کاهش جزئی در کلسترول و فشار خون خطر حمله قلبی را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد

شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
بیماری‌های قلبی‌عروقی از علت‌های اصلی مرگ‌و‌میر در سرتاسر جهان محسوب می‌شوند؛ اما با قدری مراقبت می‌توان از توسعه‌ی این بیماری‌ها پیشگیری کرد.
تبلیغات

براساس نتایج پژوهشی که تحت حمایت بنیاد قلب بریتانیا انجام شده است، کاهش ملایم و پایدار فشار خون و سطوح کلسترول خطر توسعه‌ی بیماری‌های قلبی‌عروقی کشنده مانند حمله قلبی و سکته را در کل طول عمر کاهش می‌دهد. نتایج این پژوهش در مجله‌ی JAMA منتشر شده است.

پژوهشگران دریافتند که کاهش طولانی‌مدت ۱ میلی‌مول بر لیتر لیپوپروتئین‌های دارای چگالی کم (LDLها یا کلسترول‌های بد) به‌همراه ۱۰ میلی‌متر جیوه کاهش در فشار خون موجب می‌شود که خطر توسعه‌ی بیماری‌های قلبی‌عروقی در تمام طول عمر تا ۸۰ درصد کم شود. همچنین این ترکیب، خطر مرگ در اثر این بیماری‌ها را به میزان ۶۷ درصد کاهش می‌دهد. پژوهشگران دریافتند که حتی کاهش‌های جزئی نیز مزایای سلامتی به‌همراه دارند. کاهشی درحدود ۰/۳ میلی‌مول بر لیتر در کلسترول‌های بد و ۳ میلی‌متر جیوه در فشار خون موجب کاهش ۵۰ درصدی در خطر توسعه‌ی بیماری‌های قلبی و ‌عروقی می‌شود.

دانشمندان از پیش می‌دانستند که کاهش فشار خون و کلسترول می‌تواند از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کند اما مقدار خطر تجمع‌یافته‌ی توسعه‌ی این بیماری‌ها تا به حال برآورد نشده بود. در این مطالعه، بریان فرنس و گروهش تعداد ۴۳۸،۹۵۲ شرکت‌کننده را که اطلاعات آن‌ها در بیوبانک بریتانیا موجود بود، مورد مطالعه قرار دادند. از این‌ میان، ۲۴،۹۸۰ مورد رویداد کرونری مهم وجود داشت که به‌صورت نخستین وقوع حمله‌ی قلبی غیرکشنده، سکته‌ی ایسکمی یا مرگ در اثر بیماری عروق کرونر قلب تعریف شد. پژوهشگران از رویکردی به نام تصادفی‌سازی مندلی استفاده کردند که در آن برای گروه‌بندی تصادفی شرکت‌کنندگان از تفاوت‌های ژنتیکی استفاده می‌شود. افراد دارای ژن‌های مرتبط با فشار خون کمتر، LDL پایین‌تر و ترکیب این دو در گروه‌های مختلف قرار داده شدند و با افرادی که این نوع ارتباطات ژنتیکی را نداشتند، مورد مقایسه قرار گرفتند. سپس تفاوت در کلسترول و فشار خون سیستولی و تعداد حوادث قلبی‌عروقی بین گروه‌های مختلف مورد مقایسه قرار گرفت.

داروهای کنترل فشار خون

برایان فرنس امیدوار است که این یافته‌ها باعث ایجاد تغییر در مراقبت‌های بهداشتی در افرادی شود که در معرض خطر بالاتر توسعه‌ی مشکلات قلبی‌عروقی قرار دارند و همچنین موجب ارائه‌ی توصیه‌های بهتر برای افرادی شود که نیاز به تغییر در سبک زندگی دارند. او می‌گوید:

بیماری‌های قلبی‌عروقی در بریتانیا هرساله جان ۱۶۸ هزار نفر را می‌گیرد که بیش از جمعیت شهر کمبریج است. ما باید هر کاری برای پیشگیری از توسعه‌ی این بیماری‌های مرگبار انجام دهیم. حتی کاهش‌های جزئی و پایدار در کلسترول بد و فشار خون می‌تواند مزایای سلامتی زیادی داشته باشد و به‌میزان قابل‌توجهی از خطر توسعه‌ی بیماری قلبی‌عروقی کم کند. ما اکنون قصد داریم که نتایج این مطالعه را برای طراحی ماشین حسابی برای محاسبه‌ی خطر قلبی‌عروقی در طول زندگی مورد استفاده قرار دهیم و از دستورالعمل‌های جدید برای پیشگیری از این بیماری‌ها حمایت کنیم.

سیر نیلش سامانی، مدیر پزشکی بنیاد قلب بریتانیا می‌گوید:

این پژوهش مجددا شان می‌دهد که فشار خون بالا و افزایش کلسترول، عوامل خطر اصلی حملات قلبی و سکته هستند. اما چند نفر از ما از مقدار فشار خون و سطح کلسترول خون خود خبر داریم یا حتی برای کاهش آن تلاش‌های پایداری کرده‌ایم؟ امیدواریم این نتیجه که «خطر توسعه‌ی بیماری‌های مذکور می‌تواند تا ۸۰ درصد کاهش پیدا کند»، به‌عنوان انگیزه‌ای درجهت تغییر طولانی‌مدت عمل کند. میلیون‌ها نفر درحال زندگی با فشار خون درمان‌نشده یا کلسترول بالا هستند که هر دو را می‌توان با تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو کاهش داد. با آگاهی از فشار خون و سطح کلسترول و کنترل سلامتی می‌توان از موارد حملات قلبی و سکته کم کرد. دستگاه‌های ساده‌ای برای اندازه‌گیری فشار خون وجود دارد. همچنین تمام افراد ۴۰ تا ۷۴ سال باید از حیث این موضوع مورد بررسی قرار گیرند و خطر توسعه‌ی بیماری‌های قلبی‌عروقی در آن‌ها مورد ارزیابی قرار گیرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات