پیشرفت بزرگ دانشمندان در تولید امگا ۳

یک‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
گروهی بین‌المللی از دانشمندان در ارتباط با تولید امگا ۳ در اقیانوس به کشف بزرگی رسیده‌اند.
تبلیغات

طی یک مطالعه روی موجودات دریایی، دانشمندان دریافتند که اسیدهای چرب امگا ۳ توسط بی‌مهرگان مختلف موجود در اکوسیستم‌های آبی مانند مرجان‌ها، کرم‌ها و حلزون‌ها تولید می‌شود. سابق بر این دانشمندان بر این باور بودند که میکروب‌های دریایی نظیر میکروالگا و باکتری‌ها هستند که عمده‌ی امگا ۳ را در این محیط‌ها تولید می‌کنند.

 به گفته‌ی دکتر اسکار مونرویگ، این یافته‌ها قویا نشان می‌دهند که بی‌مهرگان آبزی سهم کاملا معنی‌داری در تولید امگا ۳ دارند. دکتر مونرویگ در ادامه توضیح داد:

مطالعه‌ی ما تغییر چشمگیری در این مباحث ایجاد می‌کند؛ از آن جایی که نشان دادیم انواع زیادی از موجودات بی‌مهره شامل مرجان‌ها، حلزون‌ها، پرتاران (polychaetes) و سخت‌پوستان دارای آنزیمی به‌نام دسچوراز (Desaturase) هستند و این آنزیم به موجودات توانایی تولید امگا ۳ را می‌دهد؛ یک توانایی که تصور می‌شد به‌طور انحصاری در میکروب‌های دریایی یافت می‌شود.
نرم تنان

یک نمونه از نرم‌تنان دریایی که طی این مطالعه از سواحل سنت اندروز گرفته شده است

دکتر کابیا می‌گوید:

از آن‌جایی که بی‌مهرگان از اجزای مهم توده‌ی زیستی در اکوسیستم‌هایی آبی همچون صخره‌های مرجانی، دشت‌های کف دریا و آتشفشان‌های دریایی هستند، مشارکت آن‌ها در تولید کلی امگا ۳ چشم گیر است.
مرجان شاخه ای

آکروپورا میلپورا (Acropora millepora) گونه‌ای از مرجان‌های سنگی شاخه‌ای. این تصویر طی مطالعه روی دیواره‌ی بزرگ مرجانی در شرق استرالیا در اقیانوس آرام گرفته شده است.

دکتر فریر می‌‎گوید:

پراکندگی این ژن‌ها بین موجودات مختلف و فراوان دریا جای شگفتی دارد. مسئله‌ی شگفت‌انگیز دیگر، پرش این ژن‌ها بین ارگانیسم‌های بسیار متفاوت مانند موجودی از نوع گیاه یا قارچ و سپس حشره و دم فنری (Spring-tail) است؛ فرآیندی که انتقال افقی ژن نامیده می‌شود. اگرچه انتقال ژن‌ها طی این فرایند بحثی جنجال برانگیز بوده است؛ اما داده‌های ما بیانگر این است این ژن‌ها حداقل در برخی از این موارد، دارای چنین شیوه‌ی انتقالی بوده‌اند.

اسیدهای چرب امگا ۳ خاصی برای سلامت انسان ضروری به‌حساب می‌آیند؛ به‌ویژه در کشورهای غربی که بیماری‌های قلبی‌-عروقی و التهابی شیوع بالایی دارد و برای آن‌ها مکمل امگا ۳ تجویز می‌شود. بنابراین این مطالعه‌ی جدید نه‌تنها روی جامعه علمی تأثیر دارد؛ بلکه عموم مردم و نیز صنایع مختلف درگیر در تولید این مکمل‌ها را متأثر می‌سازد. دکتر مونرویگ می‌‎گوید:

این یافته‌ها می‌تواند بینش ما در مورد تولید اسیدهای چرب اشباع‌نشده امگا ۳ را در مقیاس جهانی متحول سازد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات