تفاوت‌ چشمگیر کیفیت بالا رفتن سن در کشورهای مختلف

چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
پژوهشی جدید نشان داده است که کیفیت پیر شدن افراد و سن شروع مشکلات ناشی از پیری در کشورهای مختلف متفاوت است.
تبلیغات

براساس یک پژوهش علمی جدید، سنی که افراد در آن مشکلات جسمی یک فرد ۶۵‌ ساله را تجربه می‌کنند، در میان کشورهای مختلف متفاوت است و اختلاف دو کشوری که بالاترین و پایین‌ترین رتبه را در این گستره دارند، حدود ۳۰ سال است!

پژوهشگران دریافتند افراد ۷۶‌ ساله‌ی ژاپنی و ۴۶‌ ساله‌ی کشور پاپوآ گینه نو همان مشکلات جسمی را دارند که افراد به‌طور میانگین در ۶۵‌ سالگی دارند. دکتر آنجلا چانگ، مؤلف اصلی و عضو فوق دکترا از مرکز تحولات و پیش‌بینی‌های بهداشتی در دانشگاه واشنگتن می‌گوید:

بسته به نوع مشکلات سلامتی ناشی از پیری و بدون درنظر‌گرفتن سن شناسنامه‌ای، این میزان اختلاف در یافته‌ها نشان می‌دهد که افزایش امید به ‌زندگی در سنین بالاتر می‌تواند یک فرصت یا یک تهدید برای رفاه کلی جمعیت‌ها باشد. مشکلات جسمی ناشی از بالارفتن سن، ممکن است منجر به بازنشستگی زودتر از موعد، نیروی کار کم‌تر و هزینه‌های درمانی بالاتر شود. مسئولان دولتی و افراد دیگری که تحت‌تاثیر نظام سلامتی قرار می‌گیرند، باید متوجه باشند که افراد چه زمانی شروع به رنج‌بردن از اثرات منفی پیری می‌کنند.

این اثرات منفی شامل عملکرد ضعیف و ازبین‌رفتن توانایی‌های جسمی، ذهنی و شناختی  از میان ۹۲ مشکل بررسی‌شده هستند. پنج مورد از این مشکلات قابل رؤیت، ۸۱ مورد غیرقابل‌رؤیت و ۶ مورد نوعی جراحت هستند.

۷۶‌ ساله‌های ژاپنی و ۴۶‌ ساله‌های اهل پاپوآگینه‌نو همان مشکلات جسمی را دارند که افراد به‌طور میانگین در ۶۵‌سالگی دارند

چانگ این پژوهش را اولین پژوهش از نوع خود می‌داند. درحالی‌که معیارهای سنتی پیری، تنها به طول عمر بیشتر می‌پردازند، این پژوهش هم سن شناسنامه‌ای و هم سرعت تاثیرگذاری بالارفتن سن را بر زوال سلامتی بررسی می‌کند.

پژوهشگران «بار بیماری‌های مرتبط با سن» را با جمع‌آوری تمام سال‌های ازدست‌رفته به علت بیماری، ناتوانی و مرگ زودهنگام (DALY) مربوط‌به ۹۲ بیماری ذکرشده محاسبه کردند. این یافته‌ها سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ را در ۱۹۵ کشور جهان پوشش می‌دهند. برای مثال، در سال ۲۰۱۷، مردم کشور پاپوآ گینه نو بالاترین میزان بیماری‌های مرتبط با سن را با بیش از ۵۰۰ DALY در ازای هر هزار فرد بزرگسال داشتند؛‌ یعنی چهار برابر مردم سوئیس که برای هر هزار نفر، تنها ۱۰۰ DALY وجود داشت.

ایالات متحده دارای رتبه ۵۳ام با ۱۶۱/۵ DALY در ازای هر هزار نفر بود. الجزایر یک رتبه بالاتر از آمریکا در رتبه ۵۲ام با ۱۶۱ DALY و ایران در رتبه ۵۴ام جهان با ۱۶۴/۸ DALY در ازای هر هزار نفر قرار داشت.

چانگ و پژوهشگران دیگر، همچنین از افراد ۶۵‌ ساله‌ در متوسط جهانی به‌عنوان گروه مرجع استفاده کردند تا سنی را محاسبه کنند که در آن، مردم هر کشور میزان مشابهی از بار بیماری را تجربه می‌کنند. آن‌ها اختلافات چشمگیری را در کیفیت بالارفتن سن افراد مشاهده کردند. در رتبه اول، ژاپنی‌های ۷۶‌ ساله همان بار مشکلات سنی را تجربه‌ می‌کنند که ۴۶‌ ساله‌های  گینه‌نو که رتبه آخر را در ۱۹۵ کشور جهان به دست آوردند. ایالات متحده، رتبه ۵۴ام را با ۶۸/۵ سال داشت، درست بین ایران (۶۹ سالگی) و آنتیگوا و باربودا (۶۸/۴ سالگی).

عنوان پژوهش این بود: «بررسی بالارفتن سن جمعیت‌ها: تجزیه و تحلیل بار جهانی بیماری‌ها در سال ۲۰۱۷» و سایر یافته‌های آن از این قرار بودند:

  •  بار بیماری‌های مرتبط با سن در طول زمان از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷، در سرتاسر جهان کاهش یافته و نشان‌دهنده کاهش شدت بیماری‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از سن است.
  •  در سال ۲۰۱۷، مردم ۱۰۸ کشور دنیا، مشکلات مربوط‌به بالارفتن سن را زودتر تجربه کردند اما در ۸۷ کشور دیگر، شروع مشکلات مربوط‌به پیری دیرتر بود.
  •  در سرتاسر جهان، بیماری‌های مربوط‌به پیری با بیشترین میزان مرگ‌ومیر و DALY این‌ها بودند: بیماری قلبی ایسکمیک، خونریزی مغزی و انسداد مزمن ریوی.
  • کشورهایی که بالاترین سن معادل با افراد ۶۵‌ ساله را در سال ۲۰۱۷ داشتند این‌ها بودند:

    ۱. ژاپن: ۷۶/۱ سال

    ۲. سوئیس: ۷۶/۱

    ۳. فرانسه: ۷۶

    ۴. سنگاپور: ۷۶

    ۵. کویت: ۷۵/۳

    ۶. کره جنوبی: ۷۵/۱

    ۷. اسپانیا: ۷۵/۱

    ۸. ایتالیا: ۷۴/۸

    ۹. پورتوریکو: ۷۴/۶

    ۱۰. پرو: ۷۴/۳

    و کشورهایی که پایین‌ترین سن معادل با افراد ۶۵‌ ساله را داشتند:

    ۱. پاپوآ گینه نو: ۴۵/۶ سال

    ۲. جزایر مارشال: ۵۱

    ۳. افغانستان: ۵۱/۶

    ۴. وانواتو: ۵۲/۲

    ۵. جزایر سلیمان: ۵۳/۴

    ۶. جمهوری آفریقای مرکزی: ۵۳/۶

    ۷. لسوتو: ۵۳/۶

    ۸. کیریباتی: ۵۴/۲

    ۹. گینه بیسائو: ۵۴/۵

    ۱۰. ایالات فدرال میکرونزی: ۵۵

    کشورهایی که کمترین میزان بار مشکلات سنی را در سال ۲۰۱۷ داشتند:

    ۱. سوئیس: ۱۰۴/۹ DALY در هر هزار بزرگسال با ۲۵ سال سن و بالاتر

    ۲. سنگاپور: ۱۰۸/۳

    ۳. کره جنوبی: ۱۱۰/۱

    ۴. ژاپن: ۱۱۰/۶

    ۵. ایتالیا: ۱۱۵/۲

    ۶. کویت: ۱۱۸/۲

    ۷. اسپانیا: ۱۱۹/۲

    ۸. فرانسه: ۱۱۹/۳

    ۹. اسرائیل: ۱۲۰/۲

    ۱۰. سوئد: ۱۲۲/۱

    کشورهایی که بیشترین میزان بار مشکلات سنی را در سال ۲۰۱۷ داشتند:

    ۱. پاپوآ گینه نو: ۵۰۶/۶ DALY در هر هزار بزرگسال با ۲۵ سال سن و بالاتر

    ۲. جزایر مارشال: ۳۹۶/۶

    ۳. وانواتو: ۳۹۲/۱

    ۴. افغانستان: ۳۸۰/۲

    ۵. جزایر سلیمان: ۳۶۸

    ۶. جمهوری آفریقای مرکزی: ۳۶۴/۶

    ۷. لسوتو: ۳۶۰/۵

    ۸. کیریباتی: ۳۴۷/۵

    ۹. گینه بیسائو: ۳۴۳/۴

    ۱۰. اریتره: ۳۲۵/۷

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات