هنگام نگهداشتن ادرار چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

یک‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
عدم تخلیه مثانه به‌طور مکرر، موجب بروز مشکلاتی در دستگاه ادراری می‌شود.
تبلیغات

مثانه‌ی یک فرد بالغ تا قبل از اینکه او احساس دفع کند، قادر است تا نیم لیتر مایع در خود نگه دارد. بدن شما می‌داند که چه‌مقدار مایع در مثانه وجود دارد زیرا دیواره‌ی مثانه پر از گیرنده‌های کوچکی است که پیامی را به مغز می‌فرستند که چه زمانی ظرفیت مثانه تکمیل شده است. خوشبختانه بیشتر ما دارای کنترل کامل بر عملکرد مثانه خود هستیم، بنابراین زمانی که این پیام را دریافت کنیم، می‌توانیم انتخاب کنیم که عمل دفع را انجام دهیم و یا اینکه به دلایلی آن را نگه داریم. اما زمانی که ما ادرار را در مثانه خود نگه می‌داریم، دقیقا چه کاری با بدن خود انجام می‌دهیم؟

وقتی شما این تصمیم را گرفتید که ادرار را دفع نکنید، ماهیچه‌های اسفنکترهای مثانه به‌شدت در نزدیکی هم قرار می‌گیرند تا از نشت ادرار به داخل میزراه (مجرای ادراری) جلوگیری کنند. این عضلات نسبت به کاری که انجام می‌دهد، عملکرد عالی دارند، البته تا زمانی شما به‌علت شرایطی که دارید به‌طور مکرر و چندبار در هفته آن‌ها را مجبور نکنید که این کار را انجام دهند. اگر شما مدت‌هاست عادت دارید ادرار خود را نگهدارید، در معرض عوارض جانبی بلند‌مدتی نظیر افزایش خطر عفونت قرار گرفته‌اید. نگهداشتن پیوسته‌ی ادرار موجب ضعیف شدن عضلات مثانه می‌شود و این امر منجر به مشکل احتباس ادرار خواهد شد؛ یک وضعیت وحشتناک که در آن شما قادر نیستید کل ادرار خود را تخلیه کنید و همیشه حس پر بودن مثانه را دارید. نگهداری مقادیر زیادی ادرار برای دوره‌های طولانی همچنین بدن را در معرض باکتری‌های مضر قرار می‌دهد و می‌تواند احتمال ایجاد عفونت مجاری ادراری یا عفونت مثانه را زیاد کند.

تیکو براهه ستاره‌شناس و کیمیاگر دانمارکی بود که در قرن ۱۶ زندگی می‌کرد. براهه دانشمند خارق‌العاده‌ای بود و در مقالات علمی مختلف در مورد هر چیزی از ابرنواختر گرفته تا ستاره‌های دنباله‌دار و مدارهای گردش سیاره‌ها مشارکت می‌کرد. او طی دوئلی بر سر درستی یک فرمول ریاضی در تاریکی پل بینی خود را از دست داد و برای بقیه‌ی عمرش از قطعه‌ای فلزی به‌جای بینی‌اش استفاده کرد. علت مرگ براهه چیز مسخره‌ای بود. بنا به گزارشی، او زمانی در مجلسی حضور داشت و برای دفع ادرار از آن جمع خارج نشد، زیرا اعتقاد داشت این کار بر خلاف ادب است، اما وقتی به خانه رسید، متوجه شد که اصلا نمی‌تواند ادرار کند. طی مدت کوتاهی از این اتفاق مثانه‌ی او دچار انفجار شد و او از دنیا رفت.

البته مثانه‌ی بیشتر افراد مثل مثانه‌ی براهه نیست؛ در بیشتر مواردی نظیر این قبل از اینکه مثانه‌ی فرد منفجر شود، او خودش را خیس می‌کند. اگر انفجر مثانه اتفاق بیفتد، این امر تقریبا همیشه به این خاطر است که مثانه به دلیلی آسیب دیده بوده است. البته مواردی هم وجود داشته است که مثانه افرادی منفجر شده است به‌علت اینکه آن‌ها بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی مصرف کرده بودند و پیامی را که در جهت لزوم دفع ادرار از مغز به آن‌ها می‌رسد، درک نکرده بودند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات