دفاع دانشمند چینی از ساخت میمون‌های ترانس ژنیک

چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
به‌تازگی خبر آمد که یک دانشمند چینی در اقدام بحث‌برانگیز دیگری، میمون‌هایی ترانس ژنیک ساخته است. اکنون وی در پاسخ به اعتراض‌ها به دفاع از خود برآمده است.
تبلیغات

پژوهشگری چینی برای بررسی توسعه‌ی عملکرد شناختی ذهن میمون‌ها با تکیه بر نظریات خود، موفق به انجام آزمایش انتقال ژن‌های انسانی به مغز میمون‌ها شده است. این اقدام در حالی صورت گرفته که جامعه‌ی علمی به مخالفت شدید با آن برخاسته است. مطالعاتی که توسط دانشگاه‌های مختلف و با رهبری مؤسسه‌ی زوالوجی در جنوب غربی چین گردآوری شده‌اند، با بیانی ساده‌تر مفهوم فرایند تکامل را که منجر به ارتقای سطح هوش انسانی می‌شود، ارائه دادند. 

به نقل از مقاله‌ای که در تاریخ ۲۷ مارس در مجله‌ی علوم ملی چین منتشر شد:

اندازه‌ی فیزیکی مغز و مهارت‌های شناختی در طول تاریخ تکاملی چشم‌گیرترین تغییرات را پشت سر گذاشته‌اند و هنوزه دانشمندان در تحلیل سازوکارهای ژنتیک پیچیده‌ی ذهن انسان که اساس و بنیان تغییرات بشری هستند، با چالش رو‌به‌رو می‌شوند.

براساس مقاله‌ی یادشده، این نخستین بار است که چنین مطالعه‌ای انجام شده است. سو بینگ، یکی از پژوهشگران مؤسسه‌ی زوالوجی متعلق به آکادمی علوم چین در این‌باره گفت:

آزمایش‌هایی که در این زمینه انجام شده‌اند از جانب نظام اصول و مقررات دانشگاهی چین مورد بررسی قرار گرفته و نه‌تنها با بهترین استانداردهای علمی و بین‌المللی پیش رفته‌اند؛ که حتی از جانب سازمان حقوق بین‌‌الملل حیوانات نیز مورد تأیید قرار گرفتند.

این پژوهشگر در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان با اشاره به اهمیت پژوهش‌های انجام‌شده گفت:

در بلندمدت پژوهش‌های بنیادی نتایج ارزشمندی را به جامعه‌ی علمی ارائه می‌دهند که در راستای تجزیه و تحلیل آسیب‌شناسی و درمان بیماری‌های ناشی از عملکرد غیر طبیعی مغز انسان مانند اوتیسم است.

 در مقابل گروهی از دانشمندان که بر حفظ اصول و مقررات اخلاقی در زمینه‌ی آزمایش‌های ترانس ژنیک و ترکیب ژن‌های انسان با حیوانات و گروه میمون‌ها تاکید دارند، ورود به وادی این آزمایش‌ها را خطرناک توصیف می‌کنند. چندی پیش، خبر داغی در ارتباط با مباحث ژنتیکی از دانشمندان چینی شنیده شد که دنیای ژنتیک را تکان داد. محتوای خبر حاکی از آن بود که در ماه نوامبر یک پژوهشگر چینی با کمک ابزارهای آزمایشگاهی اولین نوزاد تغییر ژن‌یافته را به دنیا آورده است. این اقدام موج عظیمی از اعتراض‌ها را به‌دنبال داشت.

monkey transgenic

دانشمند جنجال‌آفرین ادعا کرد که با استفاده از ابرازهایی به نام CRISPR-cas9، ژن‌های معیوب را در ساختار ژنتیکی سلولی که در کودکان امکان ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی را فراهم می‌کند، حذف کرده است. مقامات قضایی کشور چین این اقدام را غیرقانونی دانستند و دستور انجام تحقیقات ٰرا صادر کردند.

 اکنون، نتایج جدیدترین پژوهش‌ها نشان می‌دهند که عملیات انتقال ژن‌های انسانی نوع MCPH1 به میمون‌ها موفقیت‌آمیز بوده است. این یافته‌ها نویدبخش دستاوردهای مهم در توسعه و تکامل دانش مرتبط با مغز است. تجزیه و تحلیل رفتار میمون‌ها نشان می‌دهد که این گروه پس از انتقالات ژنی به سبک ذهنی‌رفتاری انسانی نزدیک شده‌اند و نسبت به گروه‌های دیگر، به حافظه‌ی کوتاه مدت قوی‌تر و سرعت واکنش کوتاه‌تر دسترسی یافتند.

پژوهش‌های انجام‌شده توسط تعداد زیادی از دانشمندان غربی مورد انتقادهای شدید قرار گرفته است. جیمز سیکلا، ژنتیک‌شناس از دانشگاه کلرادو روش تحقیقی صورت‌گرفته را راهی خطرناک توصیف می‌کند. سیکلا و همکارانش در مقاله‌ای منتشرشده در سال ۲۰۱۰ میلادی دیدگاه مخالف خود را در این‌باره ابراز داشتند. به‌عقیده‌ی آن‌ها آزمایش‌های انتقال ژنتیکی درواقع نقض مقررات و اصول اخلاقی میمون‌هایی است که اجداد باستانی غیر انسانی ما بودند. آزمایش‌های مدرن احتمال بهره‌برداری از این حیوانات را افزایش و میمون‌ها را در معرض خطرات بالقوه قرار می‌دهد.

خطرات موجود مانع نقض اصول اخلاقی و مقررات مربوط‌به زیست طبیعی این گروه از حیوانات بوده و از انجام آزمایش‌های انتقال ژنتیکی در اجداد باستانی غیر انسانی جلوگیری می‌کند. بااین‌حال نباید از یاد برد که پژوهش‌های معتبر بسیاری نیز دراین حوزه انجام شده است که می‌توان به نتایج آن‌ها استناد کرد.

ژاکلین گلور، متخصص زیست‌شناسی از دانشگاه کلرادو آزمایش‌های انجام‌شده را با فیلم «سیاره‌ی میمون‌ها» که با صحنه‌هایی از ویرانی شهرها مملو شده، مقایسه کرده است. در این فیلم سینمایی بیننده با منظره‌ی آینده‌ی نابودشده‌ی انسانی به دست میمون‌ها رو‌به‌رو می‌شود. 

گلور در ادامه افزود :

فرایند انسان‌سازی از میمون‌ها عامل خطرآفرین است. به سبک زندگی‌ آن‌ها با دقت نگاه کنید. اینکه علاقه دارند در چه محیطی و با چه کیفیتی زندگی کنند. با کمی تامل متوجه می‌شویم ساختن موجودی که نمی‌تواند در هیچ‌یک از ابعاد، زندگی معنادار خلق کند، ایده‌ی موفقی نیست.

اما همچنان سو، دانشمند چینی، جبهه‌گیری منتقدان غربی نسبت به نتایج آزمایش‌های خود را ریاکارانه و فاقد دقت کافی می‌داند. به عقیده‌ی او نتایج فوق‌العاده‌ی دستاوردهای علمی پژوهش‌ها قربانی تفکرات کلیشه‌ای چینی شده است. بااین‌حال کاوش‌های علمی در بررسی انتقال‌های ژنتیکی از مغز انسان به میمون‌ها همچنان ادامه داشته و دانشمندان بسیاری مانند سو را در این وادی به تحقیق وا می‌دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات