تماشا کنید: ارتقای ۱۰ برابری عملکرد استیم دک با استفاده از کارت گرافیک Radeon RX 6900XT

پنج‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کانال یوتیوب ETA Prime کارت گرافیک 4K دسکتاپ را به کنسول دستی Steam Deck متصل کرده است و جالب اینکه این کار نتیجه‌بخش بوده است.
تبلیغات

کنسول بازی دستی Steam Deck که با برچسب قیمتی ۴۰۰ دلاری روانه‌ی بازار شده است، به‌طور پیش‌فرض از کارت گرافیک‌های اکسترنال پشتیبانی نمی‌کند. Valve از ماه‌ها قبل این موضوع را کاملاً روشن کرده است که نمی‌توانید با اتصال کارت گرافیک اکسترنال، عناوینی مثل Cyberpunk یا Elden Ring را با کیفیت 4K روی کنسول دستی این شرکت اجرا کنید.

بااین‌حال، از وقتی که این شرکت اعلام کرد فضای ذخیره‌سازی Steam Deck امکان اتصال به سوکت M.2 PCI-Express x4 را دارد، جامعه‌ی گیمرهای رایانه‌های شخصی در تلاش بوده است تا کارت گرافیک اکسترنال را به این دستگاه متصل کند.

به‌گزارش TheVerge، کانال یوتیوب ETA Prime موفق شده است AMD Radeon RX 6900 XT، یکی از کارت‌های گرافیک رده‌بالای موجود در بازار را به کنسول دستی Steam Deck متصل کند. جالب اینکه این اقدام نتیجه داده است و کنسول مذکور بازی‌ها را با وضوح 4K و با حداکثر تنظیمات گرافیکی اجرا می‌کند.

البته پیشنهاد نمی‌شود کاربران عادی این کار را در خانه انجام دهند؛ زیرا مهم‌ترین قابلیت Steam Deck، یعنی قابل‌حمل‌بودن آن را از بین می‌برد. علاوه‌براین، برای این کار نیاز به منبع تعذیه‌ی اضافه خواهید داشت. شایان ذکر است بسیاری از بازی‌های به‌دلیل ضعیف‌‌بودن پردازنده‌ی مرکزی این کنسول و با‌‌توجه‌‌به اینکه فقط چهار خط پهنای باند PCI-Express ارائه می‌دهد، به‌درستی اجرا نمی‌شوند.

با اتصال کارت گرافیک به Steam Deck، امکان بستن قاب آن نیز وجود ندارد که این اقدام احتمالاً باعش کاهش طول عمر دستگاه خواهد شد. ETA Prime اعلام کرده است که امکان اتصال کارت گرافیک‌های انویدیا به Steam Deck وجود ندارد.

شاید نسخه‌های بعدی Steam Deck به کانکتور سازگار با کارت گرافیک‌های اکسترنال مجهز شوند تا بتوان به‌راحتی با استفاده از eGPU آماده، قدرت پردازش گرافیکی آن را ارتقا داد. تاندربولت قیمت گرانی دارد و بیشتر به سیستم‌های اینتل متکی است؛ اما پردازنده‌های Ryzen 6000 AMD از USB 4 که مشخصه‌های تاندربولت ۳ بهره می‌برد، پشتیبانی می‌کنند.

علاوه‌براین، AMD به‌طور خاص روی درایورهای لینوکس کار کرده است تا امکان متصل و جدا کردن کارت‌های گرافیک اکسترنال را فراهم کند. اگرچه اضافه‌کردن قابلیت اتصال کارت گرافیک‌ اکسترنال برای Valve هزینه‌های بیشتری خواهد داشت، این احتمال وجود دارد که این شرکت واقعاً چنین کاری را انجام دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات