کارت گرافیک پرچم‌دار اینتل احتمالاً فرکانس بیشینه ۲۲۵۰ مگاهرتز و توان مصرفی ۱۷۵ وات دارد

جمعه ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌نظر می‌رسد که Arc A780، کارت گرافیک پرچم‌دار اینتل با فرکانس بیشینه‌ی ۲۲۵۰ مگاهرتز و توان مصرفی ۱۷۵ وات کار می‌کند.
تبلیغات

بررسی‌های وب‌سایت 3DCenter نشان می‌دهد که احتمالاً ویدئوی معرفی نرم‌افزار Arc Control مشخصات فنی یکی از کارت‌های گرافیک دسکتاپ اینتل را در بطن خود دارد. Arc Control نرم‌افزار اختصاصی اینتل برای پایش عملکرد پردازنده‌های گرافیکی Arc Alchemist و Iris Xe به‌ حساب می‌آید.

داده‌هایی مانند توان مصرفی و فرکانس گرافیک و فرکانس حافظه‌ی VRAM به‌صورت مستقیم در داخل نرم‌افزار Arc Control یا پنجره‌ای شناور به‌نمایش درمی‌آید. اینتل در ویدئوی معرفی Arc Control برای لحظاتی بخش پایش عملکرد را نشان داد. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید، داده‌های به‌نمایش درآمده در ویدئو با هیچ‌یک از پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ سری Arc A مطابقت ندارد.

مشخصات Arc A780

در تصویر بالا می‌بینیم که با به‌کارگیری ۹۹ درصد از ظرفیت تراشه‌ی GPU، فرکانس کاری آن به محدوده‌ی ۲۲۰۰ تا ۲۲۵۰ مگاهرتز رسیده است؛ بنابراین احتمالاً اعداد یادشده به کارت گرافیک دسکتاپ اینتل به معماری Xe-HPG مربوط باشند.

توجه داشته باشید که فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتزی گرافیک، صرفاً به کارت‌های دسکتاپ محدود نمی‌شود. داده‌های منتسب به بنچمارک GeekBench پردازنده‌ی گرافیکی لپ‌تاپی Arc A350M نشان می‌دهد که این پردازنده‌ی پایین‌رده در تست OpenCL به فرکانس مشابهی دست می‌یابد؛ در حالی‌که اینتل فرکانس پایه‌ی آن را ۱۱۵۰ مگاهرتز اعلام کرده بود.

فرکانس گرافیک A350M

اما چطور به نتیجه می‌رسیم که اعداد نشان‌داده‌شده در ویدئوی Arc Control به گرافیک دسکتاپ تعلق دارند؟ نخستین نشانه به توان مصرفی ۱۷۵ واتی گرافیک بازمی‌گردد. هیچ‌یک از تراشه‌های لپ‌تاپی اینتل به چنین سطحی از توان دست نمی‌یابند. حداکثر توان مصرفی Arc A770M برابر با ۱۵۰ وات اعلام شد؛ اما به‌لطف فناوری Intel Deep Link که توان بلااستفاده‌ی تخصیص‌یافته به CPU را به GPU انتقال می‌دهد، می‌توان به توان مصرفی بالاتری نیز با Arc A770M دست یافت.

ازآنجاکه در ویدئوی Arc Control صرفاً توان مصرفی تراشه‌ی GPU را می‌بینیم، سایر قطعات کارت گرافیک، نظیر تراشه‌های حافظه و خود خنک‌کننده نیز به توان مصرفی کلی می‌افزایند و آن را به حدود ۲۰۰ وات می‌رسانند. هنوز نمی‌دانیم که پارامتر GPU Power اینتل، حافظه را نیز شامل می‌شود یا خیر. در هر صورت، چنین توان مصرفی تراشه‌ای پیش‌تر برای کارت‌های گرافیک دسکتاپ مبتنی‌بر تراشه‌ی ACM-G10 فاش شده بود.

سطح عملکرد کارت‌های گرافیک دسکتاپ اینتل

گذشته از توان مصرفی و فرکانس گرافیک، در ویدئوی Arc Control، فرکانس حافظه‌ی VRAM را نیز معادل ۱۰۹۳ مگاهرتز با پهنای باند مؤثر ۱۷٫۵ گیگابیت‌برثانیه می‌بینیم؛ در حالی‌که سریع‌ترین گرافیک لپ‌تاپ از پهنای باند ۱۶ گیگابیت‌برثانیه بهره می‌برد. ازآنجاکه فعال‌سازی قابلیت اورکلاک گرافیک لپ‌تاپ بسیار بعید است، احتمالاً گرافیک دسکتاپ Arc از RTX 3070 با پهنای باند ‍۱۴ گیگابیت‌برثانیه کُندتر نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات