سیگار‌ الکترونیکی خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد

پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
علی‌رغم باور اشتباه بسیاری از افراد، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که استعمال سیگارهای الکترونیکی نیز می‌توانند برای سلامتی انسان بسیار خطرناک باشند.
تبلیغات

ممکن است برخی از مسؤلین به‌دلیل تصور از خطر کم‌تر سیگارهای الکترونیکی نظر خود را درباره‌ی آن‌ها تغییر داده باشند؛ اما دانشمندان نظر دیگری دارند. یکی از مطالعات دانشگاه پزشکی نیویورک که اخیرا منتشر شده نشان می‌دهد که استعمال سیگارهای الکترونیکی با آسیب به DNA احتمالا شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد. برای مثال موش‌هایی که در طول ۱۲ هفته در شرایط آزمایشگاهی در معرض دودی مشابه سیگارهای الکترونیکی قرار گرفته بودند دچار آسیب‌های DNA مثانه، قلب و ریه شدند، علاوه بر اینکه ترمیم DNA و پروتئین‌های ریه محدود شد. به‌طور خلاصه؛ نیکوتین بدون توجه به اینکه چگونه انتقال می‌یابد، می‌تواند تبدیل به یک ماده‌ی مولد ایجاد‌کننده‌ی سرطان به نام کارسینوژن‌ در بدن شما شود.

پژوهشگران در جریان این پژوهش، مواد شیمیایی مضر دیگر را نیز شناسایی کردند. درحالی‌که آزمایش‌ها نشان می‌دهند استعمال سیگارهای الکترونیکی مضر است؛ اما قرار گرفتن در معرض دود این سیگارها نیز چیزی کم از استعمال آن‌ها ندارد. این مطالعه همچنین تأیید می‌کند که نیتروزامین تنباکو که به‌نوعی عامل مولد سرطان نیز محسوب می‌‌شود در مایعات بدن افرادی که سیگار الکترونیکی می‌کشند ۹۷ درصد کم‌تر از افرادی است که از سیگارهای معمولی استفاده می‌کنند، البته این مطاله اشاره می‌کند که این میزان ماده در افراد غیرسیگاری به‌شدت پایین‌تر است. این موضوع مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیکی را در وضعیت مشابهی از مصرف‌کنندگان چسب‌های نیکوتین قرار می‌دهد.

احتمالا تا آزمایش‌های بیشتر روی حیوانات تا یکسال آینده و همچنین روی انسان در دوره‌ی زمانی بیش از یکسال به منظور دست‌یابی به نتایج قطعی‌تر باید منتظر ماند. مون شونگ تانگ پژوهشگر این مطالعه به بلومبرگ گفت که مشخص نیست که سیگارهای الکترونیکی مضرتر هستند یا سیگارهای معمولی.

در حالی‌که مطالعاتی مبنی بر احتمال ضرر کم‌تر سیگارهای الکترونیکی صورت گرفته است، این مطالعه نشان می‌دهد که مقداری از نیتروزاسیون نیکوتین در بدن انسان رخ می‌دهد. بنابراین به لحاظ نظری، شما همچنان با برخی از خطرات مشابه مواجه هستید. بنابراین با کاهش میزان قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌توانید تا حدی از مضرات آن ایمن باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات