سیستم عامل ۶۴ بیتی رزبری پای در دسترس قرار گرفت

پنج‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نسخه‌ ۶۴ بیتی سیستم‌عامل رزبری‌پای با هدف بهبود عملکرد و سازگاری بیشتر با برنامه‌ها دردسترس قرار گرفت.
تبلیغات

سری رایانه‌های تک برد رزبری‌پای به‌لطف تطبیق‌پذیری فوق‌العاده و قیمت بسیار مناسب، در طول سال‌های گذشته موفقیت بسیار چشم‌گیری داشته است. رزبری‌پای در موارد مختلفی، از پروژه‌های DIY (Do It Yourself) گرفته تا به‌عنوان یک رایانه‌ی شخصی ارزان‌قیمت برای یادگیری برنامه‌نویسی، استفاده می‌شود. مدل‌های مختلف رزبری‌پای می‌تواند این‌کارها را انجام دهد و اکنون ارتقاء درخورتوجه دیگری برای این محصول ارائه شده است؛ از حالا سیستم‌عامل پیش‌فرض رزبری‌پای در نسخه‌ ۶۴ بیتی ارائه خواهد شد.

به گزارش XDA، کاربران می‌توانند از چند سیستم‌عامل مختلف، از جمله اندروید، روی رزبری‌پای استفاده کنند. درهرحال، رزبری‌پای اواس (Raspberry Pi OS) به‌عنوان سیستم‌‌عامل پیش‌فرض این محصول بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم‌عامل مبتنی بر توزیع لینوکسی دبیان، قبلا بانام Rasbian شناخته می‌شد و به‌طور خاص برای بردهای خانواده‌ پای توسعه داده شده است. اگرچه برخی از مدل‌های جدید رزبری‌پای از پردازنده‌های ۶۴ بیتی بهره می‌برند، اما این سیستم‌عامل همچنان فقط در نسخه‌ ۳۲ بیتی دردسترس است.

شرکت رزبری‌پای در یک پست وبلاگی گفت:

ما با هدف به‌حداکثر رساندن سازگاری بین دستگاه‌ها و جلوگیری از سردرگمی بیشتر مشتریان، به ساخت نسخه‌های سیستم‌عامل رزبری‌پای روی پلتفرم ۳۲ بیتی Rasbian ادامه دادیم، اما متوجه شدیم که دلایلی برای انتخاب نسخه‌ ۶۴ بیتی به‌جای نسخه‌ ۳۲ بیتی وجود دارد. سازگاری، یکی از نگرانی‌های کلیدی در این انتخاب محسوب می‌شود؛ زیرا بسیاری از برنامه‌های کاربردی منبع‌بسته، فقط برای Arm64 دردسترس هستند و برنامه‌های منبع‌باز به‌طور کامل برای Armhf بهینه نشده‌اند. علاوه‌براین، مجموعه دستورالعمل‌های Arm64 مزیت‌های خوبی ارائه می‌دهد که این موارد در معیارها بیشتر قابل مشاهده است؛ اما فرض براین است که این‌ها در آینده به عملکرد برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی وارد خواهند شد.

روی آوردن به نسخه‌ ۶۴ بیتی یعنی تعداد بیشتری از برنامه‌ها و سرویس‌ها قادر خواهند بود به میزان رم بیشتر در بردهای رده‌بالای رزبری‌پای، از جمله رزبری‌پای ۴ با رم ۸ گیگابایت، دسترسی پیدا کنند و درنتیجه عملکرد سیستم بهبود خواهد یافت. تنها نکته‌ مهمی که درحال‌حاضر وجود دارد، این است که کرومیوم ۶۴ بیتی از Widevine DRM پشتیبانی نمی‌کند و بنابراین وب‌سایت‌هایی که به DRM نیاز دارند، ازجمله دیزنی پلاس یا نتفلیکس، روی کرومیوم ۶۴ کار نخواهند کرد و به‌جای آن باید از کرومیوم ۳۲ بیتی استفاده کنید.

علاوه‌براین، برای استفاده از سیستم‌عامل ۶۴ بیتی جدید رزبری‌پای که درحال‌حاضر از پای ۳، پای Zero 2 و پای ۴ پشتیبانی می‌کند، به یک برد پای ۶۴ بیتی نیاز خواهید داشت. پای ۱، پای ۲ و Pi Zero نسل اول از تراشه‌های قدیمی‌تر بهره می‌برند و با نسخه‌ی ۶۴ بیتی سیستم‌عامل رزبری‌پای سازگاری ندارند؛ بنابراین این مدل‌ها همچنان فقط قادر به اجرای نسخه‌ ۳۲ بیتی رزبری‌پای اواس خواهند بود.

به‌نظر می‌رسد سیستم افرادی که درحال‌حاضر از نسخه‌ ۳۲ بیتی رزبری‌ اواس استفاده می‌کنند، به‌طور خودکار به نسخه‌ی ۶۴ بیتی ارتقاء داده نخواهد شد. اگر تمایل دارید نسخه‌ جدید ۶۴ بیتی رزبری‌پای اواس را امتحان کنید، می‌توانید به صفحه‌ی دانلود وب‌سایت رزبری‌پای مراجعه کرده و پس از دانلود فایل مربوطه، یک USB یا کارت SD قابل بوت بسازید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات