انویدیا عرضه گرافیک‌های مخصوص بازار چین را به تأخیر انداخت

شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو انویدیا / Nvidia روی گرافیک طلایی
انویدیا عرضه‌ی پردازنده‌های متمرکز بر هوش مصنوعی مخصوص چین را مدتی به تأخیر انداخت. در واکنش به این اتفاق، سهام تیم سبز افت کرد.
تبلیغات

انویدیا به مشتریان چینی‌اش اعلام کرده است عرضه‌ی پردازنده هوش مصنوعی جدید خود را که برای مطابقت با قوانین صادرات ایالات متحده طراحی شده است، تا سه ماهه‌ی اول سال آینده به تأخیر می‌اندازد.

به گزارش رویترز، سازنده‌ی انواع کارت گرافیک در حال آماده شدن برای عرضه‌ی سه پردازنده‌ی مخصوص در بازار چین است. انویدیا به منظور حفظ بازار خود در چین این پردازنده‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده که با محدودیت‌های صادراتی وضع شده از سوی ایالات متحده تناقضی نداشته باشند.

حال به نظر می‌رسد که قدرتمندترین این پردازنده‌ها یعنی H20 برای عرضه به بازار با تأخیر مواجه شده و این اتفاق به نفع سازنده‌ی چینی انواع گوشی و لپ تاپ یعنی هواوی است؛ زیرا این شرکت نیز در حوزه‌ی مربوط به پردازنده‌های هوش مصنوعی فعالیت دارد.

در گذشته قرار بر این بود که تولید‌کننده‌ی انواع کارت گرافیک انویدیا این محصولات را در ماه نوامبر (آبان و آذر) به بازار عرضه کند. با این حال به نظر می‌رسد که عرضه‌ی تراشه‌های هوش مصنوعی جدید تا سه ماهه‌ی اول ۲۰۲۴ به تعویق افتاده است.

علاوه بر پردازنده‌ی H20، غول فناوری آمریکایی در حال برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی دو پردازنده‌‌ی دیگر با نام‌های L20 و L2 است. این پردازنده‌ها نیز طبق محدودیت‌های وضع‌شده از طرف آمریکا، مختص به بازار چین طراحی شده‌اند. اطلاعاتی در مورد وضعیت L2 در دسترس نیست، اما به احتمال زیاد پردازنده‌ی L20 در عرضه با تأخیری مواجه نخواهد بود.

تراشه‌های مورد بحث شامل بسیاری از جدیدترین ویژگی‌های انویدیا برای کار با هوش مصنوعی هستند، اما برخی از ویژگی‌های آن‌ها مانند قدرت محاسباتی‌شان برای مطابقت با قوانین جدید ایالات متحده کاهش یافته است.

محدودیت‌های صادراتی وضع شده از سوی ایالات متحده، فرصتی برای رقبایی مانند هواوی ایجاد کرده تا سفارش‌هایی را به دست آورند که ممکن است در صورت حضور انویدیا در بازار آن‌ها را از دست بدهند.

شرکت چینی بایدو قبل از اعمال چنین محدودیت‌هایی از سوی ایالات متحده، سفارش قابل توجهی از پردازنده‌های متمرکز بر هوش مصنوعی را نزد هواوی ثبت کرده بود. دلیل این اقدام بایدو آمادگی هرچه بیشتر در صورت عدم حضور انویدیا در بازار بوده است.

باید توجه داشت که این اطلاعات، توسط منابع ناشناسی به صورت محرمانه به رویترز گزارش داده شده‌اند و انویدیا هیچ بیانیه‌ی رسمی‌ای در این مورد از خود منتشر نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات