منطقه رسید. این در حالی است که ظاهرا کسی در کشتی بیمار نبود. در همین حال، یک مورد ۴۴ نفری دیگر نیز در کشتی دیاموند پرینسس که اکنون در یوکوهاما در ژاپن قرنطینه شده، گزارش شد. درحال‌حاضر حدود ۲۱۸ نفر از ۳۷۰۰ نفر روی کشتی، مبتلا تشخیص داده شده‌اند. البته هنوز همه‌ی افراد آزمایش نشده‌اند. مبتلایان به ویروس به بیمارستان‌هایی روی خشکی منتقل شده‌اند تا تحت درمان قرار گیرند درحالی‌که افرادی که روی کشتی هستند، عمدتا در کابین‌های خود محصور شده‌اند. بااین‌حال ژاپن روز پنج‌شنبه اعلام کرده است به کسانی که دارای سن ۸۰ سال و بالاتر هستند و برای ویروس کرونا مورد آزمایش قرار گرفته و جواب آزمایش آن‌ها منفی بوده است، اجازه می‌دهد از کشتی پیاده شوند. به‌گزارش تایمز ژاپن، وزیر بهداشت ژاپن یعنی کاتسونوبو کاتو گفته است که از روز جمعه به مسافران اجازه‌ی پیاده‌شدن از کشتی را می‌دهند اما آن‌ها باید در اقامتگاهی که دولت تهیه کرده است، بمانند.

شیوع کرونا در جهان

موارد تأیید شده بیماری کووید ۱۹ در خارج از چین

سایر تحولات مرتبط با شیوع ویروس کرونا

در بریتانیا، مقامات در تلاشند افرادی را که با آخرین فردی که مبتلا به این ویروس تشخیص داده شده است، ردیابی کنند. این زن که چند روز پیش از چین به لندن آمده بود، نهمین مورد تأییدشده در این کشور است.

استرالیا ممنوعیت ورود افرادی را که از چین می‌آیند، تا یک هفته‌ی دیگر یعنی تا ۲۲ فوریه تمدید کرد.

پیش‌بینی می‌شود پرتماشاگرترین رویداد ورزشی هنگ‌کنگ یعنی راگبی ۷ نفره و نیز راگبی ۷ نفره سنگاپور به تعویق افتد.

وضعیت مدارس چین نیز نامشخص است؛ چندین استان مدارس خود را تا پایان ماه فوریه تعطیل کرده‌اند.

در ویتنام که با چین هم‌مرز است، پس از کشف چندین مورد از بیماری، هزاران نفر در روستاهای نزدیک پایتخت تحت قرنطینه قرار گرفته‌اند. این کشور تاکنون حداقل ۱۶ مورد را تأیید کرده است.

صلیب سرخ جهانی خواستار رفع تحریم‌های کره شمالی شده است تا بتواند وجوهی را برای خرید تجهیزات به این کشور انتقال دهد. به‌گفته‌ی این سازمان، کیت‌های آزمایشی و لباس‌های محافظ برای آماده‌سازی برای شیوع احتمالی ضروری است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات