مدیرعامل اپل: به‌لطف کارخانه جدید TSMC، تراشه پیشرفته «ساخت آمریکا» خواهیم داشت

چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
TSMC در مراسمی ویژه با حضور مقامات ارشد دولت آمریکا و رهبران شرکت‌های صنعت فناوری، تأیید کرد که کارخانه‌ی آریزونا تراشه‌ی چهار نانومتری خواهد ساخت.
تبلیغات

پس از احداث کارخانه‌ی شرکت تایوانی TSMC در فینکس ایالت آریزونا، اپل استفاده از تراشه‌هایی را که در خاک آمریکا تولید شده‌اند شروع خواهد کرد. این کارخانه افزون‌بر اپل برای شرکت‌های دیگری مثل AMD و انویدیا نیز تراشه می‌سازد.

احداث کارخانه‌ی TSMC در آمریکا باعث می‌شود شرکت‌هایی نظیر اپل به زنجیره‌ی تأمین ایمن‌تری دسترسی داشته باشند و سریع‌تر از هر زمان دیگری تراشه‌های موردنیاز خود را تأمین کنند. همان‌طورکه پیش‌تر افشاگران اعلام کرده بودند، TSMC به‌صورت رسمی تأیید کرد که سال آینده ساخت‌و‌ساز دومین کارخانه‌ی خود را نیز در فینکس شروع می‌کند. کارخانه‌ی دوم باعث می‌شود تعداد تراشه‌های تولیدشده در آن ناحیه به طرز قابل‌توجهی افزایش یابد.

براساس گزارش ورج، تیم کوک، مدیرعامل اپل، به‌همراه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در مراسمی که برای شروع ساخت‌و‌ساز کارخانه‌ی جدید TSMC برگزار شد حضور پیدا کرد.

بایدن گفت تراشه‌هایی که در کارخانه‌ی فینکس ساخته می‌شوند، در آیفون‌ها و مک بوک‌های اپل استفاده خواهند شد: «اپل قبلا مجبور بود تمامی تراشه‌های پیشرفته را از کشورهای خارجی خریداری کند. اکنون قرار است بخش بیشتری از زنجیره‌ی تأمین آن‌ها را همین‌جا در خانه دراختیار بگیریم.» در مراسم امروز، اولین تجهیزات تراشه‌سازی وارد کارخانه‌ی جدید TSMC شد.

کارخانه‌ی بزرگ TSMC ساختمانی مدرن است که در اطراف آن جاده‌هایی تازه‌آسفالت‌شده قرار دارند. شرکت تایوانی در اولین مراسم عمومی متمرکز بر این کارخانه، از رهبران شرکت‌های آمریکایی، مقامات دولتی و روزنامه‌نگاران استقبال کرد.

TSMC بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا محسوب می‌شود و مشتریان بزرگی دارد. افزون‌بر اپل و ای ام دی و انویدیا، حتی اینتل نیز جزو مشتریان TSMC است.

اولین کارخانه‌ی تی اس ام سی در فینکس در ابتدا قرار بود تراشه‌ی پنج نانومتری بسازد، اما با فشار اپل، در نهایت تایوانی‌ها موافقت کردند که تجهیزات ساخت تراشه‌ی چهار نانومتری را وارد این کارخانه کنند. تولید تراشه در این کارخانه از سال ۲۰۲۴ شروع خواهد شد.

دومین کارخانه در سال ۲۰۲۶ وارد مرحله‌ی عملیاتی می‌شود و تراشه‌ی سه نانومتری می‌سازد. تراشه‌های سه نانومتری پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین تراشه‌های امروزی محسوب می‌شوند، اما قطعاً تا سال ۲۰۲۶ لیتوگرافی‌های مدرن‌تری روی کار می‌آیند.

TSMC گفته است که ۴۰ میلیارد دلار به سایت تولید تراشه‌ی آریزونا اختصاص می‌دهد. این یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در صنعت تولید آمریکا به‌حساب می‌آید. دو کارخانه‌ی TSMC تا سال ۲۰۲۶ سالانه بیش از ۶۰۰٬۰۰۰ ویفر تولید خواهند کرد (تراشه‌ها از دل ویفر بیرون می‌آیند). مقامات رسمی کاخ سفید گفته‌اند این حجم تولید، تمام تقاضای ایالات متحده برای تراشه‌های پیشرفته را پاسخ می‌دهد.

اولین کارخانه‌ی TSMC در فینکس آریزونا

رهبران شرکت‌های اپل و انویدیا و ای ام دی در اظهارنظری جداگانه تأیید کرده‌اند که این شرکت‌ها قرار است اولین مشتریان کارخانه‌ی جدید آریزونا باشند. جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، می‌گوید TSMC «پلتفرمی جهانی است که صنعت فناوری به آن اتکا کرده» و انتقال خط تولید این شرکت به خاک ایالات متحده اتفاقی بسیار پر اهمیت برای صنعت تراشه است.

جینا ریماندو، وزیر بازرگانی آمریکا و مارک کلی، سناتور آریزونا، جزو مقامات سرشناسی بودند که در مراسم امروز حضور پیدا کردند. مدیرعامل شرکت مایکرون و بنیان‌گذار TSMC نیز در مراسم حاضر شدند.

مشتریان TSMC فعلاً نگفته‌اند که چه تعداد از تراشه‌های موردنیاز خود را ازطریق کارخانه‌های جدید این شرکت تأمین می‌کنند. تراشه‌های سه نانومتری و چهار نانومتری آریزونا پیشرفته‌تر از اکثر تراشه‌هایی است که این شرکت‌ها هم‌اکنون استفاده می‌کنند. تراشه‌‌ی M2 اپل که در کامپیوترهای سری مک استفاده می‌شود مبتنی‌بر لیتوگرافی پنج نانومتری است. تراشه‌ی A16 که در آیفون‌های رده‌بالا استفاده شده از لیتوگرافی N4 (کلاس چهار نانومتری) استفاده می‌کند.

تا زمان احداث کارخانه‌های ایالت آریزونا، TSMC سراغ لیتوگرافی‌های پیشرفته‌تر از چهار نانومتری و سه نانومتری می‌رود. گزارشی غیررسمی می‌گوید که TSMC تا سال ۲۰۲۵ تولید تراشه‌ی دو نانومتری را در خارج از خاک آمریکا شروع می‌کند.

تیم کوک در مراسم امروز گفت: «پیشرفت‌هایی که به‌لطف اپل سیلیکون به آن‌ها دست پیدا کرده‌ایم، دستگاه‌های ما را متحول کرده. دستاوردهایی که ازطریق فناوری‌‌های تراشه قابل‌دسترس‌ هستند، خارق‌العاده‌اند. به‌لطف سخت‌کوشی تعداد زیادی از کارکنان، می‌توان عبارتِ ساخت آمریکا را با افتخار روی تراشه‌ها نوشت.»

ایالات متحده در یک سال اخیر تلاش زیادی کرده است تا جایگاهش را در صنعت پر اهمیت قطعات نیمه‌هادی ارتقاء دهد. مشکلات زنجیره‌ی تأمین در پی همه‌گیری ویروس کرونا به آمریکا انگیزه‌ی دوچندان داد تا وابستگی خود را به کشورهای خارجی کاهش دهد. در حال حاضر بخش اعظم تراشه‌های موردنیاز دنیا در آسیا تولید می‌شود و آمریکا حدودا ۱۰ درصد از تولیدات این صنعت را به خود اختصاص داده است.

اپل در حال حاضر وابستگی شدیدی به صنعت تراشه‌ی چین دارد، اما با گذر زمان این وابستگی را کمتر کرده است تا از هرگونه اختلال در زنجیره‌ی تأمین در آینده جلوگیری کند. اپل هم‌اکنون بخشی از آیفون‌ها را در هند می‌سازد و قصد دارد تولید مک بوک و اپل واچ را در ویتنام نیز شروع کند.

احداث کارخانه‌های TSMC در آریزونا به این معنی نیست که اپل کل خط تولید آیفون را به آمریکا منتقل می‌کند. این کارخانه‌ها قطعات اصلی موردنیاز محصولات اپل را خواهند ساخت.

کمبود تراشه ۶ میلیارد دلار به فروش اپل ضربه زد و این شرکت اخیر گفته است که برای مقابله با مشکلات زنجیره‌ی تأمین قصد دارد تراشه‌های بیشتری از کارخانه‌های اروپایی و آمریکایی بخرد.

در همین حین سیاست‌مداران آمریکایی با تصویب قانون CHIPS و تخصیص بودجه‌ی ۵۲ میلیارد دلاری به صنعت تراشه‌سازی آمریکا، قدم روبه‌جلوی مهمی برداشته‌اند. این قانون که رسما توسط جو بایدن امضاء شده احتمالاً چند میلیارد دلار بودجه دراختیار TSMC قرار می‌دهد. اعطای بودجه‌ی این قانون از سال آینده شروع می‌شود.

حتی بدون بودجه‌ی CHIPS، آمریکا چند پروژه‌ی بزرگ صنعت تراشه را پیش می‌برد. اینتل، بزرگ‌ترین تراشه‌ساز ایالات متحده، مشغول احداث بزرگ‌ترین سایت تولید خود در شهر چندلر است. تیم آبی با بودجه‌ی ۲۰ میلیارد دلاری کارخانه‌ی چندلر را گسترش می‌دهد. احتمالاً خطوط جدید تولید در سال ۲۰۲۴ وارد مرحله‌ی عملیاتی می‌شوند.

اینتل همچنین مشغول احداث «بزرگ‌ترین منطقه‌ی تولید تراشه در کره‌ی زمین» در ایالت اوهایو است. فعلاً بودجه‌ای ۲۰ میلیارد دلاری به این کارخانه اختصاص داده شده است.

مایکرون که در زمینه‌ی تولید تراشه‌ی حافظه تخصص دارد، می‌خواهد ۱۰۰ میلیارد دلار برای احداث کارخانه‌ی عظیم جدیدی در نیویورک هزینه کند. سامسونگ با ۱۷ میلیارد دلار بودجه در تلاش است خط تولید خود را در آستین تگزاس گسترش دهد تا بهتر از قبل با TSMC رقابت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات