رؤیت شدن کارت گرافیک RTX 3080 Ti 20GB در یک فروشگاه روسی

شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
در اقدامی عجیب، یک فروشگاه روسی پیش‌فروش مدل ۲۰ گیگابایتی کارت گرافیک RTX 3080 Ti را در شرایطی آغاز کرده که هنوز وجود چنین مدلی توسط شرکت سازنده یعنی انویدیا تأیید نشده است.
تبلیغات

اصولاً شرکت‌های سازنده سعی می‌کنند تا حدی که ممکن است، اطلاعات محصولات در دست تولیدشان را از رسانه‌ها دور نگه دارند؛ اما چنین موضوعی در مورد خرده‌فروشان صدق نمی‌کند. درواقع شرکت‌های سازنده پیش از عرضه‌ی دستاوردهای جدیدشان به بازار، شرکت‌های پخش‌ و خرده‌فروشان را از محصولات در دست تولید مطلع می‌سازند.

گاهی اوقات رخ می‌دهد که اطلاعات محصولات در دست تولید به‌صورت تصادفی در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد. البته موضوعی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت به‌صورت تصادفی رخ نداده و یک خرده‌فروشی در روسیه اقدام به پیش‌فروش کارت گرافیکی کرده که هنوز معرفی نشده است. 

به نظر می‌رسد انویدیا مدل ۲۰ گیگابایتی کارت گرافیک مورد انتظار GeForce RTX 3080 Ti را نیز در نظر گرفته است که البته مشخص نیست چه زمانی امکان دسترسی کاربران به آن فراهم خواهد شد؛ البته اگر با قیمت‌های فعلی بازار توانایی خرید چنین GPU رده بالایی داشته باشید. نکته‌ی حائر اهمیت دیگر این است که تا رسیدن به زمانی که توان مصرفی کارت‌های گرافیک‌ گیمینگ به مرز ۴۰۰ وات برسد، نیاز نیست تا رسیدن نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی صبر کنیم؛ چراکه پیشنهادهای میان‌نسلی انویدیا از همین حالا داغ‌تر و پرمصرف‌تر از همیشه به نظر می‌رسند.

استیو والتون از TechSpot در زمان بررسی توانایی کارت گرافیک GeForce RTX 3080 Ti سؤال مهمی مطرح کرده است که به مخاطبان این GPU مربوط می‌شود. RTX 3080 Ti یکی از قدرتمندترین اعضای خانواده امپر است که در عین قابلیت‌های جذابی که دارد، قیمت بسیار بالا و زمان معرفی نه‌چندان مناسب آن در کنار حجم حافظه VRAM آن که نصف RTX 3090 گزارش می‌شود، باعث شده تا ابهامات زیادی درباره اینکه این محصول مناسب کدام بخش از جامعه‌ی مخاطبان است، ایجاد شود.

مشخصات RTX 3080 Ti

شایعات مربوط به حافظه گرافیکی ۲۰ گیگابایتی کارت گرافیک رفرش‌شده‌ی RTX 3080 ماه‌ها در رسانه‌ها دست‌به‌دست شد تا اینکه با معرفی RTX 3080 Ti، طرفداران انویدیا را با حجم ۱۲ گیگابایتی VRAM یعنی کمتر از تمامی مدل‌های رده‌بالای سری Radeon 6000 ناامید کرد؛ اما ایسوس و گیگابایت سال گذشته با مطرح کردن مدل ۲۰ گیگابایتی RTX 3080 Ti دوباره امیدها را زنده کردند و از آن زمان منتظر این بودیم بالاخره چه زمانی شاهد انتشار اخبار بیشتری از این مدل خاص خواهیم بود.

این هفته، یک کاربر ناشناس فایلی که ظاهراً به درایور کارت گرافیک Gigabyte Aorus GeForce RTX 3080 Ti Xtreme اختصاص دارد در اینترنت منتشر کرده که توسط کاربر momomo_us در توییتر کشف شده است. آی‌دی این پردازنده تا مدل ۱۲ گیگابایتی موجود که در ماه ژوئن معرفی شد، تفاوت دارد و این موضوع باعث شده است احتمال اشاره‌ی آن به مدل ۲۰ گیگابایتی مورد نظر کاربران قوت بگیرد.

علاوه بر این، ظاهراً این تراشه از همان حافظه‌ی GDDR6X مدل معمولی با سرعت ۱۹ گیگابیت بر ثانیه در کنار یک رابط حافظه کوچک‌تر ۳۲۰ بیت برخوردار است. اگر این اطلاعت درست باش، یعنی مدل جدید کارت گرافیک RTX 3080 Ti حدود ۱۷ درصد پهنای باند حافظه کمتری در مقایسه با مدل موجود دارد؛ اما مسئله‌ی نگران‌کننده‌تر، توان مصرفی ۴۲۰ وات این پردازنده گرافیکی است که می‌تواند نمونه‌ای از گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش قابل‌ توجه TGP کارت گرافیک‌ها در آینده نزدیک باشد.

جعبه RTX 3080 Ti

اگر این شواهد هم برای اثبات وجود چنین محصولی شما را متقاعد نمی‌کند، باید گفت یک فروشگاه روسی به نام HARDVAR از همین حالا اقدام به فروش این کارت گرافیک جدید در سن‌پترزبورگ کرده و برچسب قیمتی ۲۲۵ هزار روبل (معادل حدود ۳۰۰۰ دلار) برای آن تعیین شده است. فروشگاه ZSCOM مورد دیگری است که این محصول را به فروش گذاشته.

مطابق معمول، ماینرها زودتر از همه به این کارت گرافیک‌ دسترسی پیدا کردند تا تست عملکرد آن در استخراج رمزارزهای اتریوم را مورد بررسی قرار بدهند. نتایجی که توسط یک یوتیوبر منتشر شده است، نشان می‌دهد این کارت حتی از فناوری محدودکننده‌ی نرخ هش برخوردار نیست. این کاربر بعد از دست‌کاری در برخی تنظیمات موفق شده است تا ۹۴ مگاهش بر ثانیه توان استخراج از این کارت دریافت کند که پایین‌تر از RTX 3090 است؛ اما به مقدار قابل توجهی از مدل فعلی RTX 3080 Ti بالاتر است. RTX 3080 Ti در تست‌های قبلی حداکثر به ۶۵ یا ۶۶ مگاهش بر ثانیه رسیده بود. البته این یوتیوبر مدعی شده که عملکرد کارت در نزدیکی‌های ۹۸ مگاهش پایدار نبوده و مرتب افت عملکرد داشته است.

کارت گرافیکی RTX 3080 Ti

با در نظر گرفتن اینکه برخی فروشندگان روسی از همین حالا کارت‌های گرافیک‌ RTX 3080 Ti 20GB را به فروش گذاشتند، می‌توان انتظار داشت که به‌زودی اطلاعات بیشتری از آن به دست ما برسد. در مورد قیمت این محصول می‌توان حدفاصل مدل معمولی RTX 3080 Ti 12GB و RTX 3090 را برای آن متصور شد که به ترتیب ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ دلار قیمت دارند. البته نباید فعلاً انتظار داشته باشید مدل جدید RTX 3080 Ti با قیمت واقعی آن در بازار پیدا شود.

علاوه بر این، شایعاتی از غول جدید محصولات انویدیا یعنی RTX 3090 Super به گوش می‌رسد که از این مدل نیز انتظار می‌رود TGP بالای ۴۰۰ وات داشته باشد. به نظر می‌رسد وارد عصری شدیم که یک کارت گرافیک به‌تنهایی ۴۰۰ وات توان مصرف می‌کند.

اینتل هم روی پردازنده‌های گرافیکی Alchemist کار می‌کند؛ اما هنوز زمان زیادی تا آماده شدن آن‌ها باقی مانده است. منتظر ورود اینتل به میدان رقابت تیم‌های سرخ و سبز باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات