مراقب باشید؛ اکثر هارد دیسک‌های فرمت‌شده همچنان قابل‌بازیابی هستند

یک‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
۵ نشانه مهم خرابی هارد که باید آن‌ها را جدی بگیرید
بررسی‌های Secure Data Recovery نکته‌ی بسیار جالب و البته نگران‌کننده‌ای را درمورد داده‌های بازیابی‌شده از هارد دیسک‌های دست‌دوم نشان می‌دهد.
تبلیغات

Secure Data Recovery که درزمینه‌ی بازیابی اطلاعات تخصص دارد، نتایج پروژه‌ی اخیر خود را به‌اشتراک گذاشت. هدف از اجرای این پروژه، مشخص‌شدن تعداد فایل‌هایی است که می‌توان از هارد دیسک‌های دست‌دوم بازیابی کرد.

شرکت Secure Data Recovery تعداد ۱۰۰ عدد هارد دیسک کارکرده را به‌طور اتفاقی خرید و سعی کرد تا اطلاعات آن‌ها را با استفاده از ابزارهای خود بازیابی کند. البته این شرکت تصمیم گرفت منابع خاصی را برای بازیابی داده‌های درایوهای امن یا رمزنگاری‌شده اختصاص ندهد.

به‌نوشته‌ی تِک‌رادار، Secure Data Recovery اطلاعات ۳۵ درایو فرمت‌شده و ۳۰ هارد دیسک آسیب‌دیده و یک درایو رمزنگاری‌شده را بازیابی کرد. هیچ‌یک از این هارد دیسک‌ها از نوع هیبریدی نبودند و درمجموع بیش‌ از ۵٫۷ میلیون فایل از آن‌ها به‌دست آمد که البته ۳٫۱ میلیون فایل آن فقط مربوط به یک هارد بود. شایان‌ ذکر است قدیمی‌ترین درایو بازیابی‌شده در این پروژه، مدل ۲٫۵ اینچی وسترن‌دیجیتال سال ۲۰۰۴ بود.

یافته‌های Secure Data Recovery واقعیت بسیار مهمی را به ما یادآوری می‌کند: اکثر کاربران پس‌ از جایگزینی هارد دیسک‌های آسیب‌دیده یا قدیمی خود، تلاشی برای پاک‌سازی کامل آن‌ها انجام نمی‌دهند. به‌عبارت‌دیگر، فقط تعداد کمی از کاربران قبل‌ از فروش هارد دیسک‌های خود، فایل‌های خود را به‌طور کامل و دائمی حذف می‌کنند.

بدین‌ترتیب، مشخص می‌شود هشدارهای متعدد eBay در سال‌های گذشته به فروشندگان هارد دیسک‌های دست‌دوم و لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات، احتمالاً چندان موردتوجه افراد قرار نگرفته است.

سخن‌گوی Secure Data Recovery می‌گوید این شرکت پس‌ از پایان تحقیقات خود، هیچ‌یک از فایل‌های بازیابی‌شده را مشاهده نکرد و در مرحله‌ی بعد همه‌ی داده‌های آن‌ها را به‌طور دائمی و کامل از بین برد.

چگونه هارد دیسک خود را به‌طور امن و با خیال راحت پاک‌ کنیم؟

جیک رزنیک، مدیرعامل آزمایشگاه Secure Data Recovery، می‌گوید قبل‌ از فرمت هارد دیسک خود، از اطلاعات مهم نسخه‌ی پشتیبانی تهیه کنید. سپس، روش ترجیحی خود را براساس نیازتان برای حذف دائمی فایل‌ها برگزینید. به‌عنوان مثال، نرم‌افزار Erasure به شما اجازه می‌دهد تا هارد دیسک را به‌طور کامل فرمت کنید تا بتوان بعداً از آن استفاده کرد.

علاوه‌براین، برای ازبین‌بردن کامل هارد دیسک می‌توان آن را در دستگاه‌های خردکن صنعتی قرار داد تا به قطعات بسیار ریز و بلااستفاده تبدیل شود. به‌طور‌کلی، ازبین‌‌بردن دستگاه‌های ذخیره‌سازی اطلاعات با روش‌های فیزیکی امنیت بیشتری دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات