انویدیا بخشی از خط تولید کارخانه‌های آمریکایی TSMC را رزرو می‌کند

چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لبخند جن سون هوانگ / Jensen Huang مدیرعامل انویدیا در جلوی لوگو سبز Nvidia
بر اساس گفته‌ی مدیرعامل انویدیا، این شرکت از کارخانه‌های آمریکایی TSMC برای تولید پردازنده‌ی گرافیکی استفاده خواهد کرد.
تبلیغات

جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در مصاحبه‌ی جدیدی با CNBC گفته است که این شرکت برای تولید پردازنده‌ی گرافیکی سراغ کارخانه‌هایی که TSMC در آریزونا احداث می‌کند، خواهد رفت. شرکت تایوانی TSMC که بزرگ‌ترین تراشه‌ساز قراردادی دنیا محسوب می‌شود، به دنبال سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری در ایالت آریزونا است تا دو کارخانه‌ی پیشرفته احداث کند.

سی‌.جی موس، تحلیلگر مؤسسه‌ی اورکور، TSMC را «شرکتی بسیار مهم» در زنجیره‌ی تأمین تراشه می‌داند و می‌گوید رابطه‌ی پرتنش آمریکا و چین ممکن است روی فعالیت‌های این شرکت تأثیر بگذارد: «اگر من سهام‌دار انویدیا باشم، این موضوع تنها چیزی است که خواب را از من می‌گیرد.» موس می‌گوید هرگونه اختلال در فعالیت‌های TSMC افزون‌بر انویدیا، روی شرکت‌های دیگری مثل ای ام دی و کوالکام و اینتل هم تأثیر می‌گذارد.

مدیرعامل اپل: به‌لطف کارخانه جدید TSMC، تراشه پیشرفته «ساخت آمریکا» خواهیم داشت
مدیرعامل اپل: به‌لطف کارخانه جدید TSMC، تراشه پیشرفته «ساخت آمریکا» خواهیم داشت
مطالعه '5

مدیرعامل انویدیا به شرط‌بندی این شرکت روی حوزه‌ی هوش مصنوعی نیز اشاره کرد. از زمان افزایش محبوبیت این فناوری به‌لطف چت‌بات ChatGPT، درآمد انویدیا به‌شدت افزایش یافته است. انویدیا پردازنده‌‌های گرافیکی موردنیاز سرویس‌هایی مثل ChatGPT را تأمین می‌کند.

جن‌سون هوانگ می‌گوید بسیاری از تحلیلگران با شک و تردید به سرمایه‌گذاری انویدیا روی هوش مصنوعی نگاه می‌کردند، اما تیم سبز از آن زمان تاکنون مسیری طولانی طی کرده و فناوری‌هایی ساخته است که از آن‌ها در ChatGPT و سیستم‌های درمانی و حتی ابرکامپیوترها استفاده می‌شود.

افزایش درآمد انویدیا از طریق ChatGPT در حالی محقق می‌شود که درآمد پردازنده‌های گرافیکی این شرکت به‌دلیل افت فروش کامپیوترهای شخصی کاهش یافته است.

انویدیا، بزرگ‌ترین برنده محبوبیت ChatGPT؛ سهام تیم سبز در یک ماه ۳۴ درصد رشد کرد
انویدیا، بزرگ‌ترین برنده محبوبیت ChatGPT؛ سهام تیم سبز در یک ماه ۳۴ درصد رشد کرد
مطالعه '1

هوانگ می‌گوید او و اعضای تیمش از سال‌ها پیش فهمیده بودند که صنعت فناوری به سمت هوش مصنوعی حرکت می‌کند: «به همین دلیل ما کل شرکت را از پایین تا بالا تغییر دادیم. تمامی تراشه‌هایی که می‌ساختیم، روی هوش مصنوعی متمرکز بودند.»

سرمایه‌گذاران وال‌استریت به آینده‌ی انویدیا بسیار خوش‌بین هستند و پیش‌بینی کرده‌اند که درآمد این شرکت بیش از پیش بالا برود. گفته می‌شود بیش از ۱۰٬۰۰۰ پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا برای تعلیم نسخه‌ی بتای ChatGPT استفاده شدند. تحلیلگران می‌گویند اگر موتور جست‌و‌جوی گوگل سراغ استفاده از ChatGPT می‌رفت، به ۴٫۱ میلیون پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا نیاز پیدا می‌کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات