مشکل تولید محصولات ۳ نانومتری TSMC برنامه تولید پردازنده‌های AMD را تغییر می‌دهد

پنج‌شنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سنگینی بار تولید محصولات ۳ نانومتری روی دوش TSMC می‌تواند به اختلال در تولید محصولاتی شود که یکی از آن‌ها پردازنده‌های AMD است.
تبلیغات

به‌گزارش خبرگزاری تایوانی DigiTimes، مشکل در تولید محصولات ۳ نانومتری TSMC باعث می‌شود مشتریانی مانند AMD و انویدیا به‌ناچار از لیتوگرافی ۵ نانومتری استفاده کنند که متعاقباً تغییرات زیادی در نقشه‌راه توسعه‌ی پردازنده‌ها و پردازنده‌های گرافیکی آن‌ها به‌دنبال خواهد داشت.

بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که گزارش رسانه‌ی تایوانی کمی اغراق‌آمیز باشد؛ چراکه TSMC تاکنون درباره‌ی مشکل در روند ساخت محصولات ۳ نانومتری اظهارنظری نکرده و حتی اعلام کرده است برنامه‌هایش به‌خوبی پیش می‌رود.

در این گزارش، آمده است که فرایند ساخت تراشه‌های ۳ نانومتری با ترانزیستور FinFET برای TSMC مسئله‌ساز بوده و ظاهراً غول تایوانی صنعت تراشه به‌منظور بهبود اوضاع و افزایش بازدهی در تولید تراشه‌های یادشده تجدیدنظر کرده است.

جالب است بدانید که TSMC چندی پیش تازه‌ترین فرایند ساختش را با نام N3E معرفی کرد که نسخه‌ی ارزان‌تر لیتوگرافی ۳ نانومتری است. افزون‌براین، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قطعات نیمه‌هادی جهان با‌‌توجه‌‌به محدودیت‌های هزینه و طراحی، فرایند ساخت دیگری نیز به نام N3B به مشتریان قراردادی ارائه می‌دهد.

با مشکلاتی که در روند ساخت ترشه‌های ۳ نانومتری TSMC پیش آمده است، برخی از مشتریان درخواست جایگزینی کرده‌اند که قطعاً تغییرات عظیمی در نقشه‌راه و برنامه‌هایشان ایجاد خواهد کرد. همچنین، مشتریانی مانند Apple و اینتل برای اطمینان حداکثری از ساخت N3، هزینه‌ی بسیار زیادی پرداخت کرده‌اند؛ اما ظاهراً سایر مشتریان مانند AMD برای فناوری گران ۳ نانومتری عجله‌ای ندارند؛ چراکه تغییر سفارش‌ها می‌تواند مشکلات TSMC را سبک‌تر یا سنگین‌تر کند.

مانعی در مسیر توسعه‌ی تراشه‌های AMD

طبق اظهارات DigiTimes، تیم قرمز به‌عنوان یکی از مشتریان بزرگ‌ TSMC، هنوز همکاری‌اش را برای تأمین سفارش پردازش‌های N7 و N6 را با TSMC ادامه می‌دهد. به‌تازگی دیدیم که با معرفی APUهای سری 6000 رایزن برای لپ‌تاپ‌ها، AMD به استفاده از N6 روی آورد و پردازنده‌های گرافیکی جدیدی براساس پردازش N6 معرفی ‌خواهد کرد.

جاه‌طلبی بعدی AMD پردازنده‌های دسکتاپ رایزن 7000 و پردازنده‌های سرور Genoa و Bergamo، براساس معماری Zen 5 است که TSMC به‌عنوان تأمین‌کننده باید N5 و N4 را برای پردازنده‌های Zen 5 و پردازنده‌های گرافیکی RDNA 4 بسازد.

همچنین در این گزارش، انویدیا همکاری خود را با TSMC از سر گرفته‌ است و برای مطمئن‌شدن از تجهیز پردازنده‌های گرافیکی RTX 40 موسوم به Lovelace به فناوری ۵ نانومتری، میلیاردها دلار خرج کرده است.

TSMC یا سامسونگ

خبرگزاری تایوانی سعی کرده‌ است در خبرش سامسونگ را نقد کند و اقداماتش را برای مهاجرت به پردازندش ۳ نانومتری ناچیز نشان دهد. DigiTimes دراین‌باره نوشته‌ است:

وقتی TSMC با ساخت پردازنده‌های ۳ نانومتری دست‌وپنجه نرم می‌کند، سامسونگ پردازنده‌ی ۴ نانومتری اگزینوس ۲۲۰۰ را می‌سازد که چندان چشمگیر نیست.

درحقیقت، جهش سامسونگ به‌سمت به لیتوگرافی ۳ نانومتری بسیار دشوار است و باید موانع زیادی را از سر راهش کنار بزند. سامسونگ از معماری ترانزیستور متفاوت GAAFET استفاده می‌کند که تغییر بزرگی را نوید می‌دهد و می‌تواند پیشرفت پایپلاین‌ها (pipelines) را آسان‌تر کند. به‌طور‌کلی، مهاجرت به لیتوگرافی ۳ نانومتری تجربه‌ی کاملاً متفاوت و پیچیده‌تری است و سامسونگ برای رسیدن به آن باید از موانع بزرگ‌تری عبور کند.

پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و AMD و به‌تازگی اینتل بخش بسیار مهمی از دنیای کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها هستند؛ مخصوصاً پس از بحران کمبود و افزایش غیرمنطقی قیمت‌های پردازنده‌های گرافیکی که نشان داد کوچک‌ترین مشکلی در روند تأمین محصولات نیمه‌هادی سامسونگ و TSMC می‌تواند مانند زلزله‌ای بازار پردازنده‌های گرافیکی را تکان دهد.

نگرانی‌های بسیاری بابت روند تأمین سفارش غول‌های تکنولوژی وجود دارد که حال می‌تواند برای نسل‌های بعدی پردازنده‌های گرافیکی نیز ادامه یابد. اخیراً روندی نزولی در قیمت کارت‌های گرافیک AMD و انویدیا دیده شده‌ است که می‌تواند دل‌گرم‌کننده باشد؛ اما آیا با معرفی نسل‌های بعدی، این روند نزولی با شیب تندتری ادامه می‌یابد و شرایط عادی می‌شود یا اینکه دوباره برگردیم به شرایطی که سال ۲۰۲۰ تجربه کردیم.

آخرین معرفی TSMC N3E است؛ نسخه‌ای ارزان‌تر از فرایند تولید ۳ نانومتری TSMC که با ورود یک سال پس از N3، ناظران صنعت را شگفت‌زده کرد. TSMC بسته به محدودیت‌های طراحی و هزینه، پردازنده‌های N3B را نیز برای برخی از مشتریان می‌سازد. با وجود مشکلات فرایند TSMC که پیش‌تر به آن کردیم و بازبینی مداوم، به‌گفته‌ی برخی‌ها، بازده همچنان کمتر از حد انتظار باقی می‌ماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات