گرافیک ۱۵۳ دلاری Intel Arc A380 با توان ۷۵ وات و ۸ هسته Xe رونمایی شد

چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
Arc A380 مدل پایین‌رده‌ی گرافیک‌های دسکتاپ آرک آلکمیست است که ۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 و توان ۷۵ وات و ۱٬۰۲۴ هسته‌ی FP32 دارد و با قیمت تقریباً ۱۵۳ دلار عرضه می‌شود.
تبلیغات

بازار گرافیک به‌آرامی در حال بازیابی شرایط عادی قبل از کرونا است و محصولات ساخت AMD و انویدیا کم‌کم در حال بازگشت به قفسه‌ی فروشگاه‌ها هستند. پس از چند بار تأخیر و ماه‌ها گمانه‌زنی افشاگران، به‌نظر می‌رسد اینتل سرانجام تصمیم گرفته است اولین گرافیک مجزای کلاس دسکتاپ خود را دردسترس قرار دهد. اینشرکت ساعاتی پیش رسماً اولین کارت گرافیک کلاس دسکتاپ خود برپایه‌ی معماری Xe-HPG را رونمایی کرد که Intel Arc A380 نام دارد.

گرافیک جدید اینتل به ۸ هسته‌ی Xe مجهز است و این یعنی از نسخه‌ی کامل تراشه‌ی ACM-G11 استفاده می‌کند. براساس گزارش ویدئوکاردز، گرافیک Arc A380 سرعت کلاک پایه‌ی ۲٬۰۰۰ مگاهرتز و توان ۷۵ وات و ۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با سرعت کلاک ۱۶ گیگابیت‌برثانیه دارد. اینتل می‌گوید حافظه‌ی باس Arc A380 برخلاف نسخه‌ی لپ‌تاپی ۹۶ بیتی است و به پهنای باند بیشتری دست پیدا می‌کند (۱۹۲ گیگابایت‌برثانیه).

کارت گرافیک اینتل Intel Arc A380 از نمای جلو

به‌گفته‌ی اینتل، گرافیک Arc A380 از مجموعه‌ی کامل قابلیت‌های DirectX 12 Ultimate نظیر Ray Tracing مبتنی‌بر سخت‌افزار پشتیبانی می‌کند. استفاده از موتور هوش مصنوعی XMX تولید محتوا را تسریع و قدرت موردنیاز فناوری XeSS را تأمین می‌کند که تابستان دردسترس قرار می‌گیرد. گرافیک جدید اینتل از استانداردهای AV1 و HEVC و H.264 پشتیبانی می‌کند و محتواهای 8K را می‌تواند پردازش کند. این گرافیک از چهار مانیتور ۱۲۰ هرتز 4K HDR یا دو مانیتور ۶۰ هرتز 8K پشتیبانی می‌کند و می‌‌تواند شماری از بازی‌‌ها را با نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتز و وضوح 1080p یا 1440p اجرا کند.

Arc A380 گرافیکی پایین‌رده محسوب می‌شود؛ بااین‌حال، اینتل در تبلیغاتش به این محصول به‌عنوان کارتی گیمینگ نگاه می‌کند. اینتل در بنچمارک‌هایی گیمینگ مدعی شده است Arc A380 می‌تواند در تنظیمات گرافیکی متوسط بازی‌های محبوب نظیر League of Legends و Moonlight Blade و Naraka: Bladepoint و PUBG: Battlegrounds را با وضوح 1080p و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کند.

گرافیک Arc A380 اینتل فعلاً برای بازار چین معرفی شده است و ۱٬۰۳۰ یوان (تقریباً ۱۵۳ دلار) قیمت دارد. اینتل می‌گوید Arc A380 حداکثر ۲۵ درصد سریع‌تر از Radeon RX 6400 است. ناگفته نماند Radeon RX 6400 ضعیف‌ترین کارت گرافیک AMD به‌حساب می‌آید.

اینتل در بیانیه‌ی مطبوعاتی‌اش می‌گوید این گرافیک جدید را شرکای تجاری نظیر ایسوس، ایسر، گیگابایت، GUNNIR ،HP و MSI تا پیش از پایان ماه جاری میلادی دردسترس قرار می‌دهند. در تابستان امسال، شاهد عرضه‌ی محصولاتی در بازارهای خارج از چین نیز خواهیم بود. این گرافیک در ابتدا ازطریق سیستم‌های اسمبل‌شده ارائه می‌شود و سپس امکان تهیه‌ی آن به‌عنوان قطعه‌ای مجزا وجود خواهد داشت.

مشخصات فنی گرافیک‌های کلاس دسکتاپ Intel Arc Alchemist

-

Arc A770

Arc A750

Arc A580

Arc A380

Arc A310

پردازنده‌ی گرافیکی

ACM-G10

ACM-G10

ACM-G10

ACM-G11

ACM-G11

تعداد هسته‌های Xe

۳۲

۲۴

۱۶

۸

۴

تعداد هسته‌های FP32

۴٬۰۹۶

۳٬۰۷۲

۲٬۰۴۸

۱٬۰۲۴

۵۱۲

ظرفیت حافظه‌ی گرافیکی

۱۶ گیگابایت از نوع GDDR6

۱۲ گیگابایت از نوع GDDR6

۸ گیگابایت از نوع GDDR6

۶ گیگابایت از نوع GDDR6

۴ گیگابایت از نوع GDDR6

باس حافظه

۲۵۶ بیت

۱۹۲ بیت

۱۲۸ بیت

۹۶ بیت

۶۴ بیت

توان

نامشخص

نامشخص

نامشخص

۷۵ وات

نامشخص

قیمت

نامشخص

نامشخص

نامشخص

تقریباً ۱۵۳ دلار

نامشخص

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات