برد ROCK64 از نظر عملکرد و قیمت، رزبری پای را شکست می‌دهد

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اگرچه ممکن است پاین ۶۴ به لحاظ جامعه‌ی کاربری و پشتیبانی قادر به رقابت با رزبری پای نباشد؛ ولی نسخه ۲۵ دلاری از برد جدید آن، عملکرد مشابهی ارائه می‌دهد.
تبلیغات

رزبری پای که اکنون با قیمت ۳۶.۹۹ دلار در فروشگاه آمازون به فروش می‌رسد، به‌تنهایی تحولی ایجاد کرد که نتیجه‌ی آن ورود کامپیوترهای تک‌بُردی مختلف با برچسب قیمتی زیر ۱۰۰ دلار به بازار است. رزبری‌ پای به لطف جامعه‌ی کاربری گسترده‌ای که به دلیل استفاده از بُردها به وجود آورده است، به تصاحب هرچه بیشتر بازار ادامه می‌دهد.

در این میان شرکتی موسوم به پاین ۶۴ نشان داده است که می‌تواند رقیبی سرسخت باشد؛ چرا که جدیدترین برد این شرکت به لحاظ قیمت و عملکرد، رزبری‌ پای را شکست می‌دهد. جدیدترین کامپیوتر تک‌بُردی پاین‌ ۶۴ به‌زودی با نام «ROCK64» و در تاریخ ۹ مرداد عرضه خواهد شد. قلب تپنده‌ی این برد را یک پردازنده‌ی ۶۴ بیتی با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز راک چیپ مدل RK3328 تشکیل می‌دهد؛ این پردازنده از ۴ هسته‌ی A53 در کنار واحد پردازش گرافیکی Mali-450 MP2 بهره می‌برد. برد راک ۶۴ در سه مدل با حافظه‌های رم‌ ۱، ۲ و ۴ گیگابایتی LPDDR3 با فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز، به ترتیب با برچسب قیمتی ۲۵، ۳۵ و ۴۵ دلار روانه‌ی بازار خواهد شد.

pine64-rock64

با توجه به گزارش‌ ‌وب‌سایت LinuxGizmoz، پردازنده راک‌چیپ از پردازنده‌ی برادکام استفاده‌شده در رزبری پای ۳ مدل B سریع‌تر است. با قیمت مشابه ۳۵ دلاری می‌توانید حافظه‌ی رم دو برابری نسبت به رزبری پای داشته باشید و مدل دارای ۱ گیگابایت رم نیز ۱۰ دلار ارزان‌تر از برد رزبری پای نسخه‌ی ۳ است. سیستم‌‌های عامل قابل استفاده در این برد، دبیان و لینوکس یاکتو است و همچنین امکان اجرای اندروید ۷.۱ روی این برد وجود دارد.

از دیگر تفاوت‌های برد جدید ROCK64 و رزبری پای می‌توان به این موارد اشاره کرد که برد ROCK64 دارای یک پورت USB کمتر نسبت به رزبری پای است؛ اما یکی از ۳ پورت موجود از نوع USB 3.0 خواهد بود. پورت HDMI مورد استفاده در این برد نسخه‌ی ۲.۰ است و از اترنت گیگابیتی هم در آن استفاده شده است.

برد ROCK64 بر خلاف رزبری پای دارای چیپ وایرلس نیست؛ اما می‌توانید به‌وسیله‌ی یک دانگل از شبکه‌ی بی‌سیم استفاده کنید. همچنین خبری از پورت‌های DSI و CSI برای نمایشگر و دوربین نیست، در عوض یک جک ۳.۵ میلی‌متری اختصاصی برای تأمین انرژی این برد در اختیار خواهید داشت. 

برد ROCK64 از قابلیت‌هایی بهره می‌برد که می‌توانند برای برخی جذاب باشند؛ اولین مورد از این قابلیت‌ها پشتیبانی از خروجی 4K با نرخ ۶۰ فریم‌ بر ثانیه است که برد یادشده را به گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده با نمایشگرها و تلویزیون‌های 4K بدل می‌کند. دومین مورد وجود درگاه قابل بوت eMMC در کنار درگاه مرسوم‌تر MicroSD است. در بسیاری از لپ‌‌تاپ‌های ارزان‌قیمت از درگاه eMMC برای فراهم کردن درایوهای بوت ظرفیت پایین ۳۲ گیگابایتی استفاده می‌شود؛ بنابراین در صورت انتخاب برد پاین ۶۴، می‌توانید درایوهای قابل بوت eMMC با ظرفیت ۱۶، ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی را به ترتیب با قیمت‌های ۱۴، ۱۹ و ۳۱ دلاری تهیه کنید.

چنانچه در پی خرید کامپیوتر تک‌بردی سریعی برای اجرای سیستم‌عامل لینوکس هستید، بُرد ROCK64 می‌تواند یکی از گزینه‌های شما باشد و با پرداخت ۱۰ دلار بیشتر نسبت به رزبری‌پای، می‌توانید ۴ برابر رم بالاتر، توان پردازشی بیشتر، خروجی 4K و پورت USB 3.0 را در اختیار داشته باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات