کارت گرافیک RTX 5000 انویدیا؛ تیم سبز برای آتش‌بازی آماده می‌شود

یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو انویدیا / Nvidia روی کارت گرافیک / GPU از نمای نزدیک
انویدیا با کارت‌های گرافیک RTX 5000 می‌خواهد موقعیت برتر خود را در بازار پرهیاهوی کارت‌های گرافیک حفظ کند.
تبلیغات

اینتل با معرفی کارت‌های گرافیک سری ARC مستقیماً پا به قلمرو انویدیا گذاشته است تا بتواند بخشی از سهم بازار آن را تصاحب کند؛ با این‌‌حال کارت‌های گرافیک تیم سبز به‌لطف فناوری پیشرفته، قابلیت رهگیری پرتو، فناوری DLSS و Frame Generation همچنان پادشاهی می‌کنند.

انویدیا احتمالاً اواخر ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ کارت‌های گرافیک سری RTX 5000 را رونمایی خواهد کرد. براساس شایعات، RTX 5000 از معماری جدید انویدیا موسوم به Blackwell با طراحی کاشی‌محور (MCM) و حافظه‌ی گرافیکی GDDR7 با پهنای باند بالا بهره خواهد برد.

RTX 5090 به‌عنوان بهترین کارت گرافیک انویدیا احتمالاً از ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR7 و ۲۴٬۵۷۶ هسته‌ی CUDA و ۱۲۸ مگابایت کش L2 در کنار پهنای باند ۱٬۵۳۶ گیگابایت‌برثانیه و ۱۶ لاین PCIe نسل پنج بهره خواهد برد. بوست‌کلاک این کارت گرافیک احتمالاً ۲٫۹ گیگاهرتز خواهد بود.

قیمت کارت گرافیک انویدیا همواره در هر نسل سیر صعودی داشته است و به‌نظر می‌رسد این روند در سری ۵۰۰۰ نیز تکرار شود. بااین‌حال برخی اعتقاد دارند قیمت کارت گرافیک جدید تیم سبز در مدل پرچمدار RTX 5090 بدون تغییر نسبت به نسل قبل حدود ۱٬۶۰۰ دلار خواهد بود.

کارت‌های گرافیک رده‌بالای سری RTX 5000 ظاهرا از تراشه‌ی GB202 استفاده خواهند کرد که همچون تراشه‌های دیتاسنتر GB100 و GB102، کاشی‌محور است. این موضوع در خصوص تراشه‌های GB203 و GB205 و GB206 وGB207 که احتمالاً در مدل‌های ارزان‌تر مانند RTX 5060 استفاده خواهند شد، صدق نمی‌کند.

یکی از شاخص‌ترین تغییرات در نسل جدید کارت‌های گرافیک تیم سبز بهره‌مندی تراشه‌ی آن‌ها از لیتوگرافی سه نانومتری TSMC است که نسبت به لیتوگرافی پنج نانومتری نسل حاضر مصرف انرژی و بهره‌وری را بهبود می‌دهد.

گفته می‌شود کارت‌های گرافیک جی‌فورس RTX 5000 از نظر قابلیت‌های نمایشی یک پله بالاتر از نسل پیشین قرار می‌گیرند. GPU-های جدید با استاندارد دیسپلی پورت ۲٫۱ سازگار خواهند بود که از پهنای باند، نرخ نوسازی و وضوح بسیار بالاتری نسبت به دیسپلی پورت ۱٫۴ پشتیبانی می‌کند.

باید دید انویدیا برای رقابت با محصولات قدرتمندی از جمله کارت گرافیک AMD چه برنامه‌هایی دارد؛ اما اگر شایعات رنگ حقیقت به خود بگیرند می‌توان انتظار داشت که این شرکت همچنان نقش کلیدی را در بازار کارت‌های گرافیک داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات