مشاهده‌‌ی صدها کارت گرافیک AMD در انبار خرده‌فروشی تجهیزات ماینینگ

جمعه ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تصاویری از یک شرکت خرده‌فروشی تجهیزات مرتبط با ماینینگ در دبی و بحرین منتشر شده است که تعداد زیادی کارت گرافیک AMD Radeon را در انبارهای این شرکت نشان می‌دهد.
تبلیغات

یکی از بازارهایی که بهشدت طی ماههای گذشته تحت تأثیر کرونا قرار گرفت، بازار کارتگرافیک بود. این بازار مشکلاتی دارد که در بازار سایر تجهیزات کامپیوتری یا حتی گجتهای هوشمند و قابل حمل دیده نمیشود. با افزایش ارزش رمزارزها بسیاری از کاربران به سمت استخراج رمزارز رفتند و همین امر تقاضا برای کارتگرافیک را به طرز قابل توجهی افزایش داد.

تقاضا برای خرید کارتگرافیک و بهخصوص مدلهای مناسب اجرای بازیهای ویدئویی به حدی بود که برخی از گیمرها نتوانستند محصول مورد نظرشان را خریداری کنند و بهنوعی کارتهای گرافیک جدید در بازار نایاب شدند. چنین اتفاقی در شرایطی رخ داد که بسیاری از افراد سودجو دست به خرید کارتگرافیک و فروش آنبه قیمتی بهمراتب بیشتر از ارزش واقعی زدند.

حتی شرکت‌هایی در بازار وجود دارند که به‌صورت عمده دست به خرید کارت‌های گرافیک می‌زنند تا آن‌ها را با قیمتی بیشتر در اختیار ماینرها قرار بدهند. WCCFTech در گزارشی آورده است که در شرایطی که پیدا کردن کارت گرافیک‌ گیمینگ برای مخاطبان واقعی آن به چالشی تبدیل شده، یک فروشگاه عرضه سخت‌افزار ماینینگ به نام Cryptominers.bh تصاویری در پیج اینستاگرام خود منتشر کرده است که تعداد قابل توجهی کارت گرافیک Radeon سافایر، پاور کالر و XFX را نشان می‌دهند. این کارت‌های گرافیک‌ از انواع مختلف محصولات AMD از میان‌رده تا بالارده تشکیل شده‌اند و البته برخی مدل‌های انویدیا GeForce RTX و GTX نیز در میان آن‌ها دیده می‌شوند.

کارت گرافیک AMD و انویدیا

محل فعالیت فروشگاه Cryptominers در بحرین و دوبی است و به نظر می‌رسد این محصولات نیز در همین مناطق عرضه خواهد شد. فعالیت در زمینه استخراج رمزارزها همچنان در اوج محبوبیت قرار دارد و همین موضوع باعث شده است بخش قابل توجهی از کارت‌های گرافیک‌ موجود در بازار که به‌طور ویژه برای مصارف گیمینگ تولید شده‌اند، توسط ماینرها از بازار جمع‌آوری شوند.

در این تصویر، می‌توان انواع کارت گرافیک‌ AMD از Radeon RX 6700 XT گرفته تا 6900XT را در کنار چند کارت Radeon RX 580 8GB مشاهده کرد. البته همان‌طور که گفته شد، چهار کارت گرافیک انویدیا نیز در این نما دیده می‌شوند.

مقاله‌های مرتبط:

    ظاهراً فعالیتهای این خردهفروشی بیشتر به فروش دستگاههای ماینر ASIC اختصاص دارد؛ اما سودآوری استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از پردازندهی گرافیکی گیمینگ باعث شده است این محمولهی کارتهای گرافیکی مختلف به دست شرکت برسد. البته کمی عجیب است که با وجود عملکرد بسیار بهتر کارتهای گرافیک‌ NVIDIA GeForce RTX 30 در مصارف گیمینگ، این تعداد گرافیک AMD Radeon توسط این فروشگاه ماینینگ خریداری شده است. کارتهای گرافیکانویدیا به دلیل حافظه بیشتر و پهنای باند حافظهی بالاتر بازده بهمراتب بهتری در استخراج رمزارزها دارند؛ البته به شرطی که از مدلهای غیر LHR استفاده کنید. هرچند یک سری نرمافزارهای ترد پارتی اخیراً در حدود ۷۰ درصد عملکرد این کارتها را فعال میکنند.

    در شرایطی قرار داریم که در اکثر کشورهای جهان جمع‌آوری سیستم گیمینگ به کار دشوار و بسیار پرهزینه‌ای تبدیل شده است؛ و در چنین شرایطی مشاهده‌ی عرضه‌ی این حجم کارت گرافیک‌ گیمینگ به ماینرها اتفاق ناراحت‌کننده‌ای به نظر می‌رسد. در این پست، اطلاعاتی از کد سریال این کارت گرافیک‌ها مشاهده نمی‌شود؛ اما با توجه به شرایط بسیار خوب بسته‌بندی این محصولات می‌توان انتظار داشت که خریدار آن‌ها را مستقیماً از شرکای AIB دریافت کرده است. حتی در غیر این صورت نیز شرکای AIB باید فکری به حال عرضه‌ی کارت گرافیک‌ در تعداد بالا به دست ماینرها و تکرار چنین اتفاقاتی کنند.

    کارت گرافیک AMD و انویدیا

    انویدیا و AMD انتظار دارند که محدودیت در عرضه و قیمت بالای محصولات آن‌ها حداقل تا اوایل سال آینده‌ی میلادی ادامه داشته باشد؛ لذا به نظر می‌رسد که با مشاهده‌ی چنین مواردی نمی‌توان انتظار داشت به این زودی‌ دسترسی گسترده‌ی علاقه‌مندان به سخت‌افزار گیمینگ با قیمت‌های واقعی میسر شود.

    با توجه به گزارش‌های اخیر که از افزایش مجدد قیمت کارت‌های گرافیک خبر می‌دهند، به نظر شما کاربران زومیت آیا اقداماتی که توسط چنین شرکت‌هایی صورت می‌گیرد درست است یا باید با آن‌ها برخورد شود؟ نظرتان را با اعضای دیگر زومیت به اشتراک بگذارید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات