کارت‌های گرافیک RTX 30 SUPER و RTX 40 در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۲ عرضه خواهند شد

شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌هایی وجود دارد که انویدیا هر دو سری کارت‌های گرافیک میان‌نسلی GeForce RTX 30 SUPER و نسل جدید RTX 40 را در بازه‌ی زمانی مشابه به بازار عرضه خواهد کرد.
تبلیغات

مشکلات فراوانی در بازار کارت‌ گرافیک به چشم می‌خورد؛ اما انویدیا همچنان در حال پیش بردن برنامه‌های خود است. گفته می‌شود محصولات بعدی انویدیا در فصل پاییز و زمستان طبق برنامه‌ی پیشین این شرکت به بازار خواهند آمد تا علاقه‌مندان به محصولات انویدیا امکان دست یافتن به آخرین دستاوردهای سخت‌افزاری سری GeForce RTX 30 SUPER و نسل جدید RTX 40 را داشته باشند.

‌VideoCardz در گزارشی آورده است که انتظار می‌رود کارت گرافیک سری NVIDIA RTX 30 SUPER به‌عنوان مدل رفرش‌شده‌ی خانواده‌ی امپر در ماه ژانویه ۲۰۲۲ (دی‌-بهمن) و نسل بعدی کارت گرافیک انویدیا در ماه اکتبر (مهر - آبان) معرفی و به بازار عرضه شوند. این ادعا توسط Greymon55 و RedGamingTech، از منابع قابل اتکای اخبار انویدیا و صنعت سخت‌افزار، مطرح شده است.

کانال یوتیوب RGT در ویدئویی به معرفی کارت گرافیک جدید تیم سبز در CES ۲۰۲۲ اشاره‌ای داشته است؛ اما گفته نشده که آیا انویدیا قصد دارد مدل‌های دسکتاپ و موبایل سری SUPER را هم‌زمان با هم عرضه کند یا برنامه‌ی دیگری دارد. البته واضح است که CES ۲۰۲۲ با معرفی احتمالی پردازنده‌های موبایل Alder Lake اینتل و احتمال معرفی معماری Arc Alchemist پردازنده‌های گرافیکی این شرکت، اخبار زیادی به همراه خواهد داشت.

کارت گرافیک انویدیا

اما AMD بیکار نخواهد نشست. انتظار می‌رود تیم سرخ در این رویداد از محصولات مبتنی بر طراحی Ryzen 3D V-Cache رونمایی و سیلیکون موبایل Rembrandt را معرفی کند؛ بنابراین واضح است که این رویداد اتفاقات زیادی در صنعت CPU و GPU رقم خواهد زد.

گفته می‌شود مدل نوسازی‌شده‌ی کارت گرافیک NVIDIA RTX 30 SUPER از پردازنده‌های گرافیکی GA103 بهره‌مند خواهند شد؛ یک تراشه‌ی کاملاً جدید از سری Ampere که آپشن‌ها و کانفیگ‌های بیشتری در اختیار انویدیا قرار خواهد داد؛ به‌خصوص در بازار تجهیزات قابل حمل که می‌تواند به‌خوبی از این محصولات بهره‌مند شود. این پردازنده‌ها در حوزه‌ی دسکتاپ نیز می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند؛ اما تاکنون در اطلاعات فاش‌شده به این مسئله اشاره‌ای نشده است. به احتمال زیاد، در مدل RTX 3090 SUPER همچنان از پردازنده گرافیکی GA102 استفاده خواهد شد و تنها تفاوت آن به تعداد هسته‌ها و عملکرد بهتر به دلیل بهینه‌سازی محدود خواهد بود.

کارت گرافیکی سری RTX

در این بین، اطلاعات بیشتری از نسل بعدی کارت گرافیک انویدیا یعنی سری NVIDIA RTX 40 مبتنی بر معماری Lovelace منتشر شده است. نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی Ampere برخلاف معماری RDNA3 شرکت AMD از طراحی Multi-Chip-Moduleا(MCM) برخوردار نخواهند بود؛ بلکه در طراحی این تراشه‌ها از همان سبک یکپارچه استفاده می‌شود. بر اساس ادعای Greymon55، انویدیا برنامه‌ریزی می‌کند تا محصولات بعدی خود را در ماه اکتبر سال آینده‌ی میلادی به بازار عرضه کند. البته مشخص نیست این تاریخ برای معرفی این محصولات در نظر گرفته شده است یا عرضه نهایی آن به بازار.

بنابراین اگر این شایعات درست باشند، سری RTX 30 SUPER بیش از یک سال پس از عرضه مدل‌های اورجینال به بازار عرضه خواهد شد؛ یعنی بیش از فاصله زمانی بین RTX 20 SUPER و خانواده‌ی RTX 20 که با فاصله ۱۱ ماه بعد از معرفی اولین مدل‌های سری Turing به بازار عرضه شدند. از آنجایی که مدل‌های رفرش‌شده‌ی محصولات سری Ampere حدود ۹ ماه پیش از عرضه نسل جدید (Lovelace) برنامه‌ریزی شدند، نمی‌توان انتظار داشت که انویدیا مدل‌های SUPER زیادی معرفی کند.

کارت گرافیکی سری RTX 40 انویدیا

در پایان می‌توان این‌گونه جمع‌بندی کرد که باید در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ انتظار معرفی حداقل سه سری GPU را داشته باشیم: اول نسخه‌ی بهبودیافته‌ی پردازنده‌های RDNA2، سپس سری RTX 30 SUPER و در نهایت همه‌ی مدل‌های Arc Alchemist اینتل که برای همین بازه برنامه‌ریزی شدند. تا پایان سال آِینده میلادی هم انویدیا و AMD باید نسل بعدی محصولات خود را معرفی و احتمالاً اولین مدل‌های آن را به بازار عرضه کرده باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات