طراحی کرم رباتیکی برای کاوش درون مغز انسان

شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کرم رباتیکی که مهندسان مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست آن را طراحی کرده‌اند، در عروق خونی مغز می‌تواند حرکت و به فرایند پس از سکته و برطرف‌کردن لخته‌ی خون کمک کند.
تبلیغات

مهندسان رباتیک مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست (MIT) ربات نخ‌مانندی ساخته‌اند که می‌تواند با هدایت مغناطیسی در مسیرهای شریانی باریک و مارپیج مغز انسان حرکت کند. از این ربات می‌توان روزی برای برطرف‌کردن سریع انسدادها و لخته‌های خونی موجود در عروق خونی استفاده کرد که موجب سکته و آنوریسم می‌شوند.

سکته‌ی مغزی علت اصلی مرگ و ناتوانی در کشور آمریکا محسوب می‌شود؛ اما مشخص شده است برطرف‌کردن انسداد عروق خونی در ۹۰ دقیقه‌ی اول درمان، در حد درخورتوجهی احتمال زنده‌ماندن بیماران را افزایش می‌دهد. البته این روند پیچیده است و به جراحان ماهری نیاز دارد که بتوانند سیم نازکی را ازطریق شریان‌های بیمار به درون رگ آسیب‌دیده‌ی مغز بیمار برسانند و سپس با استفاده از کاتتر درمان را به آن ناحیه تحویل دهند یا لخته را از بین ببرند. حین انجام این عمل نه‌تنها احتمال آسیب‌دیدن پوشش رگ‌های خونی وجود دارد؛ بلکه فرد جراح نیز درمعرض تابش بیش‌ازحد فلوئوروسکوپ قرار می‌گیرد که با تولید تصاویر اشعه‌ی ایکس به هدایت عمل کمک می‌کند. در این حوزه از پزشکی، فضای زیادی برای پیشرفت وجود دارد.

مهندسان MIT با بهره‌گیری از تخصص خود درزمینه‌ی هیدروژل‌های زیست‌سازگار مبتنی‌بر آب و استفاده از آهن‌ربا برای دست‌کاری ماشین‌های ساده، کرم رباتیکی طراحی کردند که یک هسته‌ی انعطاف‌پذیر آلیاژی از جنس نیکل و تیتانیوم با ویژگی‌های حافظه‌مانند دارد که وقتی خم می‌شود، به حالت اولیه‌ی خود بازمی‌گردد. هسته در خمیر لاستیکی حاوی ذرات مغناطیسی پوشانده و سپس، پوشش هیدروژلی روی آن قرار داده می‌شود که به کرم اجازه می‌دهد بدون ایجاد اصطکاک اضافه‌ای که موجب آسیب شود، در مسیر شریان‌ها و عروق خونی حرکت کند. این ربات را می‌توان با هدایت آهنربایی از خارج بدن بیمار هدایت کرد.

مهندسان MIT ماکتی از عروق خونی مغز با اندازه‌ی طبیعی ساختند و متوجه شدند این ربات نه‌تنها می‌تواند به‌خوبی در مسیر آن‌ها حرکت کند؛ بلکه امکان ارتقای آن با ابزارهای دیگری مانند مکانیسم تحویل دارو نیز وجود دارد. آن‌ها حتی به‌طور موفقیت‌آمیزی هسته‌ی فلزی کرم را با کابل نوری جایگزین کردند؛ به‌طوری‌که پس از رسیدن به مقصد، بتواند پالس‌های قوی لیزر را برای کمک به برطرف‌کردن انسداد تحویل دهد. این ربات نه‌تنها سرعت انجام فرایند پس از سکته را افزایش می‌دهد؛ بلکه باعث کاهش میزان مواجهه‌ی جراح با تابش‌های مضر می‌شود. در این مرحله از آزمایش، هدایت ربات با استفاده از آهن‌ربای دستی انجام شد؛ ولی درنهایت، ماشین‌هایی می‌توان ساخت که بتوانند موقعیت آهن‌ربا را کنترل کنند. این کار موجب سرعت و دقت بیشتر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات