لینوکس از Resizable Bar پردازنده‌های گرافیکی Arc Alchemist پشتیبانی می‌کند

سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل که پشتیبانی پردازنده‌های گرافیکی خود از Resizable BAR را اعلام کرده‌ بود؛ حال برای پشتیبانی نرم‌افزاری از این قابلیت به سراغ پلتفرم‌های لینوکس رفته‌ است.
تبلیغات

در گذشته حضور اینتل در صنعت پردازنده‌های گرافیکی چندان محسوس و قابل‌توجه نبود؛ اما با معرفی پردازنده‌های گرافیکی Alchemist Arc دوران جدیدی از فعالیت اینتل در این زمینه آغاز شد و اکنون می‌توانیم اقدامات بزرگ‌تر و چشمگیرتری را از اینتل ببینیم.

اینتل تصمیم دارد قابلیت Resizable BAR را برای پلتفرم‌های لینوکس عرضه کند. بر‌ اساس گزارش Phoronix، آخرین کرنل‌ گرافیک به «Resizable BAR» یا «ReBAR» مجهز شده‌ و با انتشار پچ‌‌هایی در‌ اختیار کاربران قرار می‌گیرد. پچ‌های اخیر پشتیبانی محدودی از BAR recovery را برای درایور‌های گرافیک اینتل روی پلتفرم‌های لینوکس شامل می‌شود که بنا بر ادعا‌ی Phoronix به شرح زیر است:

با شروع از پردازنده‌ی گرافیکی DG2 اینتل، قابلیت Resizable BAR را روی حافظه‌ی محلی (Local Memory) در‌ دسترس خواهیم داشت؛ اما در برخی موارد ممکن است، BAR نهایی کوچک‌تر از حجم کلی حافظه‌ی محلی باشد. در چنین شرایطی فقط بخشی از حافظه‌ی محلی در‌ اختیار CPU قرار می‌گیرد و باقی آن به پردازنده‌ی گرافیکی واگذار می‌شود. قابلیت‌هایی که اضافه‌ شده‌اند، پیش‌نیازهایی را فراهم می‌کند تا مطمئن شویم، کل حجم حافظه‌ی محلی در‌ دسترس قرار دارد.

ازآنجاکه پچ اخیر به Linux 5.17 ارسال شده است، احتمالاً پشتیبانی از Resizable BAR به نسخه‌ی 5.18 اضافه خواهد شد؛ بنابراین کاربرانی که به‌دنبال استفاده از ReBAR با گرافیک‌های اینتل در اکوسیستم لینوکس هستند، باید سیستم خود را به جدیدترین بیلد لینوکس و MESA به‌روز کنند.

اینتل از سازندگان مادربردهای سری ۳۰۰ (‌B365، H310، Z370، Z390) خواسته‌ بود در آپدیت‌های بایوس، پشتیبانی از Resizable BAR را اضافه کنند و همچنین قصد دارد این قابلیت را به کل پردازنده‌های گرافیکی Arc Alchemist اضافه کند تا کمبودی به نسبت همتاهای خود از شرکت‌های رقیب نداشته باشند.

Re‌Bar ارتباط بین پردازنده و گرافیک را بهبود می‌بخشد؛ گرافیک دیتای بازی‌ها مانند بافت‌ها و سایه‌ها را که درون حافظه‌ی ویدئویی ذخیره شده‌اند، از CPU درخواست می‌کند، به‌طور معمول، CPU تنها به ۲۵۶ مگابایت از VRAM دسترسی دارد؛ محدودیتی که باعث افزایش تعداد دفعات انتقال داده و ایجاد گلوگاه می‌شود؛ اما با ReBAR می‌توان به سیستم اجازه داد تا از تمام ظرفیت حافظه‌ی VRAM استفاده کند که به عملکردی سریع‌تر و بدون گلوگاه منجر می‌شود.

در گذشته BAR نشان داد در برخی عناوین عملکرد را بهبود می‌بخشد؛ اما در پاره‌ای دیگر، تغییری در عملکرد به‌وجود نمی‌آورد و همچنان مواردی دیده شده که باعث افت عملکرد شده‌ است. به‌طور عمومی استفاده از BAR به عملکرد کلی کمک می‌کند و می‌توان آن‌‌ را توصیه کرد.

استفاده‌ی شرکت‌های بزرگ مانند اینتل، انویدیا و AMD از پروژه‌ها و فناوری‌های متن-باز مانند Resizable BAR می‌تواند دل‌گرم‌کننده باشد، زیرا نه‌تنها دامنه‌ی وسیع‌تری از مصرف‌کنندگان را در‌برمی‌گیرد؛ بلکه مسیر را برای توسعه‌دهندگان نیز هموار می‌کند و راحت‌تر می‌توانند بر‌ اساس آن فناوری، محصولات خود‌ را عرضه کنند تا برای هر فناوری از هر شرکت، محصول خود را سازگار و بهینه‌ کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات