ذوب‌شدن کابل RTX 4090؛ کابوسی که دست از سر انویدیا برنمی‌دارد

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 از نمای جلو رندر
گفته می‌شود مشکل سوختن کانکتور برق کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 بسیار بیشتر از آن چیزی است که انویدیا اعلام کرده بود.
تبلیغات

حدود یک سال از اولین گزارش‌ها در مورد ذوب شدن کانکتور RTX 4090 می‌گذرد که علت آن محدودیت توان حداکثر ۶۰۰ وات کانکتور قدیمی 12VHPWR بود. هنگامی که انویدیا سوکت ۱۶ پین جدید PCI-SIG موسوم‌به 12V-2x6 با حداکثر توان انتقالی ۶۶۰ وات را جایگزین کابل قبلی کرد، مشکل سوختگی برطرف شد.

اگرچه انویدیا اعلام کرده بود تعداد کمی از کارت‌های گرافیک دچار این مشکل شده‌اند، گفته می‌شود که تعداد بسیار بیشتری از کارت‌های گرافیک GeForce RTX 4090 به مشکل ذوب شدن کابل‌ برق برخورده‌اند. با وجود اینکه کانکتورهای جدید ظاهراً مشکل را حل کرده‌اند، اما علت اصلی همچنان پابرجا مانده است.

در ویدئویی که اخیراً در یوتیوب منتشر شده است، یک تعمیرکار کامپیوتر موسوم‌به Northridge Fix در کالیفرنیا ادعا کرده که هفته‌ای بین ۲۰ تا ۲۵ عدد کارت گرافیک RTX 4090 با کابل‌های برق سوخته دریافت می‌کند.

ویدئو اشاره‌ای به این ندارد که تعمیرکار چه مدت است کارت گرافیک مورد بحث را تعمیر می‌کند؛ اما اعدادی که مطرح می‌کند بسیار بیشتر از ۵۰ موردی است که انویدیا یک سال پیش به ‌آن اعتراف کرده بود.

تیم سبز مشکل را به اتصال نادرست کابل‌ها به کارت گرافیک انویدیا نسبت داده بود. با این حال، Northridge Fix به علت تعداد بالای آمار کارت‌های خراب‌شده، این فرض را رد کرده است. از طرفی، بعضی از مشتریان حرفه‌ای کارت گرافیک، سال گذشته در دادخواست گروهی علیه انویدیا، ادعا کردند که کابل‌های برق خود را به‌درستی نصب کرده‌اند و ثابت شد که آداپتورهای 12VHPWR دچار مشکل فنی هستند.

این مشکل ناشی از آداپتورهای اصلی انویدیا بود که با گرافیک ۴۰۹۰ ارسال شد تا کاربران بتوانند کابل‌ هشت پین خروجی پاور ATX 2.0 را روی سوکت ۱۶ پین کارت گرافیک نصب کنند. در سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱)، PCI-SIG هشدار داد که آداپتورها ممکن است بیش از حد گرم شوند، اما انویدیا گفت که مشکل را قبل از عرضه‌ی کارت گرافیک پرچم‌دار خود برطرف کرده است.

کسانی که از کابل‌های قدیمی استفاده می‌کنند باید در نظر داشته باشند که ۴۰۹۰ را به پاور ATX 3.0 متصل کنند که به‌طور طبیعی از اتصال‌های ۱۶ پین پشتیبانی می‌کند. حداقل یک نفر گزارش داده که کابل ۱۶ پینی که به ATX 3.0 وصل بود سوخته است، اما این اتفاق بسیار نادرتر از مواردی است که برای ATX 2.0 پیش آمد.

ایسوس در حال پیاده‌سازی روشی است تا کارت‌های گرافیک را با کانکتور برق PCIe×16 روی مادربرد جایگزین کند. این سیستم بدون کابل در مادربرد ایسوس، حداقل ۶۰۰ وات را پشتیبانی می‌کند و کارت‌ RTX 4070 که از آن استفاده می‌کند احتمالاً تا اوایل سال ۲۰۲۴ رونمایی خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات