دستگاهی که با لرزش، هارد درایو را در ۹۰ ثانیه نابود می‌کند

یک‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دستگاه جدا کننده‌ی قطعات داخل هارد دیسک هارد درایو HDD
دستگاهی ویژه با لرزش شدید هارد دیسک، همه‌ی قطعات داخلی آن را از هم جدا می‌کند.
تبلیغات

شرکت Garner به‌دنبال تسهیل و سرعت‌بخشیدن به فرایند از بین‌بردن هارد درایوها، محصول جدید خود را با نام DiskMantler معرفی کرده است. این دستگاه با تکان‌دادن شدید هارد دیسک، وعده‌ی جداکردن همه‌ی اجزای آن را در کمتر از ۹۰ ثانیه می‌دهد.

ویدیو گارنر نحوه‌ی عملکرد دستگاه DiskMantler را نشان می‌دهد. ابتدا هارد دیسک در اسلات ورودی دستگاه قرار می‌گیرد، سپس تایمر بین ۸ تا ۱۲۰ ثانیه چرخانده می‌شود. گارنر تخمین می‌زند که فرایند باید به‌طور متوسط ۶۰ ثانیه طول بکشد؛ اما برای هر هارد دیسک متفاوت است.

قطعات هارد دیسک HDD

بعد از چرخاندن تایمر، باید منتظر ماند تا هارد دیسک به‌شدت تکان داده شود و همه‌ی قطعات آن از یکدیگر جدا شوند. در پایان، دستگاه اجزای هارد دیسک را از قسمت خروجی به بیرون پرتاب می‌کند و بلافاصله برای قربانی بعدی آماده می‌شود.

فرایند جداسازی هارد دیسک، همه‌ی قطعات ازجمله پلاتر، چرخ‌ها، برد سبز و سایر اجزا را جدا می‌کند. هدف این است که ازبین‌بردن هارد دیسک به‌طور کامل انجام شود و راه‌حلی بهینه‌تر از سوزاندن یا خردکردن باشد.

دستگاه جداسازی قطعات هارد دیسک

سوزاندن هارد دیسک نیازمند دمای بیش از ۶۷۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است و باعث باقی‌ماندن مواد شیمیایی سمی می‌شود و آهن‌رباهای کمیاب داخل آن را تخریب می‌کند که روز‌به‌روز حیاتی‌تر می‌شوند. این روش به‌طور‌کلی هزینه‌ی بیشتری می‌برد. خرد‌کردن HDD نیز انرژی زیادی لازم دارد و به‌طور کامل امن نیست.

روش تکان‌دادن هارد دیسک از آسیب‌های احتمالی زیست‌محیطی سوزاندن یا خرد‌کردن آن‌ها جلوگیری می‌کند و برای بازیافت قطعات درون هارد دیسک از‌جمله آهن‌رباها، برد، پلاترها و سایر اجزا مناسب‌تر است.

جداکردن قطعات اصلی هارد دیسک روش امنی برای پاک‌سازی داده‌ها نیست و قطعاً پلاتر کاملاً سالمی که به‌شدت تکان داده‌ شده است، می‌تواند برای بازیابی اطلاعات استفاده شود. برای این منظور، گارنر به‌زودی محصول دیگری موسوم‌ به DeMag را ارائه خواهد داد که قول می‌دهد تمام داده‌های باقی‌مانده روی پلاتر هارد دیسک را از بین ببرد و آهن‌رباهای نادر را آزاد کند تا به‌صورت گروهی از DiskMantler خارج نشوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات