توان مصرفی ۶۰۰ واتی پردازنده‌‌های گرافیکی کلاس RTX 4090 انویدیا تأیید شد

یک‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش جدید منتشرشده از گرافیک‌های نسل بعدی انویدیا به مصرف بالای انرژی آن‌ها اشاره دارد؛ سری RTX 40 در کنار عملکرد قدرتمند، برق زیادی مصرف می‌کنند.
تبلیغات

درحال‌حاضر تنها اطلاعاتی که از پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 40 در دست داریم به مدل‌های پرچم‌دار این سری مربوط می‌شود. به گزارش Videocardz، دو افشاگر قابل اعتماد در توییتر اطلاعات جالب‌توجهی از کارت‌های گرافیک نسل بعدی GeForce RTX 4000 انویدیا منتشر کردند. این منابع ضمن اشاره به قدرت و عملکرد چشمگیر پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 40، توان طراحی حرارتی این گرافیک‌ها را بسیار بالا توصیف کردند.

آخرین توییت یکی از این افشاگرها با نام کاربری kopite7kimi تأیید می‌کند که نسل بعدی گرافیک کلاس XX90 توان حرارتی ۶۰۰ وات خواهد داشت؛ این مقدار مصرف انرژی به‌راحتی قابل پذیرش نیست.

البته طراحی خنک‌کننده‌های نسل بعدی ممکن است خیلی زود و حتی قبل از تولید انبوه تراشه‌های گرافیکی، انجام شود و در این صورت قرارگیری بخش‌های فیزیکی مانند ابعاد تراشه و جایگاه آن‌ها روی بُرد را می‌توان از پیش برنامه‌ریزی کرد. بااین‌حال، اینکه سیستم خنک‌کننده‌ای بتواند ۶۰۰ وات انرژی را کنترل کند، بدین معنا نیست که حتماً پردازنده‌ی گرافیکی به‌طور پیش‌فرض از چنین پیکربندی‌ای استفاده می‌کند. ظرفیت خنک‌کننده عموماً حداکثر حرارتی توصیف می‌شود که کارت گرافیک می‌تواند تولید کند؛ برای مثال ظرفیت خنک‌کننده هنگام اورکلاک، همان محدوده‌ی تعریف‌شده توسط کاربر تعریف می‌شود.

kopite7kimi tweet

محدودیت توان ۶۰۰ واتی مطمئناً برای تولید‌کنندگان چالشی بزرگ محسوب می‌شود، اما آنقدرها که برخی از کاربران تصور می‌کنند پیچیده نخواهد بود. درحال‌حاضر گرافیک‌های زیادی مجهز به سیستم خنک‌کننده‌ی بادی با توان طراحی حرارتی تا ۴۸۰ وات (مانند گرافیک ROG STRIX 3090 ایسوس) وجود دارند. این کارت گرافیک ضخامتی برابر با سه اسلات دارد و به سه فن مجهز است، اما این موضوع خیلی هم عجیب نیست.

Greymon55 tweet1

کارت‌های گرافیک ای‌ام‌‌دی مانند RX 6900XT TOXIC از خانواده‌ی Sapphire حداکثر توان حرارتی برابر یا ۴۰۰ وات دارند. این گرافیک‌ها با خنک‌کننده‌ی مایع خارجی عرضه می‌شوند؛ بنابراین احتمال می‌رود که انویدیا نیز برای مدل‌های پرچم‌دار خود سیستم خنک‌کننده‌ی مایعی در نظر بگیرد. گفتنی است که تیم قرمز سال‌ها است که چنین کاری را انجام می‌دهد.

ROG STRIX 3090 ایسوس

Sapphire RX 6900XT TOXIC

گزارش‌های قبلی حاکی از آن بود که تراشه‌ی گرافیکی GA102 توان طراحی حرارتی ۴۵۰ واتی، ۶۵۰ واتی یا حتی ۸۵۰ واتی را هدف قرار داده است. البته عدد آخر می‌تواند کمی دور از ذهن باشد یا اساساً به نسخه ویژه‌ای مربوط باشد که هنوز معرفی نشده است.

انتظار می‌رود که گرافیک‌های سری RTX 40 از کانکتور برق PCIe نسل ۵ استفاده کنند، بنابراین تنها یک کابل برای تغذیه‌ی توان طراحی حرارتی ۶۰۰ واتی آن‌ها کافی به نظر می‌رسد؛ بک کابل برق با ۱۶ پین، همراه با اسلات PCIe می‌تواند تا ۶۷۵ وات برق را تأمین کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات