مشکل ذوب کابل 12VHPWR انویدیا همچنان ادامه دارد

جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 از نمای جلو رندر
ذوب شدن کابل‌ کارت گرافیک RTX 4090 که در ماه‌های اخیر خبرساز شده بود همچنان ادامه دارد و این بار کابلی سفارشی ذوب شده است.
تبلیغات

درحالی‌که فکر می‌کردیم مشکلات کانکتور 12VHPWR انویدیا در کارت‌های گرافیک سری RTX 4000 به پایان رسیده است، یک کاربر در ردیت از ذوب شدن کابل جدیدش خبر می‌دهد. آن‌طور که دیجیتال ترندز می‌نویسد، این بار شرایط کمی متفاوت‌تر از قبل است.

در ماه‌های اخیر صرفا کابل‌های تولیدشده توسط انویدیا با مشکل ذوب‌شدن و سوختگی مواجه می‌شدند. فردی در انجمن آنلاین ردیت متوجه شده کابل برند CableMod نیز ذوب شده است. این موضوع فرضیه‌های پیشین درباره‌ی علت اصلی مشکل را زیر سؤال می‌برد.

ذوب کابل CableMod کارت گرافیک RTX 4090 انویدیا

گیمرها به دفعات در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که به هنگام استفاده‌ی بلندمدت از کارت‌های گرافیک جدید انویدیا، کابل 12VHPWR ذوب می‌شود. گاهی اوقات حتی خود کارت گرافیک نیز آسیب دیده بود. انویدیا در واکنش به گزارش‌ کاربران، گرافیک‌های معیوب را جمع‌آوری کرد تا مشکل ریشه‌یابی شود.

انویدیا گفت برای جلوگیری از ذوب شدن، باید مطمئن شوید که کابل خم نشود. RTX 4090 کارت گرافیک بزرگ‌جثه‌ای است و کانکتور ۱۶ پین 12VHPWR نیز ابعاد بزرگی دارد. در نتیجه، شماری از گیمرها مجبور شدند برای نصب گرافیک در داخل کیس، کابل را خم کنند. شماری از کارشناسان گفتند که کابل‌های ساخت یکی از تأمین‌کنندگان انویدیا با مشکل مواجه است و عده‌ای دیگر تقصیر را گردن گیمرها انداختند.

تعداد کابل‌های ذوب‌شده چندان زیاد نیست، اما گزارش ذوب کابل‌ها در نهایت تأثیر منفی روی شهرت انویدیا گذاشت. کابل 12VHPWR به‌همراه سایر گرافیک‌های جدید انویدیا ازجمله RTX 4080 نیز فروخته می‌شود.

پس از انتشار گزارش‌های اولیه، برند CableMod گفت مدلی سفارشی از کابل 12VHPWR می‌سازد تا مشکل ذوب شدن رفع شود. راهکار این شرکت، آداپتور ویژه‌ای است که به درگاه ۱۶ پین وصل می‌شود و می‌توان آن را با زاویه‌ی ۹۰ درجه داخل کیس قرار داد. با این کار، از خم شدن کابل جلوگیری می‌شود. از لحاظ تئوری این راهکار باید مشکل را رفع کند، اما ظاهرا در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است.

کاربر ردیت می‌گوید به مدت دو ماه از کابل جدید CableMod استفاده کرده و در روزهای اخیر به‌یک‌باره کامپیوترش خاموش شده است. این اتفاق در حالتی رخ داد که کارت گرافیک تحت فشار زیاد بود. خوشبختانه با وجود ذوب شدن کابل، کارت گرافیک آسیب ندید.

فردی که تصویر کابل ذوب‌شده را منتشر کرده است می‌گوید کابل را مطابق دستورالعمل نصب کرده، اما کاربران دیگر می‌گویند که احتمالا کابل به‌طور کامل وارد درگاه ۱۶ پین نشده است. این اتفاق نشان می‌دهد که احتمالا حتی راهکار CableMod نیز برای رفع مشکل جواب‌گو نیست.

CableMod در واکنش به گزارش کاربر ردیت گفت که در صورت آسیب دیدن کارت گرافیک، حاضر است آن را با مدلی نو تعویض کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات