اینتل: تازه‌واردی در دنیای گرافیک مجزا عامل موفقیت ما خواهد بود

شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
اینتل که به‌تازگی در حوزه‌ی گرافیک مجزا با انویدیا و AMD وارد رقابت شده است، رویکردی متفاوت با رقبا در عرضه‌ی تراشه‌های گرافیکی آرک (Arc) در پیش گرفته است و می‌گوید همین تازه‌واردی عامل موفقیت این پروژه خواهد بود.
تبلیغات

همه‌چیز از سال ۲۰۱۷ شروع شد؛ زمانی که اینتل با استخدام راجا کدوری، رئیس بخش رادئون AMD، در مسیر طاقت‌فرسای توسعه‌ی اولین تراشه‌ی گرافیکی مجزای خود موسوم به Arc Alchemist قدم گذاشت. از آن زمان تاکنون، با موفقیت‌های پی‌در‌پی انویدیا و AMD در توسعه‌ی گرافیک‌ها، عرصه‌ی رقابت بر اینتل تنگ‌تر شده است.

این‌ روزها، تازه‌وارد‌بودن در حوزه‌‌ی گرافیک مجزا مسئله‌ی بسیار مهمی است که اینتل با خوش‌بینی کمی ساده‌لوحانه‌ای، جسارت گلاویز‌شدن با آن را به خود داد. بااین‌حال، راجر چندلر، معاون و مدیر‌کل تیم گرافیک و بازی اینتل، معتقد است دقیقاً همین تازه‌واردی می‌تواند عامل موفقیت تیم آبی شود.

چندلر بر این باور است که گرافیک آرک می‌تواند از پیوندهای ریشه‌دار اینتل با سازندگان سخت‌افزار و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کمک بگیرد تا هم به تولیدکنندگان محتوا و هم گیمرها گزینه‌ی منحصربه‌فردی ارائه دهد. هرچند برای اثبات درستی ادعای چندلر باید منتظر ماند، اشتیاق و سخت‌کوشی تیم اینتل برای موفقیت این پروژه را نمی‌توان نادیده گرفت.

چه خبر از دستگاه‌های مجهز به آرک؟

پردازنده‌ی گرافیکی Arc A370M اینتل، اولین گرافیک مجزای پایین‌رده‌ و ارزان‌قیمت این شرکت که اواخر ماه مارس عرضه شد، می‌تواند عملکردی در‌خور رقابت با ای‌ام‌دی و انویدیا ارائه‌ دهد؛ اما اگر سخت‌افزارش دردسترس نباشد، ارزش زیادی نخواهد داشت. اینتل به‌تازگی تأخیر دیگری در عرضه‌ی دسکتاپ‌های مجهز به گرافیک آرک اعلام کرده است؛ ولی چندلر با جسارت و اطمینان گفت: «امسال، سالی است که نسل اول محصولات ما روانه‌ی بازار خواهد شد.»

کارت گرافیک دسکتاپ اینتل

گرافیک دسکتاپ Arc Alchemist اینتل

او تأکید کرد که آرک رویکرد آهسته و پیوسته‌ای را با اولویت‌دادن به لپ‌تاپ به‌جای دسکتاپ در پیش گرفته است. این در حالی است که انویدیا و ای‌ام‌دی اغلب گرافیک‌های مخصوص دسکتاپ را عرضه می‌کنند و چند ماه بعد، مدل موبایل آن‌ها روانه‌ی بازار می‌شود. وقتی از چندلر دلیل اتخاذ رویکردی متفاوت از رقبا پرسیده شد،‌ با اشاره به سابقه‌ی طولانی همکاری اینتل با تولیدکنندگان تجهیزات اصلی لپ‌تاپ،‌ پاسخ داد که اینتل احساس می‌کند آرک هنگام عرضه، موقعیت بهتری در بازار لپ‌تاپ‌ها به‌دست خواهد آورد:

این رویکرد با استراتژی ما مطابقت دارد. آرک را بر‌پایه‌ی گرافیک‌های مجتمع می‌سازیم که به‌طور پیوسته در حال بهبود معماری آن هستیم. این دقیقاً پایه‌ و اساس اینتل است.

با وجود خوش‌بینی چندلر، حتی گرافیک‌های موبایل Arc هم با تأخیر دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برای مثال، لپ‌تاپ گلکسی Book2 سامسونگ پیکربندی مناسب Arc A350M را دارد؛ اما این پیکربندی هنوز در آمریکا‌ی‌شمالی عرضه نشده است. لپ‌تاپ‌های هیبردی Yoga لنوو نیز با پردازنده آرک اینتل معرفی شده‌اند؛ اما تا ماه دیگر به بازار راه پیدا نخواهند کرد.

چندلر دلیل این تأخیر را مشکلات زنجیره‌ی تأمین عنوان کرد و گفت اینتل طبق برنامه‌ی زمانی سازندگان لپ‌تاپ پیش می‌رود. او تأکید کرد که اینتل می‌خواهد تجربه‌ی کاربری آرک چه در لپ‌تاپ و چه در دسکتاپ، به‌ویژه برای دستگاه‌های پرچم‌دار، تا‌حد‌ممکن بی‌نقص باشد؛ به‌همین‌دلیل، عجله‌ای برای عرضه‌ی محصولی نیمه‌کاره ندارند:

سیستم‌های دسکتاپ اهمیت بسیاری دارند. ۸۰ درصد افرادی که دنبال گرافیک هستند، گیمرهای حرفه‌ای هستند؛ ازاین‌رو، تجربه‌ی گیمینگ محصولات ما نباید مو لای درزش برود. این‌ها محصولاتی هستند که بیشتر از بقیه بررسی و موشکافی می‌شوند. عرضه‌ی آرک به ما فرصتی می‌دهد تا روی بخش نرم‌افزاری خود کار کنیم.

اینتل قصد دارد همان بار اول بهترین تجربه گیمینگ را ارائه دهد

ارائه‌ی تجربه کاربری بی‌نقص در دنیای گرافیک، تنها به حرف آسان است و اینتل آن‌قدر از این حوزه دور مانده که حالا باید تمام این عقب‌ماندگی‌ها را با سرعت بیشتری جبران کند. انویدیا و ای‌ام‌دی ده‌ها سال تجربه‌ی همکاری با توسعه‌دهندگان بازی را داشته‌اند تا توانسته‌اند گرافیک‌های مجزای خود را به‌ بهترین شکل بهینه کنند. در این رقابت نفس‌گیر، تازه‌واردی چون اینتل چقدر می‌تواند به موفقیت پروژه‌ی آرک امیدوار باشد؟

اینتل به تجربه‌‌ی گیمینگ پردازنده‌های آرک بسیار خوش‌بین است

اگر از چندلر بپرسید، خواهد گفت به تجربه‌ی گیمینگ پردازنده‌های آرک بسیار خوش‌بین است. تیم نرم‌افزار آرک به‌سرعت در حال رشد است و روابط عمیق اینتل با توسعه‌دهندگان بازی درمقایسه‌با چند سال پیش، تقریباً دو برابر شده است:

اگر بگویم همه‌چیز بی‌عیب‌ونقص پیش خواهد رفت و اجرای تمام بازی‌ها فوق‌العاده خواهد بود، دروغ گفته‌ام؛ اما این را می‌توانم با اطمینان بگویم که براساس آزمایش‌هایی که انجام داده‌ایم، عملکرد آرک واقعاً رضایت‌بخش به‌نظر می‌رسد.

بخش بزرگ کار روی پردازنده‌ی آرک برعهده‌ی تیمی ۵۰ نفره به سرپرستی دِیو استل، مدیر بخش مهندسی بازی‌سازی اینتل است. استل با ۷ سال سابقه‌ی حضور در اینتل، نقش مهمی در عرضه‌ی منظم‌تر بهینه‌سازی درایورهای مخصوص بازی و حرکت این شرکت به‌‌سمت تولید گرافیک‌های مجزا ایفا کرده است. او درباره‌ی ورود اینتل به دنیای گرافیک مجزا گفت:‌

همیشه بازی‌های بسیار سنگینی وجود خواهند داشت که از حد پشتیبانی گرافیک‌های مجتمع ما فراتر خواهند بود؛ اما با گرافیک‌های مجزا این مشکل حل می‌شود. به‌همین‌‌دلیل، حالا در تعامل با تمام توسعه‌دهندگان بازی‌های بسیار گرافیکی هستیم.

آستل سپس به الگوریتم upscale متن‌باز Xe Super Sampling یا XeSS در پردازنده‌ی آرک اشاره کرد که مشابه DLSS انویدیا، از upscale مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای رندرکردن با وضوح کمتر و سپس بهبود کیفیت تصاویر رندرشده استفاده می‌کند.

بازی‌های پشتیبانی‌کننده از XeSS اینتل

الگوریتم XeSS اینتل، رقیب DLSS انویدیا، قرار است اوایل تابستان امسال از راه برسد

آستل مطمئن است سرعت فعلی انتشار به‌روزرسانی درایورها برای گرافیک مجتمع اینتل پاسخ‌گوی انتظارات گیمرها است و به ایجاد تغییر در برنامه‌‌ی زمانی به‌روزسانی‌ها به‌‌دلیل عرضه‌ی آرک نیازی نیست. به گفته‌ی او، درحال‌حاضر انتشار بهینه‌سازی درایورها هر ماه یک بار است و با‌‌‌توجه‌‌به فرایند لازم برای اعتبارسنجی، افزایش تعداد به‌روزرسانی‌ها لزوماً پشتیبانی بازی یا عملکرد آن را بهبود نمی‌بخشد. او می‌گوید هدف اینتل انتشار به‌روزرسانی درایورها با سرعتی است که بهترین تجربه‌ی کاربری را ارائه می‌دهد.

تولیدکنندگان محتوا؛ جامعه‌ی کاربری اصلی پردازنده آرک

صرف‌نظر از تأخیرهای احتمالی، پردازنده‌های گرافیکی اینتل قرار است تا اواخر سال جاری میلادی به‌دست طیف وسیعی از کاربران، از تولیدکنندگان محتوا گرفته تا گیمرهای حرفه‌ای برسد. چندلر که پشتیبانی سخت‌افزاری آرک از کدک ویدئو AV1 را یکی از مزایای ملموس این گرافیک می‌داند، بسیار اصرار می‌کند که بگوید برای اینتل، تولیدکنندگان محتوا و گیمرها دو گروه کاربری جداگانه نیستند:

در تلاش هستیم تا محصولاتمان را برای نسل جدید گیمرها و تولیدکنندگان محتوا طراحی کنیم. افراد از بازی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند و کاربران زیادی را می‌بینیم که از استریم و تولید محتوا درآمدزایی می‌کنند.

اینتل در حال همکاری با ناشران نرم‌افزار است تا کاربران بتوانند از گرافیک‌ یکپارچه Iris Xe و گرافیک مجزای Arc لپ‌تاپ خود برای کارهای مربوط به تولید محتوا هم‌زمان استفاده کنند. بدین‌ترتیب، لپ‌تاپ‌ها به پلتفرمی مجهز به گرافیک دوگانه تبدیل می‌شوند که اینتل آن را بخشی از مجموعه قابلیت‌هایی موسوم به Deep Link می‌نامد. در اکثر مواقع، اگر لپ‌تاپی با گرافیک مجزا داشته باشید، گرافیک یکپارچه‌ی آن تقریباً نادیده گرفته می‌شود؛ اما چندلر می‌گوید اینتل موفق شده است راه‌هایی کشف کند تا کاربران بتوانند هم‌زمان از هر دو گرافیک بهره ببرند.

لپ‌تاپ‌های مجهز به گرافیک آرک در پردیس Jones Farm اینتل

لپ‌تاپ‌های مجهز به گرافیک آرک در پردیس Jones Farm اینتل

گیمرها از این بابت زیاد هیجان‌زده نشوند؛ زیرا استفاده‌ی هم‌زمان از هر دو گرافیک به‌سادگی فشاردادن دکمه نیست و اینتل نیز انتظار ندارد بازی‌ها بتوانند از این قابلیت استفاده کنند؛ اما استریمرها می‌توانند از گرافیک آرک برای اجرای بازی و از گرافیک یکپارچه‌ی Iris Xe برای تسریع نرم‌افزار استریم خود استفاده کنند.

پریا پولورو، مهندس بهینه‌سازی نرم‌افزار اینتل، با همکاری سازندگان نرم‌افزار ویرایش ویدئو Topaz و BlackMagic تلاش می‌کند استفاده‌ی هم‌زمان از گرافیک‌های یکپارچه و مجزا را در این دو برنامه ممکن کند. نرم‌افزار Topaz در‌حال‌حاضر قابلیتی آزمایشی برای پشتیبانی هم‌زمان از دو گرافیک را ارائه می‌دهد. در یکی از آزمایش‌ها‌، گرافیک مجزای Arc A370M همراه با گرافیک Iris Xe تقریباً ۴۰ درصد بهبود عملکرد را در‌مقایسه‌با لپ‌تاپی مجهز به RTX 3050 انویدیا نشان داد.

اینتل در تلاش است استفاده‌ی هم‌زمان از گرافیک‌ Iris Xe و Arc برای تولید محتوا ممکن شود

لپ‌تاپی با گرافیک Arc A370M شاید برای تمام تولیدکنندگان محتوا مناسب نباشد؛ به‌ویژه کسانی که با نرم‌افزار پردازش تصویر توپاز یا ویرایش ویدئو DaVinci Resolve کار می‌کنند. بااین‌حال، پولورو معتقد است آرک می‌تواند گستره‌ی تعریف لپ‌تاپ‌های مناسب برای تولید محتوا را افزایش دهد. بدین‌ترتیب، تولیدکنندگان باتجربه می‌توانند حین سیروسفر همچنان محتوا خلق کنند یا با خرید لپ‌تاپ‌های میان‌رده، پروژه‌های حرفه‌ای تولید کنند. پولورو درباره‌ی اهمیت تولیدکنندگان محتوا برای اینتل و رایج‌شدن این حرفه گفت:

این‌ روزها همه دارند از همه‌جا محتوا تولید می‌کنند؛ حتی لپ‌تاپ‌های میان‌رده نیز حالا می‌توانند نرم‌افزار Resolve را اجرا کنند؛ مثلاً دختر خودم برای پروژه‌ی مدرسه از همین نرم‌افزار استفاده کرد.

برنامه‌های بلندمدت اینتل برای آینده آرک

به‌نظر می‌رسد «تولید محتوا از همه‌جا» چراغ راهنمای تیم توسعه‌دهنده‌ی گرافیک آرک باشد. آرک برای جلب نظر گیمرهای حرفه‌ای نیز وارد عرصه‌ی رقابت با انویدیا و AMD خواهد شد،؛ اما مشخص است که این گرافیک برای انجام کارهایی مهم‌تر از سرعت‌بخشیدن به اجرای بازی‌های سه‌بعدی در نظر گرفته شده است. آرک به‌نظر می‌رسد جایگاه‌ منحصر‌به‌فرد و مهمی را در آخرین پله از استراتژی گسترده و در سطح سیستم اینتل اشغال کرده است.

از صحبت‌های اینتل این‌طور برداشت می‌شود که علاقه‌ی تیم آبی به رقابت در حوزه‌ی گرافیک‌های مجزا، صرفاً فروش آرک نیست؛ بلکه نیت اصلی‌اش فروش سخت‌افزار اینتل به‌عنوان پلتفرمی کامل برای کاربران پی‌سی است که اکثراً از یک دستگاه هم برای بازی و هم تولید محتوا و هم گشت‌وگذار در یوتیوب استفاده می‌کنند.

درست است که اینتل در دنیای گرافیک‌های مجزا تازه‌وارد است؛ اما چندلر معتقد است همین عامل موفقیت اینتل در پروژه‌ی آرک خواهد بود. او با اطمینان می‌گوید: «می‌توانیم رویکرد کاملاً متفاوتی [از رقبا] در پیش بگیریم؛ چون دنیا با ۲۰ سال پیش متفاوت است.»

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟ آیا اینتل درباره‌ی موفقیت گرافیک آرک در واقعیت حرفی برای گفتن دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات