احتمال ارزان‌ترشدن کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD در آینده نزدیک وجود دارد

چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس داده‌های وب‌سایت آلمانی 3DCenter، در چند ماه گذشته قیمت کارت‌های گرافیک در اتریش و آلمان با کاهش مواجه شده است که می‌تواند نویدبخش آینده‌ای ارزان‌تر برای این محصولات باشد.
تبلیغات

در‌حال‌حاضر مشکل کمبود تراشه در دنیا همچنان به قوت خود باقی و بازار تکنولوژی همچنان با مسئله گرانی محصولات روبه‌رو است؛ اما تغییرات کوچکی در بازار هم می‌تواند خریداران را به کاهش قیمت‌ها در آینده امیدوار کند. اخیرا وب‌سایت آلمانی 3DCenter داده‌هایی منتشر کرده است که نشان می‌دهد در ماه‌های گذشته قیمت کارت‌های گرافیک در بازار آلمان و اتریش سقوط کرده است.

طبق نمودارهای مرتبط با این داده‌ها، سری GeForce RTX 30 انویدیا (بر پایه معماری امپر) که با ۳۰۴ درصد افزایش قیمت درمقایسه‌با برچسب قیمت سازنده (MSRP) بی‌سابقه‌ترین رکوردش را تجربه می‌کرد، در ماه جاری به عدد ۱۵۳ درصد رسیده است. علاوه‌بر‌این، کارت‌های گرافیک Radeon RX 6000 شرکت AMD نیز با کاهش قیمت از ۲۱۴ درصد برچسب قیمت سازنده به ۱۵۳ درصد رسیده است.

آمار فروش کارت گرافیک در آلمان و اتریش ۲۰۲۱

همان‌طورکه در نمودار 3DCenter دیده می‌شود، قیمت کارت‌های گرافیک از ژوئن روند کاهشی را تجربه کردند. این روند تقریبا با کاهش سنگین ارزش بیتکوین و اتریوم هم‌زمان شد که بخش اعظم آن ناشی از تلاش دولت چین برای مقابله با فعالیت مزارع استخراج رمزارز در این کشور بود.

درواقع، دولت چین فعالیت استخراج‌کنندگان بزرگ رمزارز در این کشور را ممنوع کرد تا فعالیت‌هایشان را در جای دیگر دنبال کنند. استخراج‌کنندگان کوچک‌تر نیز به فروش عمده کارت‌های گرافیکشان در بازارهای دست‌دوم روی آوردند. درنتیجه‌ این اتفاقات، در ماه می قیمت کارت گرافیک در چین با کاهش ۴۵ درصدی مواجه شد.

سقوط قیمت اتریوم و بیتکوین و مقابله شدید دولت چین با استخراج‌کنندگان رمزارز را نمی‌توان تنها دلایل در کاهش قیمت کارت‌های گرافیک برشمرد. افزون‌براین، رونمایی نسخه Lite Hash Rate (LHR) کارت‌های گرافیک امپر انویدیا که هَش ریت استخراج رمزارز را به نصف کاهش می‌دهد، بر این سقوط تأثیرگذار بوده است. با اینکه فروشندگان همچنان به‌دلیل کمبود موجود در عرضه کارت‌های گرافیک را با قیمت‌های سرسام‌آور می‌فروشند، اوضاع خریداران عادی به‌دلیل کمتر‌شدن رقابت با ماینرها بهبود نسبی یافته است.

اگر این روند کاهشی ادامه یابد، انتظار می‌رود تا ابتدای سال ۲۰۲۲ قیمت کارت‌های گرافیک کاهشی مشابه چند ماه اخیر را تجربه کنند. در‌حال‌حاضر، 3DCenter فقط آمار مربوط به کشورهای آلمان و اتریش را بررسی کرده است؛ اما این داده‌ها برای سایر کشورها نیز به‌زودی دردسترس قرار خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات