قیمت کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD رو به کاهش است

چهارشنبه ۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق گزارش‌ها، شرایط بازار پردازنده‌ی گرافیکی در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ رو به بهبود است و قیمت کارت‌های گرافیک انویدیا و AMD نیز به‌تدریج کاهش می‌یابد.
تبلیغات

چندی پیش خبری منتشر شد که تحلیلگران و حتی سران شرکت‌های مطرح از وضعیت بازار قطعات نیمه‌رسانا و کمبود آن‌ها نگران هستند؛ موضوعی که می‌تواند نه‌تنها به کمیاب یا نایاب شدن برخی از محصولات ختم شود، بلکه شرایط برای عرضه‌ی محصولات جدید شرکت‌های سازنده به بازار نیز تحت تأثیر منفی کمبود تراشه قرار می‌گیرد. در این بین، کاربران نیز نگران افزایش قیمت محصولات مرتبط با حوزه‌ی فناوری هستند؛ اما wccftech از بهبود شرایط حداقل برای بازار کارت‌ گرافیک خبر می‌دهد.

به نظر می‌رسد با بهتر شدن وضعیت عرضه پردازنده‌های گرافیکی، قیمت کارت گرافیک‌ انویدیا و AMD نیز به سمت عادی شدن حرکت می‌کند. این در حالی است که یک ماه پیش، قیمت کارت‌های گرافیک‌ گیمینگ تا سقف سه برابر ارزش واقعی آن‌ها در بازار رسیده بود. گفته می‌شود کمبود عرضه GPU مهم‌ترین عامل مؤثر در این وضعیت است و در کنار آن، استخراج رمزارزها و افزایش حجم تقاضا در برابر عرضه از دیگر دلایل تأثیرگذار در قیمت بسیار بالای این محصولات معرفی می‌شوند.

تا همین اواخر از فروش کارت‌های گرافیک‌ انویدیا و AMD با دو تا سه برابر قیمت‌های مصوب گفته می‌شد؛ اما گزارش 3DCenter از بهتر شدن شرایط حکایت دارد. البته هنوز به نظر می‌رسد راه زیادی تا رسیدن به قیمت‌ واقعی این محصولات پیش رو باشد؛ اما این اتفاق همچنان می‌تواند امیدوارکننده باشد.

 پردازنده‌های گرافیکی انویدیا از نظر کمیت، بیشتر از محصولات AMD به بازار عرضه می‌شوند؛ اما گزارش 3DCenter نشان می‌دهد که به دلیل تمایل ماینرها به خرید این کارت‌ها، تقریباً همه‌ی محصولات تیم سبز به فروش رفته است. البته با فروکش کردن تب بسیاری از ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین و اتریوم، تا حد زیادی از هجوم ماینرها به بازار کارت گرافیک‌ گیمینگ کاسته شده است. ضمن اینکه عرضه کارت‌های گرافیک‌های LHR انویدیا که استخراج رمزارز را با محدودیت مواجه می‌کند، منجر به کاهش نسبی قیمت کارت‌های گرافیک‌ سری GeForce RTX 30 در بازار شده است.

نمودار قیمت کارت های گرافیکی انویدیا و AMD

البته فروشندگان بزرگ کارت گرافیک انویدیا، همچنان به مدل غیر LHR سری RTX 30 دسترسی دارند که در مواجهه با حجم بالای تقاضای ماینرها، با قیمت‌های بالایی به آن‌ها فروخته می‌شوند. ضمن اینکه قیمت‌های رقابتی فروشندگان این محصولات، تغییرات چشمگیری در قیمت‌گذاری‌ ایجاد کرده است. مطمئناً این کاهش قیمت‌ تغییر بزرگی در وضعیت بازار GPU محسوب می‌شوند، به‌ویژه با در نظر گرفتن اینکه طی یکی دو ماه گذشته به پیک قیمت‌ها رسیده بودیم. البته باید دید این روند کاهش تا کی می‌تواند ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر، با نگاه به وضعیت محصولات AMD، خواهیم دید که قیمت کارت‌های گرافیک‌ سری Radeon RX 6000 در این مدت متغیر بوده است و عملاً تغییر قابل توجهی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. ولی روند بهبود وضعیت در مورد محصولات AMD صدق می‌کند که در اینجا بیشتر به حوزه‌ی عرضه این محصولات مربوط می‌شود. تاکنون کارت‌های گرافیک‌ سری AMD Radeon RX 6000 به‌مراتب کمتر از سری GeForce RTX 30 به بازار عرضه می‌شدند؛ اما با معرفی مدل‌های بیشتر برای بازار مصرف‌کنندگان عمومی، این شرایط تا چند ماه آینده تغییر قابل توجهی به خود خواهد دید.

پی سی گیمرها از زمان معرفی کارت‌های گرافیک‌ جدید، بی‌صبرانه منتظر فرصتی هستند که بتوانند این محصولات را با قیمت‌ واقع‌گرایانه‌تری تهیه کنند؛ ولی چندین ماه است که خبر امیدوارکننده‌ای از وضعیت بازار به گوش نمی‌رسد. حالا زمان مشخص می‌کند که آیا واقعاً از پیک قیمت‌ها عبور کرده‌ایم و می‌توان به آینده امیدوار بود یا شرایط به نحو دیگری رقم خواهد خورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات