پردازنده‌ی گرافیکی Arc Alchemist از پنج خروجی نمایشگر پشتیبانی می‌کند

جمعه ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
اطلاعاتی درباره‌ پردازنده‌ گرافیکی Arc Alchemist به‌دست آمده‌است که می‌گوید این کارت گرافیک به طرز نامتعارفی ۵ خروجی نمایش دارد؛ در ادامه از جزئیات آن‌ مطلع می‌شویم.
تبلیغات

امروزه بیشتر کارت‌های گرافیک مدرن دارای ۴ خروجی نمایش هستند و می‌توانند اطلاعات گرافیکی را هم‌زمان به ۴ مانیتور بفرستند. در بردهای حرفه‌ای با ۶ خروجی حتی می‌توان ۶ مانیتور را هم‌زمان استفاده کرد.

انتظار می‌رفت پردازندهای گرافیکی Arc Alchemist مانند سایر کارت‌ گرافیک ها، ۴ خروجی نمایش داشته باشد؛ اما ظاهراً این کارت گرافیک علاوه‌ بر خروجی‌های نمایش استاندارد، یک خروجی نمایش نامتعارف دیگر نیز دارد. خروجی نمایش پنجم پردازنده‌ گرافیکی DG2، با اینکه نوعی پورت Type-C نیست، «TC1» نامیده شده است.

مهندس اینتل؛ مت روپر، در متن پچ درایور لینوکس که توسط Phoronix منتشر شده، نوشته‌ است:

این پورت با صرف نظر از چند تفاوت جزئی، رفتاری مشابه با TC1 در پلتفرم‌های قبلی دارد.

پشتیبانی از ۵ نمایشگر کمی عجیب است؛ زیرا بیشتر کاربرانی که از تنظیمات استفاده هم‌زمان از بیش از ۳ مانیتور بهره می‌برند، ترجیح می‌دهند تعداد مانیتورها را از بین اعداد زوج انتخاب کنند؛ به‌همین‌دلیل است که کارت گرافیک AMD Radeon Pro W6800 از ۶ نمایشگر و بردهای حرفه‌ای انویدیا و ماتروکس از ۴ تا حتی ۸ نمایشگر به‌طور هم‌زمان پشتیبانی می‌کنند.

در تمام تصاویر فاش شده‌ کارت گرافیک DG2 چهار خروجی نمایش دیده شده است؛ بنابراین ممکن است خروجی پنجم فقط در برخی نسخه‌های مخصوص و حرفه‌ای استفاده شود. درهرصورت کارت گرافیک DG2 از خروجی Display Port 2 UHBR 20 با پهنای باند «۷۷/۳۷ گیگابایت بر ثانیه» و مجموعه جدیدی از ویژگی‌ها پشتیبانی می‌کند.

می‌توان حدس زد که اینتل نتوانسته Display Port دیگری را در طراحی خود جای دهد، به همین علت ترجیح داده یکی از خروجی‌های نمایش را حذف کرده‌ و به طرز عجیبی، ۵ خروجی نمایش برای DG2 بگذارد. یا اینکه ممکن است با توجه به کافی بودن پهنای باند Display Port 2.0 برای فرستادن اطلاعات گرافیکی به بیش از یک نمایشگر، ۵ خروجی نمایش و پایپ‌لاین برای فعال کردن تنظیمات نمایش چند مانیتوری کاملاً کافی باشد.

ظاهراً کارت گرافیک DG2، علاوه‌ بر چهار پایپ‌لاین یا پورت نمایش «معمولی» با نشانه‌های DDI-C ،DDI-B ،DDI-A و DDI-D، یک پورت نوع TC1 با نشانه‌ DDI-J نیز دارد.

پورت‌های معمولی برای اتصال به رابط‌های نمایش استاندارد مانند Display Port، Embeded Display Port (eDP)، HDMI و LVDS استفاده می‌شود. پورت‌های TC ممکن است برای هدایت سیگنال‌های Display Port به خروجی‌های تاندربولت ۳ یا ۴ و USB 3/4 با حالت dp_alt_mode/tc_port_tbt_alt استفاده شوند.

تعداد پایپ‌لاین‌هایی که به پردازنده‌ گرافیکی متصل‌ می‌شوند، الزاماً به تعداد خروجی‌ها یا رابط‌ها وابسته نیست؛ اما با توجه به قرار گرفتن ۵ پورت DDI متفاوت در لیست درایور‌های کارت گرافیک DG2، به نظر می‌رسد که هر پردازنده‌ گرافیکی ۵ پایپ‌لاین نمایش داشته باشد.

استفاده از پورت سریع و توانمندی مانند Display Port 2.0 می‌تواند برای پیسی‌گیمرها جالب باشد؛ اما باید توجه داشت که طبق اطلاعاتی که در گذشته فاش شد، DG2 رقیب مستقیم RTX 3070 است؛ حتی هنوز توانایی HDMI 2.1 برای کارت‌ گرافیک RTX 3090، دست نیافتنی است و در عناوین بزرگ حتی رسیدن به ۶۰ فریم در رزولوشن 4K نیز برای کارت‌های گرافیک امروزی، چالش بسیار دشواری است و استفاده از پورت Display Port 2.0، به تنهایی موجب تجربه‌ بهتر نمی‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات