گرافیک کلاس لپ تاپ Arc A370M اینتل، RTX 3050 انویدیا را به چالش می‌کشد

چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
بررسی‌های وب‌سایت PCWorld نشان می‌دهد که گرافیک مجزای Arc A370M می‌تواند رقیبی جدی برای کارت گرافیک RTX 3050 انویدیا محسوب شود.
تبلیغات

پردازنده‌ی گرافیکی Arc A370M اینتل، اولین گرافیک مجزای پایین‌رده‌ و ارزان‌قیمت این شرکت است که اواخر ماه مارس (اواسط فروردین) و با هدف رقابت با ای‌ام‌دی و انویدیا به بازار عرضه شد. این پردازنده‌ی گرافیکی بر‌ پایه‌ی معماری XeHPG تولید شده، از ردیابی پرتو با شتاب سخت‌افزاری پشتیبانی کرده، به ۱۲۸ واحد اجرایی و ۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با سرعتی معادل ۱۴ گیگابایت‌بر‌ثانیه مجهز بوده و به گذرگاه حافظه‌ای ۶۴ بیتی متصل است. به گزارش Videocardz، وب‌سایت PCWorld با بررسی پردازنده‌ی گرافیکی Arc A370M، اعلام کرد که این گرافیک مجزا با RTX 3060 قابل مقایسه نیست، اما به خوبی می‌تواند با RTX 3050 رقابت کند.

تراشه‌ی ACM G11 به‌کار‌رفته در پردازنده‌ی گرافیکی ARC 350M

اینتل دو پردازنده‌ی گرافیکی Arc A350M و Arc A370M را به‌طور رسمی در تاریخ ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) عرضه کرد، اما مدل دوم فعلاً در انحصار بازار کره‌ی جنوبی است و تا قبل از بررسی‌های PCWorld‌، با گذشت ۵ هفته از رونمایی رسمی، هنوز هیچ وب‌سایت دیگری نتایجی از بررسی این محصول را منتشر نکرده بود.

PCWorld برای دسترسی به لپ‌تاپی مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی Arc A370M به دفتر مرکزی اینتل مراجعه کرد و از اولین وب‌سایت‌هایی محسوب می‌شود که نتایج آزمایش این گرافیک مجزا را منتشر کرده است.

با اینکه عرضه‌ی گرافیک‌های سری A معماری Arc با تأخیر انجام شده و اینتل در این مورد بسیار ضعیف عمل کرده است، اما به نظر می‌رسد که با گذر زمان اوضاع رو به بهبود بوده و تا‌به‌حال چند تولید‌کننده‌ی لپ‌تاپ، مدل‌هایی از این محصولات را با بهره‌مندی از تراشه‌ی ACM G11 (تراشه‌ی به‌کار‌رفته در پردازنده‌ی گرافیکی ARC 350M) معرفی کرده‌اند.

تاکنون تنها شاهد عرضه‌ی گرافیک مجزای Arc A350M روی سیستم Samsung Book2 Pro بودیم و تیم PCWorld نیز برای بررسی مدل Arc A370M به لپ‌تاپ Summit E16 Flip Evo ام‌اس‌‌آی و برخی مدل‌های دیگر برای مقایسه دسترسی داشت. پردازنده‌ی گرافیکی Arc A370M از ۸ هسته‌ی Xe بهره می‌برد و توان گرافیکی (TGP) آن بین ۳۵ تا ۵۰ وات (کاملاً مشابه RTX 3050) است.

اصلی‌ترین نکته در بررسی‌های PCWorld به این موضوع اشاره دارد که Arc A370M سرعتی برابر با کارت گرافیک لپ‌تاپی GeForce RTX 3050 انویدیا (نسخه‌ای کم‌قدرت در گرافیک‌های معماری Ampere) دارد؛ البته باید توجه داشت که تابه‌حال تعداد کمی آزمایش‌ روی پردازنده‌ی گرافیکی Arc A370M انجام شده و هنوز برای قضاوت و نتیجه‌گیری نهایی خیلی زود است.

اگر نتایج به‌دست‌آمده از بررسی‌های PCWorld درست باشند، می‌توان نتیجه گرفت که گرافیک Arc A550M نیز می‌تواند با RTX 3060 انویدیا رقابت کند و سری Arc 7 هم رقیب سری RTX 3070 محسوب شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات