پردازنده‌ QuickSilver آمپر با ۸۰ هسته‌ پردازشی در راه است

پنج‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
مطالعه 4 دقیقه
پردازنده‌ی جدید شرکت Ampere با بهره‌گیری از معماری ARM و لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC به‌زودی معرفی می‌شود.
تبلیغات

شرکت ARM در حال ساخت نسخه‌ای جدیدتر از پلتفرم Neoverse N1 است که به‌گونه‌ای طراحی شده تا در سیستم‌های مبتنی‌بر رایانش ابری مورد استفاده قرار گیرد. پیش‌تر آمازون پردازنده‌ی جدید خود بر پایه‌ی نسل اول از معماری Neoverse N1 با نام Graviton2 را برای سرویس‌های ابری این شرکت معرفی کرده بود. حال به‌نظر می‌رسد شرکت تراشه‌سازی آمپر (Ampere) تلاش دارد تا پردازنده‌ای مبتنی بر معماری ARM برای سرورهای ابری بسازد.

arm server

آمپر یا به اصطلاح شرکت محاسباتی آمپر، در حال حاضر با پردازنده‌های سری eMAG خود که از هسته‌های سفارشی ARM بهره می‌برند در بازار حضور دارد. این شرکت با خرید آی‌پی‌ها و فناوری‌های مربوط به سرور AppliedMicro توانست هسته‌های سفارشی ARM را تولید کند. آمپر با خرید AppliedMicro به‌عنوان شرکت کوچک فعال در زمینه‌ی ارائه‌ی فضای ابری و نیز سرویس‌های مبتنی‌بر فضای ابری برای تعداد زیادی از ارائه‌دهندگان چینیِ بازی‌های موبایلی، موفقیت‌های چشم‌گیری را به‌دست آورد.

نوع

پردازنده

QuickSilver آمپر

Graviton2 آمازون

ThunderX2 مارول

Kunpeng 920

هواوی

eMAG آمپر

زمان عرضه

سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰

سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹

سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸

سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹

سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸

نسخه‌ی معماری ARM

v8.2

Neoverse N1

v8.2

Neoverse N1

v8.1

Vulkan

v8.4

TSV110

v8.0

Skylark

تعداد هسته‌ها

۸۰

۶۴

۳۲

۶۴

۳۲

لیتوگرافی

۷ نانومتری TSMC

۷ نانومتری TSMC

۱۶ نانومتری TSMC

۷ نانومتری TSMC

۱۶ نانومتری TSMC

فرکانس پردازشی

؟

۳٫۱ گیگاهرتز

۲٫۵ گیگاهرتز

۲٫۶ گیگاهرتز

۳٫۳ گیگاهرتز

توان طراحی حرارتی (TDP)

بیش از ۲۰۰ وات

۱۰۰ وات؟

؟

۱۸۰ وات

۱۲۵ وات

حافظه

۸ کانال حافظه‌ی DDR4 با فرکانس نامشخص

۸ کانال حافظه‌ی DDR4 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز

۸ کانال حافظه‌ی DDR4 با فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز

۸ کانال حافظه‌ی DDR4 با فرکانس ۲۹۳۳ مگاهرتز

۸ کانال حافظه‌ی DDR4 با فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز

تعداد مسیر و نوع PCIe

بیش از ۱۲۸ کانال ارتباطی PCIe 4.0

؟

۵۶ کانال ارتباطی PCIe 3.0

۴۰ کانال ارتباطی PCIe 4.0

۳۲ کانال ارتباطی PCIe 3.0

پروتکل CCIX

بله

؟

خیر

بله

خیر

سوکت چندگانه

۲

؟

۲

۴

۱

جایگزین پردازنده‌ی eMAG آمپر هنوز به جهت عرضه به بازار نام‌گذاری نشده، اما نام رمزگذاری‌شده‌ی این تراشه QuickSilver است. پردازنده‌ی مذکور با تراشه‌ی حال حاضرِ eMAG که مبتنی‌بر معماری ARM است به‌کلی متفاوت بوده و با اینکه هنوز هم از معماری ARM بهره می‌برد، به‌صورت بنیادین بازطراحی شده است. درنتیجه پردازنده‌ی QuickSilver متکی بر آی‌پی‌های AppliedMicro نبوده و به‌صورت جداگانه‌ای ساخته شده است. قرار است پردازنده‌ی جدید آمپر برای رقابت با تراشه‌ی Graviton2 آمازون روانه‌ی بازار شود.

پردازنده‌ی QuickSilver با بهره‌گیری از ۸۰ هسته‌ی پردازشی، تحت لیتوگرافی ۷ نانومتری شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) ساخته خواهد شد. هسته‌های به‌کاررفته در پردازنده‌ی مذکور، در قیاس با هسته‌های پردازشی تراشه‌ی eMAG بسیار متفاوت خواهند بود. ذکر این نکته لازم است که هسته‌های پردازنده‌ی جدید این شرکت قابلیت پردازش چندرشته‌ای را نداشته و تنها به ازای هر هسته، یک رشته‌ی پردازشی دارند. در هر صورت طراحی هسته در پردازنده‌ی QuickSilver مشابه با Graviton2 آمازون خواهد بود. همچنین پردازنده‌ی مذکور قابلیت پشتیبانی تا بیش از ۱۲۸ کانال ارتباطی PCIe 4.0 را دارد. در همین حال آمپر به تعداد دقیق مسیرهای PCIe اشاره نکرده اما این نکته را ذکر کرده که پردازنده،‌ی مذکور به اندازه‌ی تمامی تراشه‌های سرور مبتنی‌بر معماری ARM یا x86 در سال ۲۰۲۰ مسیر PCIe خواهد داشت. پردازنده‌ی QuickSilver ممکن است پردازنده‌ی Rome EPYC شرکت AMD با ۱۲۸ مسیر PCIe 4.0 را در تعداد مسیرهای ارتباطی PCIe 4.0 پشت سر بگذارد.

ampere roadmap

آمپر اظهار داشته که این تراشه تا ۸ کانال حافظه‌ی DDR4 را پشتیبانی می‌کند. با این حال فرکانس سرعتی حافظه‌ی رم اعلام نشده است. این تراشه‌ساز اعلام کرده که QuickSilver از رم‌های سریع‌تری به نسبت پردازنده‌ی eMAG پشتیبانی خواهد کرد. تراشه‌ی eMAG در حال حاضر از رم‌های DDR4 با فرکانس ۲۶۶۶ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌ی QuickSilver با ارائه‌ی پشتیبانی از پیکربندی دو سوکتی، از پروتکل CCIX روی PCIe 4.0 برای ایجاد ارتباط سوکت به سوکت بهره می‌برد.

پردازنده‌ی QuickSilver که به‌نظر می‌رسد عملکرد معقولانه‌ای داشته باشد، به‌گونه‌ای طراحی شده تا eMAG را پشت سر بگذارد. آمپر اطلاعات دقیقی همچون اندازه‌ی حافظه‌ی کش سطح ۳ (L3) را در مورد پردازنده‌ی مذکور منتشر نکرده است، اما شرکت یادشده اظهار داشته که این پردازنده به‌گونه‌ای تنظیم شده تا عملکرد قابل قبولی داشته باشد. در حال حاضر تراشه‌های سیلیکونی آمپر در داخل خود شرکت تولید می‌شود. این شرکت قرار است زمان‌بندی به‌خصوصی را برای عرضه‌ی محصول جدیدش اعلام کند و رویداد کاملی در این رابطه داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات