برای تشخیص فشار خون بالا باید چند بار فشار خون اندازه گیری شود؟

سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پژوهشگران توصیه‌هایی در مورد تعداد مناسب اندازه‌گیری فشار خون در خارج از مطب برای تشخیص فشار خون بالا ارائه داده‌اند.
تبلیغات

یک ملاقات معمول با پزشک معمولا با یک اندازه‌گیری فشار خون همراه است، اما در مورد افرادی که در معرض فشار خون بالا قرار دارند، به تعداد بیشتری مراجعه به پزشک و اندازه‌گیری فشار خون لازم است و اندازه‌گیری فشار خون در منزل نیز توصیه می‌شود. ولی چند بار باید فشار خون را اندازه‌گیری کرد؟

نتایج پژوهشی که همین هفته در ژورنال Journal of the American Heart Association منتشر شده‌است، نشان می‌دهد که برای تشخیص فشار خون بالا باید حداقل خوانش‌های فشار خون سه روز موجود باشد. دکتر ناتالی بلو نویسنده‌ی مقاله گفت:

ما قصد داریم به پزشکان کمک کنیم که بدانند چه تعداد اندازه‌گیری از فشار خون بیمار، شاخص قابل اطمینانی از فشار خون او در خارج از مطب است.

اندازه گیری‌های انجام شده در یک مطب می‌تواند گاهی به میزان زیادی گمراه کننده باشند. برای برخی از بیماران، استرس و فشار عصبی ناشی از حضور در مطب پزشک می‌تواند به اندازه‌ای بالا باشد که موجب بالا رفتن فشار خون شود. در مواردی هم ممکن است افراد در کلینیک آرام باشند ولی در منزل به علت وجود برخی عوامل محیطی از حالت طبیعی خارج شوند. در این مطالعه ۳۱۶ فرد بالغ که برای فشار خون تحت درمان نبودند، مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان سابقه‌ی بیماری‌های قلبی‌عروقی نداشته و سالم بودند. فشار خون آنها چندین بار طی ملاقات‌های پزشکی اندازه‌گیری می‌شد و به آن‌ها یک دستگاه فشار خون هم داده شده بود که اطلاعات هر بار استفاده را در خود ذخیره می‌کرد. همچنین به آن‌ها برای افزایش دقت اندازه‌گیری، دستورالعمل‌هایی داده شده بود. برای بیش از دو هفته، از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود که دو بار هنگام صبح و دو بار هنگام شب فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند. پژوهشگران در گزارش خود نوشتند:

با استفاده از میانگین اندازه‌گیری‌های صبح و شب، حداقل سه روز اندازه‌گیری لازم است تا برآورد قابل اعتمادی از سنجه‌های فشار خون خارج از مطب مهیا شود و بر اساس آن بتوان فشار خون بالا را تشخیص داد.

بر اساس نتایج پژوهش، شرکت‌کنندگانی که به طور پیوسته دو خوانش در صبح و دو خوانش در هنگام شب داشتند، نیاز به اندازه‌گیری دو روزه در منزل داشتند ولی اگر آن‌ها فقط یک خوانش در صبح و یک خوانش در شب داشتند، سه روز زمان ایده‌ال برای کمک به تشخیص فشار خون بالا بود.

دستگاه اندازه گیری فشار خون

بیمار باید وسیله‌ای که با آن در منزل فشار خون خود را اندازه‌گیری می‌کند، برای بررسی نزد پزشک بیاورد

دستورالعمل‌های جدید انجمن قلب آمریکا در خصوص فشار خون بالا، اندازه‌ی فشار خون ۱۳۰ روی ۸۰ میلی‌متر جیوه را به عنوان آستانه‌ی فشار خون بالا تعیین کرده‌است (قبلا ۹۰/۱۴۰ بوده‌است) و روی نظارت بیمار در ارتباط با فشار خون خود به عنوان بخشی از برنامه‌ی تشخیص، درمان و مدیریت فشار خون بالا تاکید می‌کند. دکتر پائول ولتون که رهبری کمیته‌ی نویسنده‌ی دستورالعمل‌ها را بر عهده داشت، به برخی محدودیت‌های مطالعه اشاره کرد و گفت:

افرادی که به علت احتمال داشتن فشار خون بالا کاندیدای نظارت بر فشار خون خود در منزل هستند، از آن‌هایی که در مطالعه شرکت کرده‌اند، متفاوت‌اند. میانگین سن شرکت‌کنندگان در مطالعه ۴۲ سال بوده‌است و افراد دارای بیماری کلیوی مزمن، مشکلات قلبی‌عروقی آشکار و دیگر مشکلات سلامتی از مطالعه کنار گذاشته شدند. علاوه بر این در این مطالعه فقط تعداد کمی از افراد مبتلا به دیابت در نظر گرفته شده بودند. پژوهشگران به گروه جوان‌تری توجه کردند که سالم‌تر بودند اما اگر شما به هر کلینیکی بروید، بیمارانی را با فشار خون بالا می‌بینید که پیرتر و بیمارتر هستند و دارای ترکیبی از مشکلات سلامتی مزمن هستند.

او افزود:

فشار خون می‌تواند به آسانی تحت‌تاثیر زمان و نحوه‌ی اندازه‌گیری قرار گرفته و دچار نوسان شود. ما گاهی اندازه‌گیری‌های وحشتناکی از فشار خون داریم. اما این کار چه در مطب چه در منزل، می‌تواند به خوبی انجام شود. لازم نیست که حتما یک دانشمند هوافضا باشید تا بتوانید فشار خون را به خوبی اندازه‌گیری کنید. بیمار، قبل از اندازه‌گیری فشار خون نیاز به مقداری استراحت و انتخاب یک کاف مناسب دارد. در این حال نباید صحبت کند و باید در روی یک صندلی در حالیکه پاهایش به زمین می‌رسد، بنشیند. این مسائل برای اجتناب از خطاهای قابل پیش‌بینی مهم هستند.

بلو گفت:

این امر هم مهم است که بیمار از تجهیزاتی استفاده کند که دقت آن تایید شده‌باشد. هر چیزی که در داروخانه‌ها ارائه می شود، لزوما وسیله‌ی معتبری نیست. بیمار باید برای یک بار هم که شده وسیله‌ای که با آن در منزل فشار خون خود را اندازه‌گیری می‌کند برای بررسی نزد پزشک بیاورد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات