اینتل احتمالاً همچنان روی سومین پردازنده آرک آلکمیست کار می‌کند

سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با وجود اشاره‌نشدن به ACM-G12 در مراسم رونمایی خانواده‌ی آرک آلکمیست اینتل، شایعه‌ها می‌گویند تیم آبی همچنان روی سومین پردازنده‌ی این خانواده کار می‌کند.
تبلیغات

تا پیش از رونمایی رسمی پردازنده‌های گرافیکی سری آرک آلمیست اینتل (Intel Arc Alchemist)، بسیاری از افشاگران می‌گفتند این شرکت سه پردازنده در قالب این خانواده معرفی می‌کند؛ اما درنهایت دو پردازنده‌ی گرافیکی معرفی شد. به‌نظر می‌رسد اینتل همچنان روی مدل سوم کار می‌کند و تولید آن را متوقف نکرده است.

کامپایلر گرافیکی متن‌باز اینتل به‌تازگی به‌روزرسانی جدیدی دریافت کرده که مختص‌ به سومین پردازنده‌ی سری آرک است که تاکنون رسماً معرفی نشده است.

به‌نوشته‌ی ویدئوکاردز، اینتل فعلاً اعلام کرده است که خانواده‌ی آرک آلکمیست شامل دو پردازنده‌ی ACM-G10 و ACM-G11 است. تا پیش از برگزاری رویداد اینتل، از این پردازنده‌ها با نام DG2 یاد می‌شد. جالب است که در‌حال‌حاضر با اسامی مختلف نظیر DG2-G10 و SOC1 و DG2-512 به پردازنده‌های گرافیکی جدید اینتل اشاره می‌شود. نام اول که ظاهراً ترکیبی از نام داخلی و عمومی پردازنده‌ی گرافیکی اینتل است، در پروژه‌ی این شرکت برای توسعه‌ی لینوکس استفاده می‌شود.

به‌دنبال گزارشی که چند هفته پیش منتشر شد، همچنان احتمال می‌رود اینتل روی سومین پردازنده‌ی سری آرک کار کند؛ پردازنده‌ای که فعلاً آن را با نام DG2 256 می‌شناسیم. ظاهراً این نام در به‌روزرسانی جدید کامپایلر گرافیکی اینتل برای OpenCL و سیستم‌عامل اوبونتو دیده شده است که در همان روز رونمایی آرک آلکمیست کلاس لپ‌تاپ منتشر شد.

رونمایی تنها دو تراشه در مراسم اینتل ممکن است به این معنی باشد که تنها این دو تراشه در کلاس لپ‌تاپ استفاده خواهند شد و تراشه‌ی سوم ویژه‌ی کلاس دسکتاپ یا شاید ورکستیشن خواهد بود.

درهرصورت مشخص است که اینتل فرایند تولید پردازنده‌ی سوم (ACM-G12) را همچنان ادامه می‌دهد. این پردازنده‌ی گرافیکی احتمالاً ۲۵۶ واحد اجرایی دارد که به ۸ هسته‌ی Xe و ۲٬۰۴۸ هسته‌ی FP32 ترجمه می‌شود؛ یعنی دقیقاً نصف تعداد هسته‌های پردازنده‌ی پرچم‌دار ACM-G10.

تاکنون به باس حافظه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی سوم اشاره نشده است. این GPU احتمالاً در‌نهایت سراغ کنترلر ۱۲۸ بیت یا ۱۹۲ بیت خواهد رفت. در‌حال‌حاضر، اعلام نشده است که چرا اینتل تصمیم گرفته پردازنده‌ی سوم را در مراسم خود معرفی نکند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات