شواهد جدیدی در مورد وجود میکروب هایی در مغز

چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهش های جدید نشان می‌دهند که مغز نیز دارای جمعیت میکروبی خاص خود است.
تبلیغات

میکروب‌هایی که در دستگاه گوارش انسان زندگی می‌کنند، می‌توانند روی سلامتی، ژن‌ها و حتی احساسات او تأثیر بگذارند. دانشمندان به‌طور پیوسته در حال کشف شواهدی جدید در مورد اندازه و تأثیر میکروبیوم انسانی هستند، اما آخرین شواهد تکان‌دهنده است: این حکومت زنده‌ی باکتریایی در بدن انسان احتمالا تنها نیستند، بلکه ممکن است با میکروبیوم مغز انسان که داخل سر زندگی می‌کند، مرتبط باشند. نتایج این پژوهش در مراحل اولیه است و در نشست سالانه‌ی علوم اعصاب توسط پژوهشگرانی از دانشگاه آلاباما در بیرمنگام ارائه شده است. ما هنوز در حال کسب دانش در این زمینه هستیم که چگونه میکروبیوم دستگاه گوارش می‌تواند روی عملکرد و رفتار تأثیرگذار باشد و پژوهش جدید پیشنهاد می‌کند که مغز انسان دارای جمعیت میکروبی مخصوص به خود است؛ موضوعی که اگر در مطالعات آینده تأیید شود، یافته‌ی برجسته‌ای است.‌

در پژوهش جدید، گروهی از پژوهشگران تحت هدایت روزالینداد رابرتز نمونه‌های مغزی گرفته‌شده از ۳۴ فرد متوفی را بررسی کردند. نیمی از این‌ افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و نیم دیگر قبل از مرگ سالم بودند. پژوهشگران در خلاصه مقاله‌ی خود توضیح دادند که ما از آنالیز Serial section analysis برای شناسایی و تعیین کمیت میکروب‌ها استفاده کردیم. همه‌ی نمونه‌ها دارای مقادیر مختلفی از باکتری بودند. باکتری‌ها از انواع باکتری‌های میله‌ای‌شکل دارای یک کپسول، نوکلئید (شبه‌هسته)، ریبوزوم‌ها و واکوئول‌ها بودند. پژوهشگران می‌گویند که تراکم باکتری‌ها در مناطق مختلف مغز متفاوت بود و میکروب‌های فراوانی در مناطق توده‌ی سیاه، هیپوکامپ و قشر پیش‌پیشانی وجود داشتند. آن‌ها همچنین در سلول‌هایی که آستروسیت نامیده می‌شوند و نقش مهمی در ارتباطات نورونی دارند، دیده شدند. این موضوع که چگونه باکتری‌ها به آنجا رسیده‌اند، چیزی است که پژوهشگران هنوز در مورد آن نمی‌دانند اما رابرتز حدس می‌زند که این‌ها ممکن است توسط رگ‌های خونی، منتقل شده باشند و در اکسون‌ها و سد خونی‌مغزی برای خود خانه‌ای پیدا کرده باشند. در حالی که برخی پژوهشگران اذعان می‌کنند که شاید این میکروب‌ها از طریق آلودگی‌های طی عمل جراحی وارد بافت مغز شده باشند، اینکه چگونه آن‌ها در کل بافت مغز پراکنده شده‌اند، توضیحات بیشتری را می‌طلبد. در آزمایش‌های بعدی که توسط همین گروه انجام شده، نشان داده شده است که این پدیده‌ی باکتریایی محدود به مغز انسان نیست: پژوهش‌هایی که روی موش انجام شده نیز شواهدی بر وجود میکروبیوم مغزی در مغز موش‌های سالم نشان داده است. البته در گروه جداگانه‌ای از موش‌ها که در محیط‌های عاری از میکروارگانیسم‌ پروش یافته بودند، چنین موردی مشاهده نشد.

این زمان قطعا روزهای اولیه‌ی این پژوهش است اما اگر پژوهش‌های آینده بتوانند به تشریح وجود این میکروبیوم مغزی و نحوه‌ی تأثیر آن روی سلول‌های مغزی کمک کنند، این می‌تواند گام بزرگی در زمینه‌ی علوم اعصاب باشد و موجب پیوند یافته‌های مرتبط دیگر با این حوزه از پژوهش شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات