توان مصرفی ۶۰۰ واتی RTX 4090 انویدیا می‌تواند حقیقت داشته باشد

چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس اطلاعات به‌دست‌آمده، حداکثر توان مصرفی RTX 4090 به ۶۰۰ وات می‌رسد و پردازنده‌ی گرافیکی این محصول نیز به تنهایی ۴۵۰ وات انرژی مصرف می‌کند.
تبلیغات

انویدیا قصد دارد در سال پیش رو نسل جدید کارت‌‌های گرافیک‌ خود را با عنوان RTX 40 معرفی کند. این سری کارت‌ گرافیک از معماری گرافیکی لاولیس (Lovelace) بهره می‌برند و با لیتوگرافی پنج‌نانومتری TSMC تولید می‌شوند. تا به حال گزارش‌ها و شایعات فراوانی پیرامون توان مصرفی این سری منتشر شده‌اند که به مصرف بالای برق آن‌ها اشاره دارند. به گزارش Tomshardware، شخصی به نام ایگور والوسک، با انجام آزمایش‌هایی در Igor's Lab‌ تأیید می‌کند که به کمک همان اطلاعات و مفروضات انویدیا موفق شده است توان مصرفی کارت گرافیک RTX 3090 را قبل از عرضه را با تقریب دقیقی پیش‌بینی کند.

والوسک معتقد است مشخصات کارت گرافیک RTX 3090 Ti انویدیا می‌تواند بینش واضح و دقیقی در مورد برنامه‌های این شرکت برای RTX 4090 ارائه کند. شرکای الحاقی (AIB) انویدیا تأیید کردند که بُردهای مدار چاپی (PCB) کارت گرافیک RTX 4090 مشابه بردهای مدار چاپی RTX 3090 Ti خواهند بود، بااین‌حال والواسک اعلام می‌کند که این شباهت تنها می‌تواند پیش‌بینی دقیقی از توان مصرف کارت‌های گرافیکی نسل بعدی عرضه کند و در مورد دیگر مشخصات این محصولات، اطلاعات قابل اطمینانی ارائه نمی‌کند.

والوسک با تشریح پیش‌بینی‌های گذشته خود در مورد توان مصرفی کارت‌های گرافیکی RTX و ارائه مدل مشابهی برای RTX 4090، می‌گوید:

منابع داخلی انویدیا و سرنخ‌های یافت‌شده در RTX 3090 Ti، توان مصرفی ۶۰۰ وات را تأیید می‌کنند.

او از ۶۰۰ وات توان مصرفی RTX 4090 توان مصرفی حافظه‌ی GDDR6X مایکرون و توان مصرفی پردازنده‌‌ی گرافیکی این محصول را محاسبه کرد.

با توجه به معماری Ada Lovelace استفاده‌شده در RTX 4090، انتظار می‌رود حافظه‌ی GDDR6X به‌کاررفته در این محصول ۲۰ وات کمتر از حافظه‌ی نسل قبلی برق مصرف کند. درواقع با اینکه تراشه‌های VRAM این حافظه از نسل قبلی سریع‌تر هستند، افزایش چگالی باعث می‌شود تا توان مصرفی به نصف کاهش یابد. والوسک با محاسبه‌ی توان مصرفی سایر مؤلفه‌های این کارت گرافیک، مانند ترانزیستورها، فن‌ها، بُرد مدار چاپی و… حداکثر توان مصرفی پردازنده‌ی گرافیکی RTX 4090 را ۴۵۰ وات محاسبه کرد.

با اینکه Igor's Lab سابقه‌ی خوبی در محاسبات مشابه دارد، اما نمی‌توان این اعداد را با اطمینان ۱۰۰ درصدی تأیید کرد.

گزارش‌های قبلی منتشرشده نشان می‌دهند که قدرتمندترین پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی بر معماری Ada، به احتمال زیاد همان AD102 است که در گرافیک RTX 4090 استفاده می‌شود؛ این گرافیک به ۱۸٬۳۴۲ هسته‌ی CUDA (حدود ۷۵ درصد بیشتر از RTX 3090) مجهز است و از فناوری PCIe نسل ۵ پشتیبانی می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات