JPR: استخراج رمزارز با کارت گرافیک به‌زودی منسوخ می‌شود

پنج‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
متخصصان مؤسسه‌ی JPR می‌گویند تغییری که در بلاک‌چین اتریوم رخ می‌دهد، باعث می‌شود استفاده از کارت گرافیک برای استخراج این رمزارز در آینده‌ای نزدیک منسوخ شود.
تبلیغات

براساس آخرین آمار مؤسسه‌های تحقیقاتی، افزایش محبوبیت استخراج رمزارز باعث شده است عرضه‌ی کارت‌ گرافیک در سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته‌ی میلادی رشد در خور توجهی تجربه کند. براساس مقاله‌ی تک‌ریدار به ‌نقل از JPR،‌ عرضه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۲۰ رشد فصلی ۲۰٫۵ درصد و رشد سالانه‌ی ۱۲٫۴ درصد تجربه کرده است.

عوامل متعددی دست ‌به‌ دست هم دادند و باعث رشد عرضه‌ی کارت‌ گرافیک شدند که از بین آن‌ها می‌توانیم به افزایش در خور توجه دورکاری و بالا رفتن محبوبیت بازی‌های ویدئویی در دوران قرنطینه‌ی ناشی از دنیاگیری ویروس کرونا اشاره کنیم. JPR می‌گوید داده‌هایی به ‌دست‌ آورده است که نشان می‌دهند استخراج رمزارز (به‌طور مشخص‌تر، ماینینگ بر بستر شبکه‌ی اتریوم) نقشی چشمگیر در افزایش عرضه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی ایفا کرده است.

البته به گفته‌ی JPR، تغییراتی که در آینده روی اکوسیستم اتریوم اعمال می‌شوند احتمالا در نهایت تقاضا برای کارت‌ گرافیک از سوی ماینرها را بسیار پایین می‌آورند. 

عواملی نظیر کمبود تراشه‌ی گرافیکی، افزایش محبوبیت استخراج ارز دیجیتال و یک‌ سری عوامل دیگر باعث شده است تهیه‌ی کارت‌ گرافیک بسیار سخت شود. انویدیا برای مطمئن شدن از اینکه گیمرها بتوانند کارت‌ گرافیک را تهیه کنند، کارت‌هایی ساخته است که خروجی تصویر ندارند و صرفا برای ماینرها طراحی شده‌اند. گفته می‌شود ای ام دی نیز برنامه‌ی مشابهی در سر می‌پروراند.

یکی دیگر از اقدامات انویدیا، محدود کردن ۵۰ درصدی نرخ هش (Hash Rate) پردازنده‌های گرافیکی هنگام استخراج اتریوم بود. این سیستم محدودکننده‌ی نرخ هش روی RTX 3060 پیاده شد و گفته می‌شود در RTX 3080 Ti نیز حضور دارد (برخی شایعه‌ها از دور زدن این سیستم توسط ماینرهای چینی خبر می‌دهند). 

بااین‌حال آن‌طور که کارشناس تک‌ریدار می‌نویسد، این اقدامات انویدیا و ای ام دی ممکن است در نهایت غیر ضروری باشند. از قرار معلوم تغییراتی اساسی در بلاک‌چین اتریوم اعمال می‌شوند که در نتیجه‌ی آن‌ها، استخراج اتریوم از طریق پردازنده‌ی گرافیکی منسوخ می‌شود.

براساس گفته‌ی جان پدی، مدیرعامل JPR، مقدار انرژی مصرف‌شده توسط پردازنده‌های گرافیکی رده‌بالا «بازده نهایی را به‌ شکلی در خور توجه کاهش می‌دهد»؛ اما انتقال شبکه‌ی اتریوم به اتریوم 2 باعث می‌شود استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی برای استخراج رمزارز از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نباشد.

جان پدی به‌طور مشخص‌تر می‌گوید: «اتریوم، مناسب‌ترین نوع رمزارز برای پردازنده‌های گرافیکی، به‌زودی سراغ نسخه‌ی ۲٫۰ می‌رود و پردازنده‌های گرافیکی منسوخ می‌شوند. فردی که امروز روی پردازنده‌ی گرافیکی رده‌بالای پرمصرف سرمایه‌گذاری کند، حرکت احمقانه‌ای انجام داده است».

به‌عنوان بخشی از انتقال اتریوم به اتریوم ۲٫۰، شبکه از مکانیسم PoW به PoS تغییر حالت می‌دهد. مکانیسم اول قدرت رایانشی حاضران در شبکه را در مقابل هم قرار می‌دهد؛ زیرا آن‌ها در پی شکستن پازل‌های رمزنگاری‌شده هستند. حل کردن یکی از این‌ پازل‌ها باعث می‌شود ماینر اجازه داشته باشد بلوکی از معاملات را پردازش و جایزه‌ی رمزارز دریافت کند. بااین‌حال PoS به‌طور کلی ماینینگ را کنار می‌گذارد و به‌جای آن سیستمی متفاوت روی کار می‌آورد که نیاز به کارت‌ گرافیک پرقدرت را از بین می‌برد. 

متخصصان می‌گویند انتقال کامل شبکه‌ی اتریوم به PoS به زمان نیاز دارد. فرایند انتقال در چند بخش رخ می‌دهد که آخرین آن‌ها در سال ۲۰۲۰ اتفاق خواهد افتاد. تا آن زمان احتمالا گیمرها مجبور هستند برای تهیه‌ی کارت‌ گرافیک با ماینرها رقابت کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات