اولین بنچمارک‌های پردازنده گرافیکی Arc A350M اینتل منتشر شد

یک‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گلکسی بوک ۲ پرو، جدیدترین لپ‌تاپ سامسونگ در کره جنوبی با تراشه گرافیکی Arc A350M به‌فروش می‌رسد و اخیراً زیر ذره‌بین کارشناسان قرار گرفته است.
تبلیغات

یکی از بررسی‌کنندگان کره جنوبی با نام bullslap موفق شده است تا به اولترابوک گلکسی بوک ۲ پرو (Galaxy Book2 Pro) با شماره محصول NT950XEV-G51A دست پیدا کند. این نسخه از تراشه آلدرلیک Core i5-1240P با ۱۲ هسته و ۱۶ ترد بهره می‌برد. همچنین ۱۶ گیگابایت رم از نوع LPDDR5 نیز تراشه را همراهی می‌کند. کره‌ای‌ها برای نمایشگر اولترابوک خود نیز از پنل 1080p با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز استفاده کرده‌اند. نکته جالب اینکه گلکسی بوک ۲ پرو تنها ۱٫۱۷ کیلوگرم وزن دارد.

گلکسی بوک۲ پرو

از پردازنده‌ی اینتل که بگذریم به مهم‌ترین بخش می‌رسیم: پردازنده گرافیکی Arc A350M که با حافظه اختصاصی ۴ گیگابایتی همراه شده است. درواقع Arc A350M پایین‌رده‌ترین گرافیک از سری Arc Alchemist به‌شمار می‌رود که از تراشه‌ی ACM-G11 با ۷۶۸ واحد سایه‌زن (Shaders) و باس حافظه ۶۴ بیتی بهره می‌برد. درحال‌حاضر مدل یادشده از لپ‌تاپ گلکسی بوک ۲ پرو تنها در کره جنوبی برای خرید دردسترس قرار دارد؛ چراکه گرافیک Arc A350M تا زمان نامعلومی در انحصار این کشور خواهد بود؛ بدین‌ترتیب یوتیوبرهای کره‌ای اولین کسانی هستند که به گلکسی بوک ۲ پرو و صدالبته گرافیک سری آرک اینتل دست پیدا می‌کنند و می‌توانند آن را بررسی کنند.

در زمان راه‌اندازی گلکسی بوک ۲ پرو، bullslap متوجه ناکارآمدی جدی پروسه به‌روزرسانی درایورها و درنتیجه سردرگمی کاربر شد؛ به‌طوری‌که در ابتدا وقت زیادی را صرف پیدا کردن درایور مناسب کرد؛ زیرا اینتل درایور گرافیک‌های سری Arc را از دیگر گرافیک‌های مجتمع خود جدا کرده است و همین امر سبب سردرگمی در انتخاب درایور مناسب برای کاربر خواهد شد. bullslap پس از نصب هم متوجه قدیمی بودن درایور نسبت به جدیدترین نسخه‌ی موجود شد (نسخه 30.0.101.132 در مقایسه با نسخه 30.0.101.1660)! اما موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود. اینتل با معرفی کارت گرافیک با نام «Unknown 5694» در پنل گرافیک، اوضاع را خراب‌تر کرد؛ بدین معنی که کاربر حتی نمی‌داند باید به‌دنبال درایور برای چه گرافیکی برود!

بورد اولترابوک گلکسی بوک۲ پرو
تراشه گرافیکی Arc A350M اینتل بر روی بورد اولترابوک گلکسی بوک۲ پرو
تراشه گرافیکی Arc A350M اینتل بر روی بورد اولترابوک گلکسی بوک۲ پرو
نرم‌افزار مدیریت گرافیک اینتل

گرافیک ۳۰ وات A350M ضعیف‌تر از رقیب ۵۰ واتی GTX 1650

در بنچمارک 3DMark، گرافیک Arc A350M قوی‌تر از GeForce MX450 انویدیا ظاهر شد؛ اما همچنان با اختلاف زیاد، عملکردی ضعیف‌تر از GTX 1650 به‌جا گذاشت؛ البته با توجه به اینکه در مقایسه‌ی پیش‌‌رو از نسخه ۵۰ واتی GTX 1650 استفاده شده بود؛ بنابراین برای مقایسه‌ای عادلانه‌تر باید منتظر قرارگیری Arc 350M دربرابر نسخه ۳۵ واتی GTX 1650 باشیم. در بنچمارک Port Royal‌ که به سنجش عملکرد رهگیری پرتو نور مربوط می‌شود، امتیاز نماینده اینتل به سختی به ۲۰۰ رسید؛ اما از طرفی دو نماینده انویدیا فاقد شتاب‌دهنده سخت‌افزاری رهگیری پرتو نور یا Ray Tracing hardware acceletarion‌ بودند که همین موضوع گرافیک آرک اینتل را در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد.

مقایسه عملکرد Arc A350M‌ با GTX 1650 و MX450

فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز در بازی‌ها و مصرف کم از پردازنده گرافیکی

در بررسی‌های گیمینگ، عملکرد نامتعادلی از Arc A350M مشاهده شد؛ از مصرف پایین پردازنده گرافیکی تا عملکرد بی‌ثبات کلاک پردازنده؛ برای مثال در زمان اجرای بازی PUBG، لگ‌های فراوانی وجود داشت اما کلاک پردازنده به‌صورت مداوم روی ۲٫۲ گیگاهرتز قفل شده بود. از طرف دیگر در بازی‌هایی مانند League of Legends که تکیه کمتری روی پردازنده گرافیکی دارد، با وجود مصرف به‌شدت پایین پردازنده گرافیکی، نرخ فریم همچنان در حدود ۱۰۰ فریم‌برثانیه بود که عددی قابل قبول به‌شمار می‌رود. تمامی بازی‌ها با رزولوشن 1080p و تنظیمات گرافیکی Low اجرا و بررسی شدند.

نتایج عملکرد تراشه گرافیکی Arc A350M اینتل

bullslap در ادامه بررسی‌های خود با مشکلات گرافیکی نیز مواجه شد و حتی در برخی موارد تعدادی از بازی‌ها به‌طور کلی پشتیبانی نمی‌شدند؛ مانند Forza Horizon 5 و CoD Cold War. از این رو تیم آبی برای بهبود عملکرد گرافیک‌های سری Arc و آماده‌سازی آن‌ها برای رویارویی با دیگر رقبا، کار بسیار سختی را پیش‌رو دارد.

در ادامه می‌توانید جزئیات بنچمارک‌های Arc A350M‌ و مقایسه عملکرد گلکسی بوک ۲ پرو با نسل قبل را مشاهده کنید.

عملکرد کارت گرافیک Arc A350M‌ اینتل در بنچمارک Time Spy
عملکرد کارت گرافیک Arc A350M‌ اینتل در بنچمارک Fire Strike
عملکرد کارت گرافیک Arc A350M‌ اینتل در بنچمارک Port Royal
مقایسه گلکسی بوک۲ پرو با نسل قبل
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات