داده‌هایی که به تازگی به دست آمده؛ نحوه گسترش تومور را توضیح می‌دهند

پنج‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
یک گروه از پژوهشگران همکار، اطلاعات جدیدی بدست آورده‌اند که با دقت بیشتری چگونگی رشد تومورهای سرطانی در بدن را توضیح می‌دهد.
تبلیغات

گروهی از پژوهشگران تحت رهبری شاخه پزشکی دانشگاه تگزاس در گالوستون و کالج پزشکی بیلور دریافته‌اند که فقدان بخشی از RNA پیام‌رسان که پیش‌تر گمان می‌شد در تبدیل سلول‌های نرمال به سلول‌های سرطانی نقش دارد در اصل از طریق ممانعت از عملکرد مهاری بدن منجر به تشکیل تومورها می‌شود. در مولکول‌ها در سراسر بدن ناحیه سه پرایم غیر ترجمه شونده (3UTR) بخشی از RNA پیام‌رسان است که می‌تواند نحوه بیان ژن را تغییر دهد. پیش از این مشخص شده بود که کوتاه شدن این بخش از RNA پیام‌رسان رشد تومور سرطانی را افزایش می‌دهد.

اریک وگنر، استادیار دپارتمان بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی در شاخه پزشکی دانشگاه تگزاس می‌گوید:

به شکل تاریخی، پژوهشگران گمان می‌کردند کوتاه شدن بخش سه پرایم غیر ترجمه شونده از RNA پیام‌رسان سبب القای بیان ژن‌های پروتو اونکوژن می‌گردد ( پروتو اونکوژن‌ها ژنهایی هستند که در پی بیان بیش از حد یا جهش ژنتیکی به ژن های اونکوژنی تبدیل می‌شوند که توانایی تبدیل سلول نرمال به سلول سرطانی را دارند). اما با استفاده از ترکیب رویکردهای رایانه‌ای و مدل‌های سلول سرطانی؛ ما متوجه شدیم که کوتاه شدن این بخش از RNA در سلول‌های توموری باعث خاموش شدن ژن‌های سرکوب‌گر تومور می‌شود.

در این مطالعه، پژوهشگران به منظور ایجاد شبکه‌های تنظیمی درون سلول‌های توموری پستان و سلول‌های سالم همانند آنها، از آنالیز داده انبوه برای بازسازی RNA استفاده کردند.

استفاده از این رویکرد این مطلب را مشخص کرد که وجود بخش سه پرایم غیر ترجمه شونده در شبکه‌های تنظیم کننده درون سلولی حیاتی است. با استفاده از این اطلاعات جدید دانشمندان توانستند شبکه‌های تنظیمی را مختل کنند تا از این طریق اثرات آن بر رشد تومور را بررسی کنند.  

نتایج این مطالعه اکنون در ژورنال Nature Genetics به چاپ رسیده و در دسترس است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات