سهم RTX 3090 انویدیا در استیم از کل سری RX 6000 بیشتر است

جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3090 از نمای بالا
سهم پردازنده گرافیکی انویدیا RTX 3090 در استیم، از مجموع پردازنده‌های گرافیکی رادئون RX 6000 که AMD تابه‌حال به بازار عرضه کرده بیشتر است.
تبلیغات

سال‌ها است که انویدیا و AMD بر سری بازار پردازنده‌ی گرافیکی با یکدیگر رقابت دارند. این رقابت گاهی نزدیک و نفس‌گیر و گاهی با اختلاف و فاصله‌ی زیاد در عملکرد همراه بوده است. در سال‌های اخیر AMD علاوه بر انقلابی که با پردازنده‌های رایزن ایجاد کرده، با معرفی نسل RDNA 2 نیز تحولی بزرگ در روند توسعه پردازنده‌ی گرافیکی به وجود آورده است؛ ولی آیا همان‌گونه که توانست بسیاری از گیمرها را از اینتل به سمت خود بکشد، می‌تواند در برابر انویدیا نیز این کار را انجام بدهد؟ آیا برای جذب گیمرهایی که شیفته قابلیت‌های انویدیا هستند، عملکرد نزدیک و گاهی بهتر و قیمت‌گذاری مناسب‌تر می‌تواند کافی باشد؟

به گزارش Wccftech و بر اساس آمار استیم، کارت گرافیک جی فورس RTX 3090 از خانواده‌ی امپر انویدیا از مجموع پردازنده‌های گرافیکی RDNA 2 (شامل کارت‌های رده‌ی RX 6000) که تابه‌حال به بازار عرضه شده‌اند، سهم بیشتری در این فروشگاه و اجراکننده‌ی بازی‌های ویدیویی دارد. این آمار، مرجعی برای نشان دادن سهم کل این پردازنده‌های گرافیکی در بازار جهانی نیست؛ اما بیانگر این موضوع است که از هر ۱۴ گیمر استیم، فقط یک نفر صاحب پردازنده‌ی گرافیکی از سری RX 6000 است؛ درحالی‌که پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3090 انویدیا سهم بیشتری دارد که اگر با کل اعضای نسل امپر مقایسه کنیم ، اختلاف بسیار بیشتر هم می‌شود .

یکی از فعالان انجمن ردیت با نام کاربری Skipan، توانسته است به ارقامی دست یابد که به شرح زیر است:

مشخصات

RX 6900XT

RX 6800XT

RX 6800

RX 6700XT

مجموع

سهم در استیم (درصد)

۰٫۰۸ 

۰٫۱ 

۰٫۰۵ 

۰٫۱۱ 

۰٫۳۴

درحالی‌که پردازنده‌های گرافیکی امپر انویدیا حضور بسیار پررنگ‌تری در استیم دارند. پردازنده‌های گرافیکی RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti در این آمار ثبت نشده‌اند.

مشخصات

RTX 3090 ( لینوکس )

RTX 3080

RTX 3070

RTX 3060 Ti

RTX 3060

مجموع

سهم در استیم (درصد)

۰٫۳۷

۰٫۸۵

۱٫۵۳

۰٫۴۱

۰٫۶۴

۳٫۸

وقتی مجموع پردازنده‌های گرافیکی RDNA 2 دسکتاپ و لپ‌تاپ می‌توانند سهم ۰٫۶۸ درصدی از گیمر‌های استیم را به خود اختصاص بدهند، تغییر مهمی در وضعیت کلی این نسل از پردازنده‌های گرافیکی AMD ایجاد می‌کند. در مورد پردازنده‌های گرافیکی امپر نکته قابل توجه آن است که در مجموع سهم ۹٫۶ درصدی از کل سهم کاربران لینوکس در استیم دارند.

استیم حدود ۱۳۰ میلیون کاربر فعال دارد که از می ۲۰۲۱ (اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد)، حدود ۲۶ میلیون نفر به این تعداد اضافه شده‌اند. اگر بخواهیم منصفانه به این آمار نگاه کنیم، پردازنده‌های گرافیکی امپر موجودی بیشتری از رقبای خود دارند و حتی ماه‌ها پس از معرفی، آن‌ها‌ را می‌توان در بازارهای جهانی پیدا کرد؛ اما پیدا کردن پردازنده گرافیکی از سری RX 6000 بسیار دشوارتر است.

عرضه پردازنده‌های گرافیکی LHR انویدیا که نرخ هش کمتری دارند، با دور کردن ماینرها باعث شد پردازنده‌های گرافیکی بیشترین افت قیمت را از زمان معرفی داشته‌ باشند و به قیمت رسمی زمان معرفی نزدیک شوند. همچنین بررسی‌هایی وعده‌ی موج افت قیمت دیگری می‌دهند که می‌تواند اواخر ۲۰۲۱ تا اوایل ۲۰۲۲ رخ بدهد و با بیشتر شدن موجودی، قیمت‌ها کمتر و طبیعی‌تر شود و این آمار تغییر کند.

همچنین AMD می‌تواند با عرضه عمده پردازنده‌های گرافیکی RX 6700،RX 6600 و RX 6600XT بازیگران جدیدی به میدان رقابت بفرستد که به خاطر قیمت رقابتی بتوانند گیمرهای بسیاری را به سمت خود جذب کنند یا با بهبود قابلیت‌های خود با فناوری‌های Fidelity FX و تکمیل زیرشاخه‌های آن مانند FSR، توجه گیمرهای بیشتری را جلب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات