GPU های جدید AMD با قابلیت DCS هسته‌های گرافیکی را موقتا خاموش می‌کنند

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
GPU-های RDNA2 ای ام دی قابلیتی با عنوان DCS دارند که می‌تواند در پردازش‌های سنگین برای جلوگیری از صدمه دیدن GPU، هسته‌های گرافیکی را موقتا خاموش کند.
تبلیغات

معماری‌های مدرن پردازنده‌ی مرکزی (CPU) و پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) از چندین نوع قابلیت بهره می‌برند تا به‌صورت موقت قدرت پردازشی تراشه را افزایش یا مصرف انرژی آن را کاهش بدهند. شرکت‌ها شماری از این قابلیت‌ها را به‌صراحت بیان می‌کنند؛ اما شماری دیگر از قابلیت‌های این‌چنینی پنهان می‌مانند.

براساس گزارش تامز هاردور به ‌نقل از به‌روزرسانی لینوکس که توسط فورانکس رؤیت شده است، پردازنده‌های گرافیکی مبتنی ‌بر معماری RDNA2 ای ام دی توانایی پشتیبانی از قابلیتی را دارند که با اصطلاح مقیاس‌دهی چرخه‌ی وظیفه (Duty Cycle Scaling - DCS) شناخته می‌شود.

فناوری DCS می‌تواند در پردازش‌های سنگین، در لحظه‌ای خاص هسته‌ی گرافیکی را خاموش و سپس روشن کند. این تکنیک باعث کاهش مصرف انرژی می‌شود و پیش‌نیازهای اعلام‌شده برای توان طراحی حرارتی (TDP) را فراهم می‌کند. قابلیت Duty Cycle Scaling ای ام دی ظاهرا برای «SKU-های کوچکی که دارای محدودیت در زمینه‌ی قدرت» هستند طراحی شده است.

فناوری DCS به‌صورت مداوم بر جریان برق، توان و دما  نظارت می‌کند. ‌هنگام انجام وظایف سنگین توسط پردازنده‌ی گرافیکی، اگر یکی از معیارهای مورد اشاره از محدودیتِ اعمال‌شده فراتر برود، هسته‌های گرافیکی به‌صورت موقت خاموش می‌شوند و زمانی ‌که دما پایین بیاید یا مصرف انرژی به حد مطلوب برسد، دوباره روشن می‌شوند. ظاهرا زمان خاموش و روشن شدن هسته‌ی گرافیکی توسط فرم‌ور ویژه تعیین می‌شود.

فناوری DCS می‌تواند هسته‌ی گرافیکی را به ‌مدت کمتر از یک میلی‌ثانیه خاموش کند. براساس جزئیات فاش‌شده از طریق به‌روزرسانی لینوکس، دو نوع فناوری DCS وجود دارد. نوع اول Async DCS است که صرفا با درنظرگرفتن دما، جریان برق و توان، هسته‌های گرافیکی را در صورت نیاز خاموش می‌کند. دومین نوع که Frame-Aligned DCS نامیده می‌شود، به‌گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند پس از رندر فریمی به‌خصوص،‌ هسته‌ی گرافیکی را خاموش کند؛ این فرایند روی نحوه‌ی عملکرد اثر منفی محسوسی می‌گذارد.

ظاهرا پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌ بر معماری RDNA2 ای ام دی صرفا از فناوری Async DCS پشتیبانی می‌کنند و فناوری Frame-Aligned DCS که برای محتوای سه‌بعدی تمام‌صفحه یا محتوای واقعیت مجازی طراحی شده است پشتیبانی نمی‌شود. پردازنده‌های گرافیکی جدید ای ام دی افزون‌ بر فناوری Duty Cycle Scaling از قابلیت GFXOFF پشتیبانی می‌کنند؛ این قابلیت در زمانی‌که هسته‌های گرافیکی بیکار باشند، آن‌ها را خاموش می‌کند.

عبارت «SKU-های کوچک با محدودیت قدرت» به‌طور عمومی به پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی مخصوص محصولاتی نظیر نوت‌بوک‌های فوق باریک و چندین نوع پردازنده‌ی توکار اشاره می‌کند. براساس اطلاعات به‌روزرسانی‌های ای ام دی برای لینوکس، قابلیت DCS این شرکت در حال حاضر با تراشه‌‌هایی پشتیبانی می‌شود که دارای کدنام Sienna Cichlid (نوی ۲۱، بیگ نوی) و Dimgrey Cavefish و GPU-های Navy Flounder (احتمالا پردازنده‌های گرافیکی میان‌رده‌‌ی RDNA2) هستند.

هیچ‌یک از پردازنده‌های رده‌بالا یا حتی میان‌رده شامل «SKU-های کوچک با محدودیت قدرت» نمی‌شوند و به‌ همین دلیل DCS قابلیتی الزامی برای این پردازنده‌های گرافیکی نیست. اگر ای ام دی یا شرکای تجاری این شرکت تصمیم بگیرند یکی از این پردازنده‌های گرافیکی را در محیطی نصب کنند که از لحاظ حرارتی با محدودیت مواجه است، DCS می‌تواند تضمین بدهد که پردازنده‌های گرافیکی در انجام کارهای سنگین دچار مشکل نشوند. 

DCS برای اینکه به‌درستی کار کند باید حتما توسط پردازنده‌ی گرافیکی، فرم‌ور، درایور و البته سیستم‌عامل پشتیبانی شود. در حال حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم که DCS واقعا در پردازنده‌های گرافیکی تیم قرمز فعال شده است یا خیر. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات