روش‌‌هایی برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان هنگام استفاده از تلفن همراه

پنج‌شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
مراقب باشید؛ اگر بی‌‌ملاحظگی و افراط به خرج دهید، ممکن است همین گوشی‌های دوست‌داشتنی، روزی زندگی را برای شما جهنم کند.
تبلیغات

طی پژوهش‌‌های برنامه‌‌ی سم‌‌شناسی ملی (NTP) مشخص شده است که قرار گرفتن موش‌های نر در معرض امواج گوشی تلفن همراه 2G یا 3G برای بیش از ۹ ساعت در روز، عواقب دردناکی برای این حیوانات در پی داشته است؛ اما شرایط برای انسان‌‌ها هم این‌گونه است؟

NTP، یافته‌‌های زیر را از مجموعه‌ای از ۳۰ میلیون مطالعه و پس از یک دهه تلاش مستمر، استخراج کرده است:

  • شواهد روشنی مبنی بر ارتباط بین قرار گرفتن در معرض تشعشعات شدید رادیویی تلفن همراه و ایجاد تومور در قلب موش‌های نر وجود داشت. تومور از نوع شوانامای بدخیم بود.
  • شواهدی مبنی بر ارتباط بین قرار گرفتن در معرض تشعشعات شدید رادیویی تلفن همراه و ایجاد تومور در مغز موش‌های نر دیده شد. تومور از نوع گلیومای بدخیم بود.
  • شواهدی مبنی بر ارتباط بین قرار گرفتن در معرض تشعشعات شدید رادیویی تلفن همراه و ایجاد تومور در غدد فوق کلیوی موش‌های نر دیده شد. تومورها از نوع فئوکروموسیتومای خوش‌خیم، بدخیم یا پیچیده بودند.

تشعشات رادیویی (RFR)، نوعی تابش غیر یونیزه‌‌کننده است که تلفن‌های همراه منتشر می‌کنند. در این مطالعات همچنین مشخص شد که با قرار گرفتن موش‌‌های مادر و نوزادان آن‌ها در معرض تشعشعات شدید رادیویی طی دوران بارداری و شیردهی، حیوانات دچار کاهش وزن شدند.

تلفن همراه / cell phones

اما قبل از اینکه بخواهید تلفن‌های همراه خود را دور بیندازید (که احتمالاً هم چنین کاری نخواهید کرد)، نکات زیر را در مورد این مطالعه در نظر بگیرید:

  • در این مطالعه، کل بدن موش‌ها را در معرض تشعشع قرار گرفته بود که ممکن است با نحوه‌‌ی استفاده شما از تلفن‌های همراه متفاوت باشد؛ مگر اینکه شما یک تلفن همراه بسیار بزرگ داشته باشید یا اینکه تمام مدت، خود را با ده‌ها تلفن همراه بپوشانید.
  • میزان تشعشع دریافتی موش‌‌ها، به‌‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بیشتر از مقادیری بوده است که معمولاً شما از تلفن همراه دریافت می‌‌کنید.
  • در این مطالعات، تشعشعات رادیویی تلفن‌‌های همراه از نسل 2G و 3G مورد استفاده قرار گرفت که احتمالاً شما دیگر از آنها استفاده نمی‌‌کنید.
  • این نتایج تنها برای موش‌‌های صحرایی از جنس نر، دلالت می‌‌کرد و هنوز شواهدی برای جنس ماده و یا انواع موش‌‌های خانگی (نر یا ماده) به‌دست نیامده است.
  • خوشبتختانه شما هم از لحاظ بیولوژیکی، شباهتی به یک موش نر ندارید!

نتایج حاصل از این مطالعه نباید شما را وحشت‌‌زده کند. با این حال، این یافته‌ها بر این نکته تاکید دارند که تشعشعات رادیویی کاملاً بی‌ضرر نیست. هرگز فراموش نکنید که تلفن همراه شما، فقط یک دستگاه است و نه یک فرد؛ اگرچه امروزه این دستگاه‌ها می‌توانند با شما صحبت کنند، شما را سرگرم کنند و حتی باعث آرامش شما شوند. اما همانطور که شما احتمالاً علاقه‌‌ای به بغل کردن یک مایکروفر ندارید؛ اینجا هم باید در مورد نحوه‌‌ی تعامل خود با دستگاهی مثل تلفن همراه، هوشیار باشید.

علاوه بر این، سرعت پیشرفت در کاربری‌‌ فناوری تلفن همراه به حدی زیاد است که در درک پیامدهای احتمالی این فناوری برای سلامتی، بسیار عقب مانده‌‌ایم. همانطور که در مطالعه‌‌ی NTP نیز مشخص شد، مدتی طول می‌‌کشد تا آثار تشعشعات رادیویی بر سلامتی اندازه‌گیری شود. این فناوری از زمان آغاز مطالعات NTP بسیار تغییر کرده است. قبل از هر گونه اظهارنظر قطعی، نیاز به مطالعات بیشتری در مورد خطرات احتمالی در استفاده از تلفن همراه وجود خواهد داشت. به یاد داشته باشید که آزمایش‌‌های ایمنی انجام‌گرفته درمورد تلفن‌های همراه، هرگز در حد و اندازه‌‌ی آزمایش‌‌های صورت گرفته برای محصولاتی نظیر واکسن‌‌ها نبوده است.

۱۰ اقدام احتیاطی برای کاهش خطرات تلفن همراه:

  • گوشی موبایل خود را تا جایی که ممکن است از سر و بدن خود دور نگه دارید. هرگز آن را در لباس زیر خود نگاه ندارید و سعی نکنید آن را دائما به سر خود بچسبانید.
  • قبل از اینکه بخوابید، چک کنید که گوشی موبایلتان کجاست. تلفن همراه می‌تواند زندگی شما را جهنم کند و قطعاً تمایلی ندارید که وقتی صبح از خواب بیدار می‌‌شوید، بفهمید که تمام شب، درست بغل گوش شما بوده است.
  • از هدست یا اسپیکر گوشی استفاده کنید. این کار به افزایش فاصله‌‌ی بین تلفن همراه و مغز کمک خواهد کرد. به‌‌ هر حال، به نظر نمی‌‌آید که تقلا برای فشردن وسیله‌‌ای مانند تلفن همراه به گوش، برای کسی خوشایند باشد.
  • هنگامی که آنتن‌‌دهی تلفن همراه ضعیف است، سعی کنید از آن استفاده نکنید. زمانی که آنتن‌‌دهی ضعیف است (یعنی وقتی روی صفحه‌نمایش، یک یا دو خط آنتن می‌بینید)، دستگاه تلفن تلاش می‌‌کند میزان تشعشعات رادیویی خود را افزایش دهد تا بتواند ارتباط قوی‌‌تری را برقرار کند. با انجام این توصیه، علاوه بر سلامت خود، دیگر مجبور نخواهید بود مدام وقتتان را با گفتن عباراتی مثل «الو؟»، «چی؟» و «صدات نمیاد!» تلف کنید.
  • از تلفن همراه خود برای دانلود فایل‌های بزرگ یا ویدئو استفاده نکنید. انجام چنین کاری، سطح تشعشعات ساطع‌شده توسط تلفن همراه را افزایش می‌‌دهد. مطمئن باشید که بعداً هم می‌‌توانید ویدئوهای مربوط به چند بچه‌گربه‌‌ی ملوس را در رایانه‌تان یا دیگر دستگاه‌‌های متصل به وای فای تماشا کنید.
  • بیشتر برای برچسب‌‌ها و اطلاعات مربوط به تشعشعات رادیویی دستگاه‌‌هایتان اهمیت قائل شوید. دستگاه‌‌های مختلف ممکن است سطوح متفاوتی از تشعشعات رادیویی را داشته باشند. آیا تاکنون هنگام انتخاب یک تلفن همراه، به این موضوع فکر کرده‌‌اید؟
  • زمانی که در حال مکالمه نیستید، هدست را از گوش خود دربیاورید. درست است که با این کار، دیگر شباهتی به تام کروز در فیلم مأموریت غیرممکن نخواهید داشت؛ ولی حداقل از خطر همان اندک تشعشعات ناشی از این تجهیزات، در امان خواهید بود.
  • هر زمان که نیازی ندارید، گوشی خود را بر روی حالت هواپیما قرار دهید و یا ترجیحاً  آن را خاموش کنید. تلفن همراه مثل یک دستگاه توستر است. اگر خاموش باشد، خطر کمتری برای شما خواهد داشت.
  • زیاد به پوشش‌‌های ضد تشعشع یا دیگر تجهیزاتی که ادعا می‌کنند سطح تشعشعات رادیویی را کاهش می‌‌دهند، اعتماد نکنید. شرکت‌‌ها سعی دارند تا محصولات مزخرف خود را به شما بفروشند. بسیاری از این‌‌گونه محصولات، حتی ممکن است که سطح تشعشعات را افزایش دهند.
  • در استفاده از تلفن همراه افراط نکنید. یک پسربچه‌‌ی ۵ساله به گوشی موبایل نیازی ندارد. مگر او می‌‌خواهد به چه کسی تلفن بزند؟ گزینه‌های بسیار زیادی به‌‌جای استفاده از تلفن همراه وجود دارد؛ مانند صحبت کردن رو در رو با مخاطب. همچنین می‌توانید مدت‌زمان تماس‌های تلفنی خود را کاهش دهید. به خاطر داشته باشید این همه زیاده‌‌گویی، تعارف و احوال‌‌پرسی‌‌های بی‌‌مورد پشت تلفن همراه، هم به ضرر جیب شما تمام خواهد شد و هم سلامتی‌‌تان.

فناوری در نوع خودش نه خوب است و نه بد؛ بلکه این شیوه‌ی استفاده‌‌ی ما از فناوری است که می‌‌تواند خوب یا بد باشد. پس بهتر است در مورد نحوه‌‌ی استفاده‌‌ی خود از گوشی‌های هوشمند، هوشیاری بیشتری به خرج دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات