بوت‌لودر رزبری پای امکان نصب سیستم‌عامل را بدون نیاز به رایانه‌ شخصی فراهم می‌کند

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بنیاد پای امکان نصب سیستم‌عامل رسمی بردهای رزبری‌پای سری ۴ را بدون نیاز به رایانه‌ی شخصی دوم و ازطریق بوت‌لودر جدید فراهم می‌کند.
تبلیغات

راه‌اندازی برد رزبری‌پای همیشه به رایانه‌ی دوم نیاز دارد که به‌منظور فلش‌کردن سیستم‌عامل انتخابی شما به کارت SD استفاده می‌شود تا درنهایت پای شما بوت شود. بااین‌حال، بنیاد پای درحال‌کار روی نسخه‌ی جدیدی از بوت‌لودر خود است که می‌تواند یک برد رزبری‌پای بدون سیستم‌عامل را به‌طور مستقیم به اینترنت متصل کند و به آن اجازه دهد تا سیستم‌عامل رسمی رز‌بری‌پای را بدون نیاز به رایانه‌ی دیگر، روی کارت SD دانلود و نصب کند.

به‌گزارش Arstechnica، برای آزمایش ویژگی بوت شبکه باید از Pi Imager در رایانه‌ای جداگانه استفاده کنید تا به‌روز‌رسانی‌کننده را برای بوت‌لودر روی کارت SD کپی کنید. به‌روزرسانی‌های میان‌افزار پای معمولاً همراه با به‌روزرسانی‌های جدید سیستم‌عامل نصب می‌شوند و نه‌ به‌طور جداگانه؛ اما چون این ویژگی هنوز در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارد، به چند گام اضافه نیاز دارد.

پس از نصب، شرایطی وجود دارد که باید برای راه‌اندازی شبکه فراهم شود. این فقط روی بردهای پای ۴ و دستگاه‌های مشتق‌شده از پای ۴ مثل رایانه‌ی Pi 400 کار می‌کند که صفحه‌کلید دارند و به کابل اترنت متصل هستند. اگر قبلا کارت SD یا درایور یواس‌بی با سیستم‌عامل قابل بوت متصل دارید، پای معمولاً از روی آن کارت بوت خواهد شد تا روند بوت معمولی را کند نکند. شما مجبور خواهید بود فایل ایمیج سیستم‌عامل را در ایمج‌ساز رسمی پای انتخاب کنید.

رزبری‌پای طیف گسترده‌ای از توزیع‌های محبوب، ازجمله اوبونتو، LibreELEC و چند سیستم‌عامل شبیه‌سازی بازی‌های قدیمی و Homebridge را پوشش می‌دهد. بهترین راه برای نصب سایر سیستم‌عامل‌ها، دانلود فایل ایمیج آن روی رایانه‌ی شخصی و نصب دستی روی کارت SD است.

اینکه پای از قابلیت‌های جدیدی مثل نصب بدون‌نیاز به رایانه‌ی دوم بهره می‌برد، خبر بسیار خوشی است. این ویژگی یادآور سرویس بازیابی مبتنی‌بر اینترنت اپل است و کاری است که بسیاری از رایانه‌های شخصی ویندوزی با وجود بهره‌بردن از بوت‌لودرهای مدرن UEFI با ویژگی‌های غنی خود، هنوز نمی‌توانند انجامش دهند.

تا این لحظه، جزئیاتی درباره‌ی زمان عرضه‌ی نسخه‌ی عمومی بوت شبکه برای رزبری‌پای دردسترس نیست؛ اما احتمالاً در ماه‌های آینده این ویژگی جدید ارائه خواهد شد. اگر بخواهید به نسخه‌ی پایدار بوت‌لودر پای برگردید یا اگر به‌دنبال جزئیات گام‌به‌گام نصب بودت‌لودر یا دانلود مستقیم سیستم‌عامل پای ازطریق شبکه هستید، مستندات بنیاد پای را در وب‌سایت این پروژه مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات