انویدیا از پردازنده‌های گرافیکی سری CMP HX برای ماینرها رونمایی کرد

شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده‌های سری CMP HX پاسخ مستقیم انویدیا به تقاضای زیاد ماینرها برای کارت‌ گرافیک محسوب می‌شوند که در چهار مدل معرفی شده‌اند و به‌زودی به بازار می‌آیند.
تبلیغات

انویدیا به‌تازگی سری جدیدی از محصولات را معرفی کرده است که به‌طور ویژه برای استخراج ارز رمزنگاری‌شده طراحی شده‌اند. براساس گزارش VideoCardz، محصولات جدید انویدیا پاسخ مستقیم این شرکت به بالا رفتن تقاضا برای کارت گرافیک با هدف استخراج اتریوم محسوب می‌شوند.

پردازنده‌های سری Nvidia CMP HX را نمی‌توانیم کارت گرافیک خطاب کنیم و براساس آنچه در اطلاعیه‌ی رسمی تیم سبز آمده است، این پردازنده‌ها حتی خروجی تصویر ندارند. پردازنده‌های جدید انویدیا شبیه محصولات خانواده‌ی Pascal P10X هستند که چند سال پیش هنگام بالا رفتن تقاضا برای استخراج رمز ارز در دسترس قرار گرفتند. البته در آن زمان محصولات سری Pascal P10X به‌صورت انحصاری ازطریق AIB-ها عرضه شدند و گارانتی محدود داشتند و ارزش بازفروش آن‌ها پایین بود؛ زیرا درایور و خروجی تصویر نداشتند. پردازنده‌های گرافیکی سری Pascal P10X عملا به هیچ‌وجه به درد گیمرها نمی‌خوردند. 

انویدیا چهار پردازنده‌ی CMP HX را معرفی کرده است که می‌توانند نرخ هش اتریوم را از ۲۵ مگاهش ‌بر ثانیه (با توان ۱۲۵ وات) تا ۸۶ مگاهش ‌بر ثانیه (با توان ۳۲۰ وات) ارائه بدهند و دارای حداکثر ۱۰ گیگابایت حافظه‌ی ویدئویی (VRAM) هستند. این موضوع نشان می‌دهد پردازنده‌های CMP HX قرار است شبیه به پردازنده‌ی گرافیکی GA102 باشند. براساس اطلاعیه‌ی انویدیا، پردازنده‌های سری CMP HX در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی در دسترس قرار می‌گیرند و محصولات ۱۰ گیگابایتی آن‌ها در سه‌ماهه‌ی دوم عرضه می‌شوند. 

انویدیا اعلام کرد کارت گرافیک مورد انتظار GeForce RTX 3060 دارای درایوری ویژه خواهد بود که به‌صورت خودکار الگوریتم‌های مختص استخراج رمزارز را شناسایی و نرخ هش را ۵۰ درصد محدود می‌کند. این درایور باعث می‌شود RTX 3060 مخصوص گیمرها باشد نه ماینرها. براساس اعلام رسمی، انویدیا قصد ندارد قدرت کارت‌های گرافیک فعلی استخراج رمزارز را محدود کند.

انویدیا پیش‌تر هرگز چنین اقدام جدی و محکمی برای مقابله با تقاضای زیاد ماینرها و کاهش دسترسی گیمرها به کارت‌های گرافیک انجام نداده بود. فعلا نمی‌دانیم راهکار نرم‌افزاری انویدیا چگونه است. در ابتدا مشخص نبود این راهکار صرفا درایورهای ویندوز را شامل می‌شود یا خیر. اما یکی از تحلیلگران AnandTech می‌گوید اطلاعیه‌ای از انویدیا دریافت کرده و متوجه شده است که راهکار نرم‌افزاری مورد اشاره روی لینوکس نیز اعمال می‌شود. 

مشخصات فنی پردازنده‌های کلاس ماینینگ CMP HX

-

30HX

40HX

50HX

90HX

نرخ هش اتریوم

۲۶ مگاهش بر ثانیه

۳۶ مگاهش بر ثانیه

۴۵ مگاهش بر ثانیه

۸۶ مگاهش بر ثانیه

توان اسمی

۱۲۵ وات

۱۸۵ وات

۲۵۰ وات

۳۲۰ وات

کانکتور برق

یک کانکتور هشت پین

یک کانکتور هشت پین

دو کانکتور هشت پین

دو کانکتور هشت پین

ظرفیت حافظه

۶ گیگابایت

۸ گیگابایت

۱۰ گیگابایت

۱۰ گیگابایت

تاریخ عرضه

سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۱

سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۱

سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱

سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۱

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات