سیستم بهداشت چین زیر فشار بحران ویروس کرونا

سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
برای مقابله‌با شیوع ویروس کرونا، کشور چین بر سیستم پزشکی تکیه کرده که حتی در مواقع عادی نیز تحت فشار است.
تبلیغات

شیائو شیبینگ یکی از ساکنان شهر ووهان چین که ۵۱ سال سن دارد، پس از دو هفته درگیری با تب و مشکلات تنفسی، درنهایت برای دریافت کمک به بیمارستان مراجعه کرد. با اینکه علائم او مشکوک بود، برای ویروس کرونا جدید مورد آزمایش قرار نگرفت؛ غفلتی که نشان می‌دهد احتمالا نسبت‌به آماری که رسما گزارش می‌شود، موارد بیشتری از این عفونت در میان مردم وجود دارد. درعوض، به آقای شیائو گفته شد که به عفونت سینه ویروسی مبتلا است. بنابراین، او به خانه بازگشت؛ اما وضعیتش بدتر شد و به سه بیمارستان دیگر مراجعه کرد. اما آن‌ها به او گفتند، تخت کافی ندارند. آقای شیائو مانند بسیاری از هزاران بیمار چینی دیگری که درمورد ویروس کرونای جدید نگران هستند، در تلاش است که بتواند به مراقبت‌های پزشکی اولیه دست پیدا کند. آقای شیائو که درنهایت روز یکشنبه و پس از حدود یک هفته تلاش در بیمارستان بستری شد، هنوز برای تشخیص نوع ویروس مورد آزمایش قرار نگرفته است.

بیمارستان صلیب سرخ ووهان

انتظار برای دریافت مراقبت پزشکی در بیمارستان صلیب سرخ ووهان در روز شنبه

دولت چین در تلاش برای مقابله‌با شیوع ویروس کرونا که بیش از ۴۵۰۰ نفر را بیمار و ۱۰۶ نفر را کشته، به سیستمی پزشکی تکیه کرده که در شرایط عادی نیز تحت فشار است. درحالی‌که در کشور چین، در طول دهه‌ی گذشته، حوزه‌های دیگر زندگی روزمره به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته، کیفیت مراقبت‌های بهداشتی پیشرفتی نداشته است. بسیاری از مردم در شهرهای بزرگی مانند پکن و شانگهای، برای اطمینان از اینکه می‌توانند پزشک را ملاقات کنند، باید از صبح زود در صف منتظر بمانند و وقتی هم موفق به ملاقات پزشک می‌شوند، تنها دو دقیقه وقت دارند.

در طول فصل آنفلوانزا، مردم درحالی‌که پتو همراه داشتند، در طول شب در راهروهای بیمارستان منتظر می‌ماندند. چین دارای سیستم مراقبت‌های اولیه‌ی کارآمدی نیست، بنابراین مردم بسیاری در بیمارستان‌ها تجمع می‌کنند. در یک روز عادی، پزشکان حدود ۲۰۰ بیمار را می‌بینند و خسته و ناامید می‌شوند. این مشکلات در مناطق فقیرنشین چین مانند ووهان که مرکز انتشار ویروس کرونا است، بیشتر به چشم می‌خورد.

درصورت مشاهده‌ی نشانه‌ای از سرماخوردگی یا سرفه، ساکنان وحشت‌زده‌ی شهر به‌سوی بیمارستان‌ها روانه می‌شوند. فیلم‌هایی در رسانه‌های اجتماعی چینی منتشر شده است که نشان می‌دهد پزشکان در تلاش برای انجام حجم وسیعی از کارها هستند و راهروهای بیمارستان پر از بیمارانی است که برخی از آن‌ها به‌نظر می‌رسد، مرده‌ باشند. با اینکه کشور چین حدود دو دهه پیش چنین وضعیتی را در برخورد با ویروس کرونای عامل سارس تجربه کرد، بسیاری از بیمارستان‌های مستقر در شهرهای کوچک‌تر آمادگی کامل برای مقابله‌با شیوع گسترده‌ای مانند مورد فعلی را ندارند. بیمارستان‌های ووهان پیام‌های آنلاینی را درمورد نیاز فوری به تجهیزات پزشکی پست کرده‌اند. وضعیت در مناطق فقیرنشین و روستایی اطراف شهر سخت‌تر است.

هفته‌ی گذشته، ۸ بیمارستان در استان هوبئی که ووهان در آن واقع شده است، خواستار ماسک‌های N95، عینک‌های محافظ، ماسک‌های جراحی و لباس‌های جراحی شدند. در شرایطی که تجهیزات مناسب در دست نبود، برخی از کارکنان پزشکی برای تهیه‌ی عینک محافظ به پوشه‌های پلاستیکی متوسل شدند.

 ساخت بیمارستان در ووهان

کارگران در محل احداث بیمارستانی در ووهان که قرار است بیماران عفونی‌شده با ویروس جدید در آن تحت درمان قرار گیرند

یانگژانگ هوآنگ، عضو ارشد بهداشت جهانی در شورای روابط بین‌الملل گفت که چین در پی شیوع سارس روی ایجاد زیرساخت‌های بهداشت عمومی محکم سرمایه‌گذاری زیادی کرده است و بسیاری از آن‌ها برای مقابله‌با بیماری‌های عفونی به‌خوبی مجهز شده بودند. او گفت:

آن‌ها ظاهرا چنین شیوع ناگهانی، حاد و گسترده‌ای را پیش‌بینی نکرده بودند.

پاسخ دولت چین به بحران مشکلات را تشدید می‌کند. در سرتاسر چین، مقامات درحال بستن شهرها، تعطیلی مدارس و بررسی شهروندان هستند. اما این کنترل آمد‌و‌شد که ۵۶ میلیون نفر را درگیر کرده است، می‌تواند دسترسی بیمارستان‌ها به تجهیزات پزشکی را که به‌شدت به آن نیاز دارند، دشوار کند.

مقامات چینی می‌گویند برای برخورد با شیوع بیماری، درحال تلاش و تقلا هستند. در کنفرانس خبری هفته‌ی گذشته، کمیسیون بهداشت ووهان گفت که صف‌های طولانی از بیمارانِ منتظر و کمبود تخت وجود دارد. با کمبود امکانات پزشکی، دولت محلی متعهد شده است که طی ده روز یک بیمارستان ۱۰۰۰ تخت‌خوابی بسازد و نیز قول داده که تا اواسط ماه آینده یک بیمارستان ۱۳۰۰ تخت‌خوابی دیگر نیز آماده کند. دولت چین در اجرای چنین طرح‌هایی سابقه دارد و درجریان شیوع سارس، بیمارستان جدیدی را طی یک هفته بنا کرد. بااین‌حال، مشخص نیست که آیا تخت‌ کافی برای مقابله‌با ویروس که بسیار مسری است، وجود خواهد داشت یا نه.

چن شی، استادیار سیاست‌گذاری بهداشت و اقتصاد در دانشکده بهداشت عمومی ییل گفت که داشتن سیستم کاری متشکل از پزشکان خانواده که بتوانند مانند دروازه‌بانی برای بیمارستان‌ها عمل کنند، مهم‌تر است. او گفت:

بدون وجود روند غربالگری کارآمد، این دو بیمارستان تأثیر چندانی نخواهند داشت.

دولت مرکزی تحت فشار زیادی برای نشان دادن پاسخ مناسب و کافی دربرابر این بحران است. روز دوشنبه، نخست‌وزیر چین یعنی لی‌که چیانگ که وظیفه‌ی نظارت بر پاسخ کشور به شیوع را برعهده دارد، برای دیدن تلاش‌های انجام‌شده برای مهار بیماری از ووهان بازدید کرد. او متعهد شده است که ۲۰ هزار جفت عینک محافظ برای مراکز بهداشتی محلی تهیه کند.

در شرایطی که دولت در تلاش است تا شیوع را کنترل کند، بیماران به‌دنبال دریافت مراقبت‌های پزشکی هستند. کای پی ۴۱ ساله از شهر ووهان گفت که همسرش از سه روز پیش تب کرده و سرفه می‌کند. او در رسانه‌ی اجتماعی ویبو چنین نوشت که بیمارستان‌ها او را نمی‌پذیرند و در پیدا کردن ماسک و داروهای سرماخوردگی با مشکل رو‌به‌رو شده است.

براساس گزارش یک رسانه‌ی خبری محلی، سه شرکت پزشکی چینی گفته‌اند که ظرفیت تولید کیت‌های آزمایشی کافی برای ویروس جدید را ندارند. آقای کای و همسرش هنوز نمی‌دانند که آیا او دچار عفونت ویروس جدید شده‌ یا بیماری دیگری دارد. آقای کای گفت:

گاهی اوقات در تنهایی گریه می‌کنم اما نمی‌توانم چیزی به همسرم بگویم و مجبورم به او اطمینان بدهم که دچار ویروس جدید نشده است. این بسیار ترسناک است. اگر واقعیت داشته باشد، ما در خانه، کودک و والدین سالخورده هم داریم. اگر همه بیمار شویم، چه؟

در شرایطی که دارویی برای درمان ویروس جدید تأیید نشده است، مقامات بهداشتی چین به پزشکان گفته‌اند که ترکیبی از درمان‌ها را تجویز کنند؛ داروهای ضدویروسی مورد استفاده برای درمان HIV و نیز داروهای سنتی چینی. برخی از داروهایی که تجویز می‌شوند شامل ترکیبی از عناصری نظیر شاخ بوفالو، گیاه یاسمن و پیچ امین‌الدوله و نیز داروهای ضدویروسی نظیر لوپیناویر و ریتوناویر هستند. همان‌طور که درمورد سارس نیز رخ داد، طب سنتی چینی، صنعتی که دولت قصد توسعه‌ی آن را دارد، به‌عنوان راه‌حلی برای درمان ویروس جدید مورد توجه زیادی قرار گرفته است. اما هیچ‌گونه مدرک بالینی وجود ندارد که نشان دهد سنگ‌های صفراوی گاو، ریشه‌ی گیاهان و شیرین‌بیان در مبارزه با این بیماری مفید هستند.

انتقال بیمار چینی به بیمارستان

کارکنان پزشکی درحال همراهی بیمار به بیمارستانی در ووهان در روز یکشنبه

مجله‌هایی که مطالعات دانشمندان چینی را منتشر کرده، می‌گویند داروهای سنتی چینی به کاهش علائم سارس کمک کرده است. وزارت علوم و فنون چین در سال ۲۰۰۳ اعلام کرد که ریشه گیاه وسمه و نیز مایعی که متشکل از عناصری همچون اسید کولیک، یاسمن، شاخ بوفالو و پیچ امین‌الدوله است، در درمان التهاب حاد ریه مؤثر است. دومینیک دوایر، ویروس‌شناس پزشکی دانشگاه سیدنی گفت:

هیچ وقت ماده‌ی ضدویروسی خوبی وجود نداشته است، بنابراین مردم چیزهای مختلفی را که کمی اثر دارد، امتحان می‌کنند. اما هیچ مدرکی مبنی‌بر تأثیر قابل‌توجه داروهای ضدویروسی یا داروهای سنتی چینی وجود ندارد.

مشکل یافتن دارویی که بتواند به‌طور مؤثر با بیماری عفونی نظیر ویروس کرونای جدید، سارس یا سندرم تنفسی خاورمیانه مبارزه کند، آن است که باید داروها در آزمایش‌های بالینی مناسب و با رضایت آگاهانه‌ی بیمار مورد بررسی قرار گیرند.

در ووهان، دختر آقای شیائو، شیائو هونگ شیا، گفت که پزشکان بیماری پدرش را ذات‌الریه شدید تشخیص داده و او را به‌عنوان یک مورد بسیار مشکوک معرفی کرده‌اند. او درحال مصرف دارهای تب‌بر و ضدالتهاب معمولی است. خانم شیائو گفت:

تاکنون داروی خاصی برای ویروس کرونا وجود ندارد، بنابراین فقط می‌توانیم روی سیستم ایمنی خود بیمار تکیه کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات