جهش قابل توجه توان کارت‌های گرافیک RTX 40 در مقایسه با RTX 30

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ظاهراً افزایش قدرت کارت‌های گرافیک GeForce RTX 40 نسبت به نسل قبل، مشابه جهش توان پردازنده‌های گرافیکی سری GTX 9 (معماری مکسول) در مقایسه با GTX 10 (معماری پاسکال) خواهد بود.
تبلیغات

کارت‌های گرافیک‌ سری NVIDIA GeForce GTX 10 مبتنی بر سبک معماری Pascal GPU، از نظر توان عملکرد نسبت به نسل قبلی محصولات انویدیا یعنی سری GeForce 9 با معماری Maxwell، جهش بسیار بزرگی ارائه می‌کردند. تراشه‌های ۱۶ نانومتری به‌کاررفته در ساختار این گرافیک‌ها، به افزایش کارایی، بالا رفتن ارزش کلی و ارتقاء قابل‌ توجه عملکرد آن در مقایسه با نسل قبل منجر شده بود. از طرفی انویدیا در این نسل یکی از بهترین کارت‌های گرافیک‌ سری Ti یعنی GTX 1080 Ti را معرفی کرد که بعد از عرضه پرچم‌داران دو نسل Turing و Ampere هنوز قادر به دستیابی به چنین جهش عملکردی نشده است.

حالا انتظار می‌رود که کارت‌های گرافیک‌ GeForce RTX 40 بعد از دو نسل جهش بین نسلی مشابهی در مقایسه با سری GeForce RTX 30 ارائه کنند. پردازنده‌های گرافیکی RTX 40 که بر اساس معماری Ada Lovelace و تکنولوژی ساخت ۵ نانومتری TSMC تولید می‌شوند که با وجود توان مصرفی بسیار بالایی که دارند، اعداد و ارقام مربوط به کارایی و عملکرد GPU را با جهش چشمگیری مواجه خواهند کرد.

کارت گرافیک های GeForce RTX 40

Ulysses یکی از منابع غیر رسمی و آگاهی است که اخیراً به انتشار اطلاعات مربوط به نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا پرداخته. از دیگر اطلاعاتی که در این مورد به آن اشاره شده است، به سرعت کلاک و بازه عرضه این محصولات مربوط می‌شود. می‌دانیم که هنوز زمان زیادی تا معرفی و عرضه کارت‌های گرافیک‌ GeForce RTX 40 باقی مانده و شایعات نیز از احتمال عرضه‌ی این محصولات تا سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۲ حکایت دارند. از طرفی گفته می‌شود انویدیا در این فاصله نسخه ارتقاءیافته SUPER از کارت‌های گرافیک‌ RTX 30 را معرفی خواهد کرد. اگر درنهایت شاهد این اتفاق باشیم، عرضه کارت‌های گرافیک‌ RTX 40 نیز ممکن است تا اوایل سال ۲۰۲۳ طول بکشد؛ بنابراین احتمالاً AMD تا زمان عرضه محصولات جدید انویدیا، پردازنده‌های مبتنی بر معماری RDNA 3 خود را به بازار عرضه کرده است.

اما در مورد سرعت کلاک سری Ada Lovelace نیز گفته می‌شود متوسط فرکانس مدل‌های مختلف آن‌ بین ۲٫۲ تا ۲٫۵ گیگاهرتز متغیر خواهد بود. در صورت صحت داشتن این اطلاعات، باید گفت که پیشرفت قابل قبولی را در مقایسه با میزان متوسط ۱٫۷ تا ۱٫۹ گیگاهرتز در سری امپر شاهد هستیم. کارت‌های گرافیک‌ سری پاسکال نیز فرکانس کلاک بسیار چشمگیری داشتند و درواقع اولین پردازنده‌هایی بودند که به مرز ۲ گیگاهرتز دست پیدا می‌کرد. بااین‌حال این AMD بود که با GPU-های سری RDNA 2 خود، از این حیث در جایگاه بالاتری قرار گرفت؛ پرچم‌داران این سری تا فرکانس‌های بالاتر از ۲٫۵ گیگاهرتز را نیز ارائه می‌کنند.

مقایسه بهترین مدل های Ti در کارت گرافیک های انویدیا

بر اساس این اعداد و ارقام، مدل پرچم‌دار RTX 4090 یا هر نامی که برای مدل مبتنی بر پردازنده AD102 در نظر گرفته شود، باید به ۱۸۴۳۲ هسته CUDA مجهز شده باشد. با این مشخصات، باید در فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز ۸۰ ترافلاپس توان گرافیکی را دریافت کنیم که عدد خیره‌کننده‌ای به نظر می‌رسد. درصورتی‌که این پیش‌بینی‌ها درست از آب درآید، پرچم‌دار سری 40 حدود دو برابر قوی‌تر RTX 3090 خواهد بود. این شایعات با ادعای افزایش حداکثر ۲٫۵ برابری توان پردازنده‌های Ada Lovelace نسبت به نسل قبل نیز مطابقت دارد.

اما در اینجا بزرگ‌ترین سؤال همچنان بدون پاسخ باقی می‌ماند؛ اینکه آیا کارت‌های گرافیک‌ سری GeForce RTX 40 با پردازنده‌های نسل جدید Ada Lovelace از نظر قیمت نیز مشابه سری پاسکال عمل خواهند کرد یا نه؟ اگر به خاطر داشته باشید، کارت گرافیک GTX 1080 Ti نه‌تنها بهترین عملکرد را در میان پیشنهاد‌ها موجود ارائه می‌کرد، بلکه از نظر ارزش خرید نیز بهترین انتخاب در میان مدل‌های Ti به شمار می‌رفت. به همین دلیل است که خانواده پاسکال از چنین محبوبیتی میان کاربران برخوردار شد.

کارت گرافیک GTX 1080

قیمت ۶۹۹ دلاری GTX 1080 Ti، پیشنهاد بسیار خوبی برای این کارت گرافیک قدرتمند محسوب می‌شد؛ ضمن اینکه انویدیا مدل استاندارد GTX 1080 را حتی با قیمت پایین‌تر ۴۹۹ دلار و مدل GTX 1070 را با ۳۴۹ دلار به فروش گذاشته بود که نسبت به تفاوت سطح عملکرد آن‌ها، از ارزش خرید بسیار بالایی برخوردار بودند. البته با توجه به افزایش قیمت قطعات تشکیل‌دهنده و همچنین هزینه‌های بالای تولید، نمی‌توان انتظار داشت که یک بار دیگر شاهد چنین قیمت‌هایی در بازار باشیم.

انویدیا و AMD در سال‌های اخیر قیمت محصولات خود و مدل‌های رده‌بالا را به‌صورت رقابتی افزایش دادند و حتی فارغ از محدودیت‌های عرضه و قیمت‌های غیر واقعی حال حاضر بازار نیز نمی‌توان انتظار قیمت‌هایی پایین‌تر از ۱۰۰۰ دلار را برای پرچم‌داران این دو شرکت متصور شد.

شما فکر می‌کنید پردازنده‌های سری RTX 40 می‌توانند با وجود مصرف توان بالاتر، انتظارات را در زمینه پردازش‌های گرافیکی برآورده کنند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات