انویدیا با RTX 5000 قواعد بازار کارت گرافیک را بازنویسی می‌کند

دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
طرح گرافیکی لوگو انویدیا / Nvidia روی پردازنده گرافیکی کلاس لپ تاپ RTX 3000
پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 5000 (مبتنی‌بر معماری بلک‌ول) انویدیا ممکن است زودتر از حد انتظار عرضه شوند.
تبلیغات

انویدیا در توسعه‌ی پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 5000 (مبتنی‌بر معماری بلک‌ول) است و احتمالاً عرضه‌ی آن‌ها را در سه‌ماهه‌ی آخر ۲۰۲۴ انجام می‌دهد. این تصمیم تا حد زیادی به عملکرد فروش نسل فعلی کارت گرافیک انویدیا RTX 4000 و کارت گرافیک AMD بعدی بستگی دارد.

بر‌اساس گفته‌ی کانال یوتیوب Moore's Law is Dead، دو عامل مهم تعیین‌کننده‌ی این است که فروش‌ نسل فعلی چقدر خوب عمل می‌کنند و RDNA 4 (سری Radeon RX 8000) چقدر رقابتی خواهد بود.

ظاهراً انویدیا می‌خواهد از نزدیک نحوه‌ی شکل‌گیری معماری گرافیکی RDNA 4 نسل بعدی AMD را دنبال کند. عملکرد موردانتظار از معماری بلک‌ول نیز مهم است. بهبود عملکرد به‌اندازه‌ی جهشی که از RTX 3000 به RTX 4000 دیدیم، چشمگیر نخواهد بود. RTX 4090 عملکردی مثال‌زدنی دارد، اما انویدیا در صورتی که احساس خطر کند ممکن است به RTX 5090 قدرت بیشتری تزریق کند.

مدتی است که شایعاتی درباره‌ی مشخصات بلک‌ول می‌شنویم. ماه گذشته، یکی از افشاگران جزئیات اولیه‌ی RTX 5090 را منتشر کرد: احتمال افزایش ۵۰ درصدی هسته‌ها، افزایش ۵۲ درصدی پهنای باند حافظه، افزایش ۷۸ درصدی ظرفیت کش L2، افزایش ۱۵ درصدی فرکانس و افزایش ۱٫۷ برابری قدرت پردازشی.

اتفاقی که پس از نمایشگاه CES 2024 و عرضه سری RTX 4000 Super می‌افتد، نیز می‌تواند به نهایی‌کردن تاریخ انتشار بلک‌ول کمک کند. پیش‌تر منبعی آگاه به زومیت گفته بود که RTX 4000 Super در سه مدل رونمایی می‌شود.

گفته شده است که انویدیا در حال برنامه‌ریزی برای انجام معامله‌ای بزرگ برای کارایی بهتر RTX 5000 است. شرکت قرار است نسل بعدی کارت گرافیک خود را حداکثر تا اوایل سال ۲۰۲۵ عرضه کند.

سری RTX 4000 با استقبال کمی مواجه شده است که نه به‌دلیل کیفیت یا عملکرد محصول، بلکه به‌دلیل قیمت گران و ارزش اندک در بازار است. قیمت کارت گرافیک انویدیا در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است.

پردازنده‌های گرافیکی سریع عمدتاً در دیتاسنترهای هوش مصنوعی استفاده می‌شوند. ممکن است انویدیا سری جدیدی از پردازنده‌های گرافیکی را برای رفع مشکلات فعلی عرضه کند؛ اما مشخص نیست که آیا این کار انجام خواهد شد یا خیر.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات